Mikor jön el az az ido amikor mar megeri atalakitani elektromossa egy autot?
Ez alatt az átalakítás alatt mit értesz? Egy modern belsőégésű motoros autó fedélzeti rendszerei inkompatibilisek a jelenleg kapható elektromos hajtás alkatrészekkel. Egy VW Golf gyári műszerfalát, OBD-jét, hűtőkörét soha meg nem tanítod arra, hogy "figyi, most te elektromos autó leszel". Olyan, mint ha egy kutyát akarnál megkérni arra, hogy nyávogjon. Az egész hóbelebanc kuka és csere BMS-re, akkumulátor pakkra, új műszerekre. Itt jön a probléma, ugyanis a VW nyilván nem fogja megtervezni és legyártani a 15 évvel ezelőtti típusainak az elektromos átalakító kittjét, az aftermarket megoldások meg ha műszakilag jók is, de nem épp egy szereld magad szint, nem ütik meg a gyári minőséget.
Az, hogy mennyibe kerülne átalakítani főleg teljesítmény és hatótáv függő. Egy nagyon alap átalakítás valami 30-40 kW-os targonca motorral 50-60 kilométeres hatótávval 1,5-2 millió forint - de az olyan, hogy a műszaki követelményeket csak alapszinten teljesíti, tehát nincsen benne se klíma (ha gyárilag volt se), különböző odabiggyesztett műszerek jelzik a sebességet, a manuális váltó meg van hagyva és ahhoz van hozzáillesztve átalakítóval a motor kihajtótengelye, satöbbi. Ugyanez igényesebb kivitelben amibe úgy lehet beülni, hogy nem érzed magad valami garázs tuning autóban és egy tök átlag autós is tudja kezelni már inkább 4 millió forint körül.
Sose lesz ilyen.
A teljes hajtásláncot, kábelkötegeket, vezérlést műszeregységet, gyakorlatilag a bódén kívül mindent cserélni kell. Mit csinálsz pl a váltókarral? Hova teszed az akkupakkot? Nem olyan egyszerű hogy csak legózni kelljen, egyiket ki, másikat be. Ha megnézed a jelenlegi elektromos autó sem úgy készültek, hogy a belső égésű motorral szerelteket átalakították. Nem véletlenül.
De ha tegyük fel, valahogy kivitelezhető is lenne. Az nem egy millióba fog kerülni. Annyiból az akkupakk se jön ki. Kell még a villanymotor, kihajtás, vezérlés, egyéb sallangok és rengeteg munkaóra. Ez alsó hangon is sok millió forint. Nem véletlenül kerülnek az elektromos autók annyiba amennyibe. Egy több évtizedes, kavicsfelverődésekkel teli, itt-ott rozsdásodó kasznira megéri sacc/kb 7-8 milliót rákölteni, átalakítani, barkácsolni vele? Ahelyett, hogy vennél egy teljesen újat?
Soha.
Drágább lesz, mint egy használt, de kifogástalan gyári villanyautó. Tele lesz "do it yourself" házibarkács megoldásokkal, hatótáv 100 km körül, de legalább jó nehéz, cserébe nincs se fútés, se klíma, se gyorstöltés.
Teljesen igazad van.
Ez nem is átalakítás, a több mint a fél autót újra kell építeni. Csak a kasztni és a futómű marad, minden más kikerül belőle.
Csomó "apróság", amit ilyenkor elfelejtenek az ilyen ötlettel előállók:
- vákuumos fékszervóhoz vákuumszivattyú
- a műszerfal működtetéséhez kreálni valami arduino-s vagy hasonló elektronikát, mivel a műszerfal műszerei már rég nem műszerek, csak kijelzők (a mutatós műszer is csak azt jelzi ki, amit a motorvezérlő küld neki, léptetőmotorok mozgatjék a mutatót).
- Megoldani minden mást, ami amúgy szintén része volt a motorbezérlőt is tartalamzó központi "agy"-nak: csupa apróság, távvezérelt központi zár, immobilizer, villanykormányszervó vezérlés, mind-mind egy rutin ujjgyakorlat egy amatőrnek (szarkazmus off)
- Valami fűtést alkotni bele.
- elhelyezni az akkukat, amik egy villanyautónál a padlólemezbe vannak integrálva (akku dilemma: egyszerű töltés, nehéz akkuk, kis hatótáv: ólomakksik, vagy nagyobb hatótáv, de meg kell oldani a cellamenedzselést, miegymást)
- befaragni előre a motor-váltó tömb helyére valami villanyos hajtást
- és mindezeket megtervezni, a terveket átépítési engedélyezés céljából benyújtani, elfogadtatni, az autót lepapírozni, forgalomba helyezni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!