Miért kell meleglevegőt szívni a motornak télen?
Az, hogy "hideg levegő", nem teljesen egzakt fogalom. Nyáron az üzemmeleg motor kintről beszívja a 30 °C-os levegőt, neki ez hideg. Hidegebb, mintha a motortér legmélyéről az 50-60 °C-os levegőt szívná. Ebben az esetben igazad van: a motornak jót tesz a "hideg" levegő, mert nagyobb a sűrűsége, adott térfogatban több az oxigén.
Télen viszont kintről nem 30 °C-os levegőt fog szívni, hanem -10 °C-osat. Hideg az is, de már túlságosan hideg. Dönget befelé a külső, jéghideg levegő, ami ráadásul nagy sebességgel áramlik, így jócskán fagypont alá hűti a szívóoldalt. Ebből pedig lesznek bajok.
Ha van némi pára a levegőben, az gyönyörűen le tud fagyni a szívóoldal azon részén, amit a motor nem fűt. Ez elég jelentős szakaszt jelent, a dolog olyannyira nem apróság, hogy például az első Miniknél a karburátor még a nem nagyon erős brit télben is el tudott jegesedni. Utána megfordították a hűtőn átáramló levegő irányát.
Illetve a szívócső-befecskendezéses autóknál úgy tervezik az üzemanyag-ellátó rendszert, hogy az üzemanyag a szívócsőről elpárolog, ennek megfelelően állítják be a keverékképzést. Ha neked 0 °C alatt van a szívócsöved hőmérséklete, akkor ott nem párolgás lesz, hanem szépen lecsapódik rá a benzin, ami pedig ott lecsapódik, nem jut be a motorba, a keverék elszegényedik. Így az ECU-nak dúsítania kell, hogy a benzin jelentős, szívócsövön kicsapódó része mellett is legyen annyi, amennyivel megy a motor.
A megoldás, amit írsz (a kipufogó leömlője fűti a levegőt a szívóoldalnak) nem újdonság. Csak mondjuk 30 évvel ezelőttig az átállítást neked kellett elvégezned kézzel, a légszűrőház fedelét elforgatva évszak szerint. Utána jött az általad is leírt termosztátos megoldás: mindkét csonk állandóan be van kötve és egy termosztát kapcsolgat köztük a külső hőmérséklettől függően. Hidd el, ez hülyebiztos megoldás. Most, mikor hideg van, meleg levegőt szív a kipufogócsonktól, így tartja melegen a szívóoldalt - ugyanis a teljes szívóoldal (öntvény szívócsonk, befecskendezőház, műanyag levegőcsatornák) hőszigetelő alátéttel csatlakozik a hengerfejhez, tehát a motor hője kevéssé hat rá. Ha lekötnéd a meleglevegő-csatlakozást, a befelé áramló hideg levegő annyira lehűtené a szívóoldalt, hogy jelentős mennyiségű benzin csapódna ki rajta (örülj, ha nem jegesedik, főleg, mióta etanol is van a benzinben, ami szereti megkötni a vizet), így a lambdaszonda szegény keveréket érzékelne és dúsítaná a keveréket, hogy jó sokat fogyasszon a gépjármű.
Nyáron majd fordul a helyzet: akkor már az lesz jobb, ha a lehetőségekhez képest hideg levegőt szív a motor, vagyis az eleve meleg környezeti levegőt nem fűti még a kipufogócsonk is.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!