Teli gumival június elejen?
Elutazom másfél honapra autoval távoli országba. Másfél hónapig egyaltalan nem fogom hasznalni az autót, szerintem egy fa alatt fog állni addig de nem volt idom lecserélni a teli gumikat.
Van valami borzalmasan negativ hatása annak hogy június elejen 3.000 kilométert vezetek teli gumival? Májusban csak all az árnyékban az auto.
A fa alatt állástól nem lesz, de a júniusban 3000km-el úgy fog kenődni, mint a májas.
Ezt a "nem volt időm" a gumicsrére sose értettem, kb 30 perc a gumicsere.
Aki azt mondja, hogy borzalmasan rossz lesz az nem próbált még szerintem télit nyáron csak legendákat hallott.
Nekem most nyári van fent de tavaly nyarat télivel húztam ki. Azon kívül, hogy kb 10%-al nagyobbnak éreztem a fékutat, nem volt semmi különbség. Túl van lihegve a gumi téma.
Téli gumi annyiból más, hogy gyártásnál, egyrészt keverésnél puhább anyagú gumit készítenek, kevesebb a legfelső rétegbe adagolt kopásállóságot növelő adalék, másrészt vulkanizálás után a barázdálásnál más barázdarendszert sütnek rá, ami jobb kivezetést biztosít. Tehát a téli gumi nyáron nagyon tapad, gyorsan kopik, HA használatban van. Semmi más. Ha egy helyben áll, semmi. A fékút rövidebb, ha száraz, tiszta az út, hosszabb, ha száraz, porosabb, és rövidebb, ha kellőképp nedves (felületi nedvesítési tényező feletti nedvesség esetén) DE CSAK AKKOR, ha satura beállnak a fékek. ABS, vagy más blokkolásgátló rendszer alatt abszolút semmiben nem befolyásolja a dolgot, csak az általános használat alatt kopik jóval gyorsabban (kanyarok alatt fellépő részleges oldalirányú kopások, szemcsekopások..stb). Mondhatni biztonságosabb is a téligumi nyáron, mint a nyárigumi, de jóval drágább, ráadásul ha nem figyel oda valaki, akkor a téli szezonig laposra kopik az abroncsfelület, de ha sokan van strapálva, akkor akár a fémszálig.
Gyártói típustól függ, hogy 1 szett gumi mennyi távra van szavatolva, de nyugodtan kimondható, hogy téli gumi nyári körülmények között futott távra nézve legalább 4-6x-os azonos téli körülménynek felel meg. Így a 3.000 km-ed kb 12-18.000 km, ami eléggé sok.
Másrészről mivel jobban tapad, így a felületi surlódás is nagyobb, evidens az átlagos üzemanyagfogyasztás is nagyobb lesz. durván 8-10 deci/100 km a differencia, ami 3 ezerre nézve 24 literes felesleges pöfögés.
Magyar árakkal számolva 10-14 ezer plusz költség üzemanyagra, és legalább fél szezon mínusz az abroncsnak, ami szintén pénz. Az mellékes, hogy kissé zajosabb is lehet a futási szajszint.
DE itt nincs írva, hogy mi az a távoli ország. Nem mindegy, hogy mondjuk Tunéziába mész, vagy a Litvánokhoz. Nem mindegy, hogy milyen az útburkolat, milyen az időjárás (nedvesség, hőmérséklet, csapadék).
Nézd, legrosszabb esetben ráfizetsz, kell venned egy teljesen új szettet és többet fogyaszt a kocsi.
De máskor szentelj annyi időt, hogy meglátogatod a meteorológiai intézet honlapját, nézel egy-két adatot, hogy milyen idő van kint, hány fokos a levegő..stb (kb 5 perc), majd ha úgy érzed, hogy már nem a téli gumi a szükséges, akkor cserélteted, vagy lecseréled. 14 éves koromban egy osztálytársammal 1 óra alatt cseréltük le ketten egy kocsi 4 kerekét. Szóval egy felnőttnek egyedül tényleg max fél óra lehet. 35 percet pedig szerintem megér 80 ezer forint...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!