Miért ennyire rövid a kisbuszokon/furgonokon az első fokozat?
Az ok nagyon egyszerű: minden közúti járművet arra terveznek, hogy az elképzelhető legrosszabb körülmények között is működjön. Ez a váltóáttételezésre vetítve azt jelenti, hogy a jármű a megengedett terhelésének kb. kétszeresével ("Tapossa meg, osztán fér még oda, Miska báttya, megbírja!"), a maximálisan vontatható tömeg legalább másfélszeresével ("Há' nem fogok kétszer fordúúni, há' aztat a nyóc mázsát mán rakjad fel a másik tizenkettő mellé") is el tud indulni emelkedőn felfelé úgy, hogy nem égeti le a kuplungot. Mindezt úgy, hogy a szállítható személyek száma csak a kétszerese az engedélyezettnek ("Befér még ide a Sanyika, mer' ő tud betont keverni, a Tibikét meg amúgy is csak a Siska-tanyáig visszük").
Személygépkocsi esetén a megengedett legnagyobb össztömeg és a saját tömeg között nem olyan nagy a különbség. Ez azt jelenti, hogy a megengedett legnagyobb terhelés a saját tömeghez képest nem nagy. Tehergépkocsiknál (leírásod szerint: kisbusz vagy furgon) a megengedett legnagyobb terhelés akár többszöröse is lehet a saját tömegnek, ezért úgy kell kialakítani a hajtásláncot, hogy ha az elméleti határig terhelik a bódét (mer' a kelet-európai paraszt úgyis addig fogja, ha nem tovább), akkor is elinduljon úgy, hogy nem égeti le a tengelykapcsolót. Ehhez pedig értelmetlenül rövid első fokozat kell.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!