Elektromos autókon miért nincsenek napelemek?
Nem nehéz kiszámolni - a mai legtutibb csúcs-technológiás napelemeknek van a hatásfoka 20% körül (ha a fény tényleg folyamatosan éri megfelelő szögben). Ez azt jelenti, hogy a felületükre eső napfény legfeljebb 1/5-ét képesek energiává alakítani - egy kellően napsütötte országban ez négyzetrémenként olyan 250W-ot jelent. Ha nagyon optimisták vagyunk és azt mondjuk, hogy az autó felületéből 2 négyzetmétert lehet venni, ami napelemessé alakítható, akkor még mindig csak 500W-nál vagyunk. Miért csak? Hát mert egy ~1,5 tonnás kocsiszekrény mozgatásához körülbelül 100x ennyi kell - 50 kW-os motornál kisebb ritka. Persze az is igaz, hogy ezt csak gyorsítás közben igényli, egyenletes sebességnél sokkal kevesebb is elég lehet, de tartós használat mellett sem tudná a jármű energiaszükségletének több, mint 2%-át fedezni.
Aztán ott vannak azok a problémák is, hogy aki ilyen drága autót vesz, az eleve garázsírozza, tehát nem lehet még arra sem támaszkodni, hogy állás közben tölti az akksit. A Toyota egyébként csinált napelemes tetőt a Priushoz, de ők is elismerik, hogy nincs sok értelme: arra jó, hogy a világítóberendezések, szórakoztató elektronika meg egyéb mellékes elektromos rendszerek energiaellátása biztosabb legyen, az autó nem fog ettől egy kilométerrel sem nagyobb hatótávval rendelkezni.
Egy átlag villanyautó kb. 12-15 kWh-t fogyaszt 100 kilométeren. Átlagosan ennyit 2,5 óra alatt teszel meg, ha városban közlekedsz és nincs dugó.
Néhány nem pont optimális szögben álló napelem, ami lefedi a tetőt, motorháztetőt, le tud adni kb 200-250 wattot. 2,5 óra alatt az 0,7 kWh. Persze csak ha tűz a nap, és nyár van. Tavasszal, ősszel, pláne télen ennek csak a töredékét adná le. Összejönne vagy 0,3 kWh két és fél óra alatt. 3-4% hatótávnövekedés ennyit nem ér meg. Ennek a töredékéből bele lehet tervezni valamennyivel több akkucellát, töredék áron.
A napelemes meghajtás talán csak az ultrakönnű, nagy szárnyfelületű egyszemélyes motoros vitorlázó repülőgépeknél képes fedezni a meghajtás energiaszükségletét, ott viszonylag kis teljesítmény kell, óriási a szárnyfelület, és aránylag kicsi a gép tömege.
Ezúton gratulálok az inkompetend cikkszerzőnek, aki a napelemet napkollektornak nevezte. Pedig az nem áramot, hanem meleg vizet állít elő...
Nem igaz, hogy nincs. Sőt, némely hagyományos autóhoz is rendelhető (Audinál már láttam).
Természetesen nem akkutöltésre való. Az említett márkánál, ha jól emlékszem, akkor az állóhelyzeti szellőzést táplálja: azaz a tűző napon hagyott, zárt kasztnit folyamatosan szellőzteti.
Van. De ahogy írták, nem a "fő" akku töltéséhez, hanem pl. a szellőztető rendszerhez. Ezen is van:
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!