Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Hol veszik el a sok lóerő?

Hol veszik el a sok lóerő?

Figyelt kérdés
egy 1000 ccm-s motor autóban olyan max 50-60 lóerő, míg motorban lehet akár 200. ez 150 lóerő különbség. hol veszik el az autó esetében az a nagy teljesítmény, amitt ki tudnának nyerni 100ccm-ből? hogy érnek el ekkora különbséget? nem az autónak kéne erősebbnek lenni? hisz az nehezebb.
2010. júl. 6. 21:17
1 2
 1/14 anonim ***** válasza:
ez jó kérdés
2010. júl. 6. 21:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/14 anonim ***** válasza:
Nem csak a motortól függ,hanem sok minden mástól is!Ha megnézed vannak 300 lóerős 2000 ccmes autók is,míg más autók dupla ennyi ccmes motorral érnek el ennyit!
2010. júl. 6. 21:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/14 anonim ***** válasza:
Hogy csak egy egész egyszerü okot mondjak: egy autó súlya sokkal nagyobb, mint egy motoré - mivel nagyobb tömeget kell mozgatnia, ezért kevesebb teljesitmény "jön ki" belöle.
2010. júl. 6. 21:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/14 A kérdező kommentje:
pl. a suzuki swift MOTORJA 63 LE(nem biztos, csak ez jutott eszembe). tehát nem autóval együtt, hanem maga a kocsit mozgató erőforrás ennyi lóerős. ha mondjuk egy 300 lovas motrot beletesznek 10tonna súlyú traktorba, akkor lesz belőle 80 ló? szerintem hülyeség.
2010. júl. 6. 21:28
 5/14 A kérdező kommentje:
ez amit mondtál, ez a súly-lóerő arány. de nem pusztán a lóerő.
2010. júl. 6. 21:29
 6/14 anonim ***** válasza:
100%

Nem, nem az autónak kell nagyobb teljesítményűnek lennie. Az autónak nyomatékosabbnak kell lennie, főleg alacsony fordulaton. A nyomaték ugyanis az, ami "vonszolja" a járművet, tehát ha ez nagy, akkor a jármű meg tud mozdulni. Ott vannak például a nyergesvontatók, a teljesítményük azoknak sem valami végtelenül nagy (bár ma már 600 lóerő felettiek is vannak). A titkuk az óriási, 1500-2000 Nm-es forgatónyomaték, ezért mozgatnak meg akár 40 tonnát is.

A teljesítmény a forgatónyomaték és a pillanatnyi fordulatszám szorzata. Az autóknál - mint írtam - nagy a nyomaték alacsony fordulaton, hogy el tudjanak indulni. Ezt a kettőt összeszorozva nem kapsz valami nagy számot. Később a nyomaték fogy (bár a maximuma a legnagyobb megengedett fordulat felénél-kétharmadánál van), a fordulatszám növekszik, a végeredmény egy nem túl magas teljesítményérték. A motoroknál ezzel szemben a nyomaték alacsony fordulaton rettentő kicsi, feljebb érkezik meg és ezek a motorok csillagászati, jóval 10.000 fölötti fordulaton is dolgoznak. A nagy csúcsteljesítmény ebből: a magas fordulaton produkált nem túl nagy nyomatékból áll elő. Így aztán impozáns számokat kapunk, de a jelleggörbe olyan, hogy egy autóban sosem lehetne használni ezt az erőforrást, csak egy könnyű, fürge járműbe, jelesül a motorkerékpárba jó. Mivel alacsony fordulaton nincs nyomatéka, egy autót el sem tudna indítani (igen, tudom, ott a Radical SR4, erre most ne térjünk ki).

No de a magyarázatot még nem adtam meg. Miért ez a nagy különbség? Elsősorban a technológia miatt. Az 50-60 lóerős 1000-es személygépkocsi és a 200 lóerős 1000-es sportmotor két különböző kategória. A személygépkocsi egy olcsó, kommersz termék, a sportmotor pedig egy csúcstechnológiájú szerkezet, gyakorlatilag utcára butított versenygép. Az összehasonlítás akkor lenne jó, ha léteznének 1000-es utcai sportkocsik, mondjuk ralihomologizáció céljából. De mivel nincsenek, ezért ez egy kicsit sántít. Az ilyen motorokat inkább a legjobb szívómotoros utcai sportkocsikkal illik összehasonlítani, mint pl. a Porsche 911 (997/II) GT3RS, a BMW E46 M3 CSL, a BMW E90 M5, a Honda S2000 vagy a Ferrari 458 Italia. Ezekkel összevetve már nem olyan egetrengetően nagy a különbség és valóban csak az autók nagyobb tömege miatti beállítási különbségek szólnak közbe: mindkét kategória motorjai hasonlóak. Amiben eltérnek egy 50-60 lóerős ezres motortól, az a tökéletesebb áramlási viszonyok megteremtése, a forgattyús mechanizmus kisebb tömege és a magasabb fordulatszámot biztosító vezérlés, gyújtás és keverékképzés. A vezérműtengelyek például nagyon hosszan (akár 300 fok fölött is) nyitnak, a lökethez képest nagy a benyitásuk, nagyon erős rugók térítik őket vissza, a szívó- és kipufogóoldal pedig megfelelően méretezett, hogy a gázlengések is segítsék a henger töltéscseréjét.

2010. júl. 6. 21:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/14 A kérdező kommentje:
köszi :) kicsit időbe telt a válasz értelmezése, de a lényeg asszem megvan :)
2010. júl. 6. 22:03
 8/14 anonim ***** válasza:
Személyautók esetében vannak sokkal fontosabb szempontok mint a literenkénti teljesítmény. F1-ben ez sokkal fontosabb szempont, ezért több mint 750 LE a 2,4-es motorok. Sőt, mielőtt kitiltották a feltöltött motorokat (bő 20 éve), 1,5-ös motorok ezer LE fölött teljesítettek.
2010. júl. 6. 22:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/14 anonim ***** válasza:
Peldaul a zautonal mas az attetel mint a motornal...a legfokeppen ez is befolyasolja!
2010. júl. 7. 00:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/14 anonim ***** válasza:
50%
A motorok hűtése a motoroknál sokkal erősebb, mint az autóknál. Ennek is köze lehet hozzá.
2010. júl. 7. 08:52
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!