Mennyire biztonságos az első és a hátsó tengelyen eltérő mintázatú abroncsot használni?
BME 300 fős évfolyamából a legjobb 20 között vagyok, és 1 év mulva végzek :)
nem azért mondom, hogy dicsekedjek.
de nem akarok vitázni veled, ha valaki hülye és makacs egyszerre, felesleges.
mivel egyetemi jegyzetet nem tudok mutatni, mert jelszavas, röviden összefoglalom a szélesebb gumi előnyeit, és hogy hogyan is függenek az erők.
a lényeg az, hogy a tanult súrlódás elméleti, ugymond tükörsima felületekre vonatkozik. ezzel szemben a gumi makroszkopikus képén látható, hogy nem sima, felülete egyenetlen, kis barázdák állnak ki belőle. ugyanígy az aszfalt is. ezek a kis egyenetlenségek köszönhetően a gumi jól deformálhatóságának összetapadnak, és úgy kapcsolódnak egymáshoz mintha egy fogaslécen forgatnánk egy fogaskereket. nyilván ha szélesebb a "fogaskerék", nagyobb erőt lehet átvinni rajta. Tehát ha két tökéletesen sima felület lenne az aszfalt és a gumi, valóban neked lenne igazad, nem számítana a felület.
továbbá azért sem mindegy, hogy mennyi a hasznos felület, vagyis a valóban egymással összeérő felület, hisz a kátyúk, buckák stb miatt mindig változik a találkozó felületek nagysága. nyilván ha szélesebb gumi, ez nagyobb lesz. a gumi igénybevételének sem mindegy a szélesség/ felület.
az ugynevezett feszültség alap képlete azt mondja ki, hogy a feszültség az erő és a felület hányadosa. ha az erő nem változik, és csökken a felület nyilván nő a feszültség. ez azt jelenti, hogy a vékony gumi, ha csak makroszkopikus méretekben, de könnyen húzó/csavaró/nyíró/hajlító (ezek részben összefüggésben állnak egymással) feszültségének határára ér, így ott makroszkopikus szakadások jöhetnek létre, gondolom te is érzed, hogy ott sem lesz megfelelő a tapadás.
remélem érthető, és számodra is elfogadható amit irtam.
ha nem, várom a kontrát.
Rekontra...:
"......és úgy kapcsolódnak egymáshoz mintha egy fogaslécen forgatnánk egy fogaskereket. nyilván ha szélesebb a "fogaskerék", nagyobb erőt lehet átvinni rajta."
- Van egy kritikus határa, amikor hiába fokozzuk a szélességet, ha kevés a tömege a fogaskereket LEFELÉ szorító erőnek.
Arányban kell maradni a tömegnek és a szélességnek, különben több hátránya, VESZÉLYE lesz, mint előnye.
Szubkontra?
nincs szubkontra részemről :) igazad van, de nem is volt benne az említett mondatban sem, hogy nincs igy :) csak annyit mondtam, hogy számít a súrlódó felület nagysága ilyen esetben.
természetesen nem azt akartam kifejezni, hogy a Daewoo Matizra 285/30 as gumit kell rakni :P
KORREKT vagy, talonban marad az adu, mint ellenérv pl...:
aquaplaning.
Matizra 285/30 as gumi kaffa csak ballaszt súlyt sem árt kalkulálni...
Értelmetlenül nő a rugózatlan tömeg, stb., stb...
Maradok tisztelettel, köszi a választ.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!