Ismeretlen helyen honnan tudom, hogy ez nem egyenrangú kereszteződés?
Ha van/lenne táblád, előtte általában szokott lenni egy tábla és alatta pl. hogy 100m, így fel tudsz készülni arra, hogy az az út ahol haladsz keresztez egy magasabb rendű főutat. Ha ez nincs meg, akkor 99% hogy nem fog hirtelen felbukkanni tábla, és neked van elsőbbséged.
Érdemes a betorkolló utcákon a táblákra vetni egy pillantást, hátulról felismered a háromszöget és a stop táblát, valamint látod a stop feliratot is az úton és akkor tudni fogod, hogy neked van elsőbbséged.
De a gyakorlat azt mutatja, hogy ahol meg kell állnod, ott lesz előtte 50-100m-rel figyelmeztető tábla, ahol meg nincs semmi ott szabad a pálya. Rá fogsz érezni, elég életszerű.
Figyelni kell azt is, mint még sok mást vezetés közben.
Egyenrangú útkereszteződés jellemzöen csak kevésbé forgalmas utakon, illetve nagyobb parkolókban (bevásárló központok), lakótelepeken van.
A kevésbé forgalmas persze nem határoz meg semmit, lehet az egy fakuban, vagy városban bárhol, de azért többnyire a szabálynál erősebb az elsőbbséget eldöntő tényező
Ugye nem újdonság?
1 - rendőr,
2 - lámpa,
3 - tábla,
4 - útburkolati jel,
5 - szabály
Tehát akkor egyenrangú az útkereszteződés, ha ott nincs a szabálynál erősebb, jelzés.
A gyakorlat az, hogy figyelni kell vezetés közben, és nem csak az orrod elé, hanem távolra is.
A táblák között lehet kint útkereszteződés alárendelt úttal, vagy egyenrangú útkereszteződés, elsöbbségadás kötelező, stop, de lehet árulkodó más tábla is (kötelező haladásu irány, kanyarodni tilos, stb), ami nem ad direkt információt az elsőbbségről, csak arról, hogy figyelj, kereszteződés van elötted.
Az ilyen helyzetek a "forgalmi helyzet felismerése" fejezet részét képezik... figyelsz, és már távolról keresed azokat a jeleket, amiből kiderül, hogy mi az, ami az elsőbbséget szabályozza a kereszteződésben.
Ebbe szükség esetén bele tartozik az is, hogy benézel a keresztező utcába, nincs-e ott tábla, és ezt sem az utolsó pillanatban teszed meg.
A gyakorlatban mindez sokkal egyszerűbb, a kereszteződések többségében már távolról és könnyen eldönthető, hogy ott melyik úton haladónak lesz elsőbbsége.
Fontosabb lehet az, hogy az oktató hogyan tanít, amire szintén különböző módszerek vannak.
Az egyik azt mondja, hogy csak akkor gyakoroljuk a "jobbkezes" helyzeteket, amikor már a tanulónak nem köti le a figyelmét a jármű kezelése, koncentráltad tud kifelé figyelni, a másik meg.úgy tanútja, hogy szinte a kezdéstől gyakorolják, kezdetben sok, majd egyre kevesebb hibát vét úgy a tanuló.
Ha nem főúton vagy és neked nincs táblád, akkor mindig benézel jobbra-balra a keresztutcákba. Ha látsz STOP vagy "adj előnyt" táblát, akkor neked van elsőbbséged, mehetsz. Ha nem látsz, akkor a jobbról érkezőknek elsőbbséget adsz.
Ha nem vagy biztos, akkor inkább állj meg.
50 méterre a kereszteződéstől stop tábla? He?
Ettől a résztől eltekintve érthető a problémád, erre csak azt tudom mondani hogy gyakorlat, majd belejössz.
Az esetek döntő többségében látszik az útról/környékröl hogy mi is akar lenni (normális, négyzetrácsos szerkezet esetén).
Extrém példa: mész egy főúton ami átszeli a települést, erről merőlegesen lekanyarodsz egy útra ami merőlegesen megy ki a településről. Se főútvonal jelző tábla, se semmi, de nem kell jobbkezes utcára számítanod. Bármikor ellophatják, kiütheti egy autó (kanyarodó kamion) a táblát, mégis életszerűtlen hogy minden sarkon lelassíts és megnézd hogy van-e tábla.
Legtöbb esetben jelzik az egyenrangú kereszteződéseket, de nem mindig...
"Legtöbb esetben jelzik az egyenrangú kereszteződéseket, de nem mindig..."
Szerintem az sokkal ritkább, ahol kint van az "egyenrangú útkereszteződés" tábla.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!