Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Miért kell meleglevegőt...

Miért kell meleglevegőt szívni a motornak télen?

Figyelt kérdés
Vaj egy Golf 3-am, 1.6 benzines és a légszűrőházba két cső vezet, de abból a sima egyenes, ami a motortérből szívja a levegőt az le van zárva és helyette egy másik csőből szívja a meleglevegőt, mert az meg bele van vezetve a kipufogó leömlő védőburkolatába. Erre miért vak szükség? Nem az a jó, ha minél hidegebbet szív a motor? Mert tudtommal annál sűrűbb, tehát annál több oxigént kap.

2019. jan. 25. 17:12
 1/4 A kérdező kommentje:
Van*
2019. jan. 25. 17:13
 2/4 A kérdező kommentje:
A másik kérdésem pedig, hogy mi lenne ha a hideg levegőt szívná és kiszedném a másikat?
2019. jan. 25. 17:20
 3/4 anonim ***** válasza:
68%

Az, hogy "hideg levegő", nem teljesen egzakt fogalom. Nyáron az üzemmeleg motor kintről beszívja a 30 °C-os levegőt, neki ez hideg. Hidegebb, mintha a motortér legmélyéről az 50-60 °C-os levegőt szívná. Ebben az esetben igazad van: a motornak jót tesz a "hideg" levegő, mert nagyobb a sűrűsége, adott térfogatban több az oxigén.

Télen viszont kintről nem 30 °C-os levegőt fog szívni, hanem -10 °C-osat. Hideg az is, de már túlságosan hideg. Dönget befelé a külső, jéghideg levegő, ami ráadásul nagy sebességgel áramlik, így jócskán fagypont alá hűti a szívóoldalt. Ebből pedig lesznek bajok.

Ha van némi pára a levegőben, az gyönyörűen le tud fagyni a szívóoldal azon részén, amit a motor nem fűt. Ez elég jelentős szakaszt jelent, a dolog olyannyira nem apróság, hogy például az első Miniknél a karburátor még a nem nagyon erős brit télben is el tudott jegesedni. Utána megfordították a hűtőn átáramló levegő irányát.

Illetve a szívócső-befecskendezéses autóknál úgy tervezik az üzemanyag-ellátó rendszert, hogy az üzemanyag a szívócsőről elpárolog, ennek megfelelően állítják be a keverékképzést. Ha neked 0 °C alatt van a szívócsöved hőmérséklete, akkor ott nem párolgás lesz, hanem szépen lecsapódik rá a benzin, ami pedig ott lecsapódik, nem jut be a motorba, a keverék elszegényedik. Így az ECU-nak dúsítania kell, hogy a benzin jelentős, szívócsövön kicsapódó része mellett is legyen annyi, amennyivel megy a motor.

A megoldás, amit írsz (a kipufogó leömlője fűti a levegőt a szívóoldalnak) nem újdonság. Csak mondjuk 30 évvel ezelőttig az átállítást neked kellett elvégezned kézzel, a légszűrőház fedelét elforgatva évszak szerint. Utána jött az általad is leírt termosztátos megoldás: mindkét csonk állandóan be van kötve és egy termosztát kapcsolgat köztük a külső hőmérséklettől függően. Hidd el, ez hülyebiztos megoldás. Most, mikor hideg van, meleg levegőt szív a kipufogócsonktól, így tartja melegen a szívóoldalt - ugyanis a teljes szívóoldal (öntvény szívócsonk, befecskendezőház, műanyag levegőcsatornák) hőszigetelő alátéttel csatlakozik a hengerfejhez, tehát a motor hője kevéssé hat rá. Ha lekötnéd a meleglevegő-csatlakozást, a befelé áramló hideg levegő annyira lehűtené a szívóoldalt, hogy jelentős mennyiségű benzin csapódna ki rajta (örülj, ha nem jegesedik, főleg, mióta etanol is van a benzinben, ami szereti megkötni a vizet), így a lambdaszonda szegény keveréket érzékelne és dúsítaná a keveréket, hogy jó sokat fogyasszon a gépjármű.

Nyáron majd fordul a helyzet: akkor már az lesz jobb, ha a lehetőségekhez képest hideg levegőt szív a motor, vagyis az eleve meleg környezeti levegőt nem fűti még a kipufogócsonk is.

2019. jan. 25. 20:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/4 A kérdező kommentje:
Köszönöm a választ, teljesen érthető volt.
2019. jan. 26. 07:23

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!