Hol veszik el a sok lóerő?















Nem, nem az autónak kell nagyobb teljesítményűnek lennie. Az autónak nyomatékosabbnak kell lennie, főleg alacsony fordulaton. A nyomaték ugyanis az, ami "vonszolja" a járművet, tehát ha ez nagy, akkor a jármű meg tud mozdulni. Ott vannak például a nyergesvontatók, a teljesítményük azoknak sem valami végtelenül nagy (bár ma már 600 lóerő felettiek is vannak). A titkuk az óriási, 1500-2000 Nm-es forgatónyomaték, ezért mozgatnak meg akár 40 tonnát is.
A teljesítmény a forgatónyomaték és a pillanatnyi fordulatszám szorzata. Az autóknál - mint írtam - nagy a nyomaték alacsony fordulaton, hogy el tudjanak indulni. Ezt a kettőt összeszorozva nem kapsz valami nagy számot. Később a nyomaték fogy (bár a maximuma a legnagyobb megengedett fordulat felénél-kétharmadánál van), a fordulatszám növekszik, a végeredmény egy nem túl magas teljesítményérték. A motoroknál ezzel szemben a nyomaték alacsony fordulaton rettentő kicsi, feljebb érkezik meg és ezek a motorok csillagászati, jóval 10.000 fölötti fordulaton is dolgoznak. A nagy csúcsteljesítmény ebből: a magas fordulaton produkált nem túl nagy nyomatékból áll elő. Így aztán impozáns számokat kapunk, de a jelleggörbe olyan, hogy egy autóban sosem lehetne használni ezt az erőforrást, csak egy könnyű, fürge járműbe, jelesül a motorkerékpárba jó. Mivel alacsony fordulaton nincs nyomatéka, egy autót el sem tudna indítani (igen, tudom, ott a Radical SR4, erre most ne térjünk ki).
No de a magyarázatot még nem adtam meg. Miért ez a nagy különbség? Elsősorban a technológia miatt. Az 50-60 lóerős 1000-es személygépkocsi és a 200 lóerős 1000-es sportmotor két különböző kategória. A személygépkocsi egy olcsó, kommersz termék, a sportmotor pedig egy csúcstechnológiájú szerkezet, gyakorlatilag utcára butított versenygép. Az összehasonlítás akkor lenne jó, ha léteznének 1000-es utcai sportkocsik, mondjuk ralihomologizáció céljából. De mivel nincsenek, ezért ez egy kicsit sántít. Az ilyen motorokat inkább a legjobb szívómotoros utcai sportkocsikkal illik összehasonlítani, mint pl. a Porsche 911 (997/II) GT3RS, a BMW E46 M3 CSL, a BMW E90 M5, a Honda S2000 vagy a Ferrari 458 Italia. Ezekkel összevetve már nem olyan egetrengetően nagy a különbség és valóban csak az autók nagyobb tömege miatti beállítási különbségek szólnak közbe: mindkét kategória motorjai hasonlóak. Amiben eltérnek egy 50-60 lóerős ezres motortól, az a tökéletesebb áramlási viszonyok megteremtése, a forgattyús mechanizmus kisebb tömege és a magasabb fordulatszámot biztosító vezérlés, gyújtás és keverékképzés. A vezérműtengelyek például nagyon hosszan (akár 300 fok fölött is) nyitnak, a lökethez képest nagy a benyitásuk, nagyon erős rugók térítik őket vissza, a szívó- és kipufogóoldal pedig megfelelően méretezett, hogy a gázlengések is segítsék a henger töltéscseréjét.















Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!