A nyomtávszelesítő miben gátolja a vezetést?
Kisebb fordulókör?
Mennyire veszélyes?
Válaszokat elöre is köszii.
Nem gátolja, lehet nyomtávszélesítővel is vezetni. A szélesebb nyomtávot sokan szeretik, de nincs rózsa tövis nélkül.
A futóművek gyári geometriája általában olyan, hogy a kerék a talppontja körül fordul, hogy kicsi legyen a kormányzáshoz szükséges erő. Bár manapság ez már nem kötelező: a korszerű villanyszervók már lehetővé tesznek sok mindent, például azt is, hogy az első kerekek dőlése negatív legyen ("befelé" dőlnek, fent kisebb a távolság a peremük közt, mint lent) és ebből rendes kormánylegördülési sugár alakuljon ki.
Na, de vissza az alapesethez: a kerék a talppontja körül forog. Ha ezt megzavarod egy nyomtávszélesítővel, akkor a forgástengely ugyanott marad ugyan, de a kerék talppontja kijjebb vándorol, tehát a kerék nem maga körül fordul, hanem kormányzás közben az ívkülső kerék előrefelé, az ívbelső hátrafelé gördül, miközben oldalirányú csúszása is van. Ez nagyobb erőt igényel, mint a gyárilag kialakított geometria, de ezt főleg alacsony sebességnél érezni, nagy tempónál kevésbé szembetűnő.
Illetve az is fontos, hogy a nyomtávszélesítővel súlyosbított keréknél a kerék felől érkező erők nem a csapágy középvonalában, a neki kitalált helyen érik az agyat, hanem kijjebb. Ettől a csapágyak gyorsabban kopnak, hamarabb kezd lógni a futómű, fel kell rá készülni. Ja, és a kormányzáshoz szükséges nagyobb erő hamarabb kikezdi a gömbfejeket, toronycsapágyakat. Érdemes erre is számítani.
Az idő teljesen lényegtelen, a gurulás veszi igénybe a csapágyakat.
Én olyan 100ezer km-rel ezelőtt vettem a kocsit (ismeretlen előélettel), 40-50ezret ET45 helyett elöl ET25tel, hátul ET15tel tettem meg és még nem volt csapágycserés. Kormányösszekötők a módosítás előtt voltak cserélve, még semmi bajuk, most mintha a toronycsapágy kezdene kimenni de aprópénzből otthon orvosolható.
Igen, biztosan számítanak ezek a módosítások, de meggyőződésem hogy a vezetési stílus sokkal fontosabb.
+ a kormányművet is terheli mivel mindennek ad egy nagyobb terhelést, nagyobb kormányzási erő kell, ha nem is érzed a szervó megoldja, de neki is többlet feladat.
Próbálj ki 10 kg felnid tarsd a kezedben és behajtott könyökkel magadtól 30 cm-re nyújsd ki, majd utánna nyújtsd ki teljesen és úgy tartsd. Sokkal nehezebb. Ugyan ez játszódik le itt is. Erre rátesz, ha peres a gumi, tehát kevesebbet nyel el a gumi, továbbá rátesz az is, ha nagy a felni szélessége, mert akkor eleve nehezebb is, de ilyen 5-10-15mm nyomtávszélesítő még nem fog szinte semmit károsítani észrevehetően, ha nem egy ultra peres gumi van a kerekeden
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!