Megérné a 2 ütemű motorokat továbbfejleszteni?
Azért ötlött fel bennem a kétütemű motorok továbbfejlesztésének lehetősége mert egyik munkatársamnak van egy kétütemű robogója amibe külön kell adagolni a motorolajat és nem kell keveréket tankolni. Ha a 2 ütemű Wartburg motorját továbbfejlesztenék úgy hogy a benzintől független olajozása legyen és kapjon injektoros üzemanyag adagolást akkor máris felhasználó és környezetbarátabb lenne és talán megállná a helyét a mai autókban is.
Kinek mi a véleménye? Lehetne olcsó autókat gyártani továbbfejlesztett kétütemű motorokkal?
Nem.
A 2 ütemű motorok -működési elvükből fakadóan- elégetik a motorolajat, így soha nem lesznek olyan tiszták, mint a modern 4 üteműek. A környezetvédelmi normákat nem tudnák teljesíteni.
Találtam egy leírást a 2T motorok kenéséről: "A 2T motorok kenése
A 2T motorok kenésére háromféle megoldás terjedt el. Az első az előkevert üzemanyag használata. A második az üzemanyagtartály és az égéstér közötti hozzákeverés. Utóbbi hátránya, hogy a keverési arány független a motor fordulatszmától és terhelésétől. A harmadik megoldás a szivattyús különolajozás, vagy olajbefecskendezés. Ez nem más, mint a motor terhelésétől (fojtószelepállítás) és fordulatszámától (szívócsővákuum) függő mennyiségű kenőolaj befecskendezése a beömlőcsatornába vagy közvetlenül a kenési helyekre."
Az utolsó megoldás vagyis a szivattyús különolajozás esetén is elég az olaj a benzinnel együtt? Nem környezetbarátabb egy szivattyús különolajzású 2ütemű motor, pláne ha még injektorral is felszerelnék? Egy ilyen 2ütemű sem teljesítené a mai normákat?
Igazából amiért nem terjedt el az, hogy csak feltöltött állapotban lenne üzemképes, méghozzá ahhoz, hogy indulni is képes legyen mechanikus feltöltés szükséges, tekintve, hogy valaminek ki kell nyomnia az égésterméket és feltöltenie a hengert friss oxigénnel.
Így meg már enyhén szólva bonyolultabb lenne mint a 4 ütemű motorok, és elveszne az egész értelme. Egyébként kétütemű dízeleket elég sokat használnak így, mechanikus feltöltéssel, esetleg mellé turbóval is, a lényeg, hogy ott nem gond, hogy kell hozzá a mechanikus feltöltés is.
1. hosszabb digattyú és henger (sajnos ezzel jár.
2. beomló csatornát kell az elsó holtpontra korben kialakítani
3. mivel minden fordulaton szeretnenk robbanást 4 kipufogó szelep kell a hengerfejbe és alternálva nyitnának, ez azért kell hogy 2 egyik robbanáskor 2 a következőnél. Ha valakit érdekel ezt kulon elmagyarázhatom.
4. A dugattyú alsó szélén kell lennie a gyűrűnek, de nyilván a tetején is.
Ezzel el lehet érni a külön olajozást és minden felső holtponti robbanást.
Nyilván nem olszó, nem praktikus bonyolult rendszer lenne, Toyota már csinált hasonlót de nem tudták elérni a nagy fordulatszámot mert nem alternatív kipufogó szelep elrendezést használtak.
Szóval bonyolultabb lenne egy 4 ütemű kompresszorral és tuninggal.
A hó és dugattyú melegedés is komoly kísérletezést kíván.
Hagyományos kétütemű motor befecskendezéssel már létezik sok kisérlet alatt az utóbbi években, Orbit kísérletezik meg sok más motoros hószán, jetskiekkel.
Ismerem ezeket a diesel motorokat, még 30 éve láttam egy plakát/kép ábrán ami a motor metszetét ábrázolta. De gondolom az eredeti kérdést megíró (attilav) nem akar egy hatalmas 8 vagy 10 hengeres behemót motort a Wartburgjába építeni.
Az átalakítás egy feltöltős 2 ütemű benzin építéséhez viszont komoly anyagai befektetés kell, akkor is ha azt házilag akarjuk elkészíteni.
Kell egy jó fajta 4 ütemű motor, kovácsolt dugattyú készítő, gép munkák, supercharger (feltöltő) és ha lehet még egy turbó is ami leveszi a feltötöröl a nehéz munkát.
A feltöltő meghajtása felemészti egy bizonyos százalékát az általa megtermelt többlet lóerőnek.
Egy nagyon komplex dolog ezt megépíteni, ebbe egy lotto 5-öst bele lehetne forgatni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!