Persze hogy jó autó...több millió, a szocialaizmus csecsén nevelkedett ember tudná bizonygatni...persze csak addig, amíg nem volt jobb...
Ma már csak kalandautó, főleg ha szépen ki van glancolva...akkor még jobban megbámulják, mint egy Bentley-t..
szóval jó autó! (volt)
Igen a Trabant egy jó autó. Egy jó autó volt 1962-ben.
Voltak fejlesztések, de mindig minimál autó maradt. Már az 1990-es évek elején is csak korlátozottan volt alkalmas. Azóta az autóval szembeni elvárások is sokat változtak, a Trabantok meg koptak.
Manapság egy Trabant már csak nehezen tartható gazdaságosan üzemben.
A fentiek ellenére úgy gondolom, hogy buli vagy "kimenős" autónak nagyon jó
Mit értesz "jó" alatt?
Ha az általános definíciót nézzük ("Magas minőségű, kedvező, megfelelő, elfogadható [tulajdonság, dolog]. Hasznos, előnyös minőséget okozó, ilyennel jellemezhető" ), akkor nem, és sose volt "jó". Ez volt sokáig az egyetlen megfizethető alternatíva, ezért van belőle még mindig oly sok. Valamint azért, mert 25 éven keresztül, szinte változatlanul gyártották. Legjobb dolog, ami elmondható róla, hogy általában elvitt A-ból B-be, és amikor nem, akkor pedig egyszerűen volt szerelhető, mivel semmiféle bonyolultabb mérnöki megoldást nem tartalmaz. Kétütemű, léghűtéses, az üzemanyagot a gravitáció juttatja előre, illetve egyéb folyadék szinte nincs benne (de az is mindig elfolyik, főleg a mai napig használatban lévő trabantok esetén), dobfékes, és szinte ennyi, amit szerelni lehet rajta. Továbbá gyakorlatilag nincs benne elektronika (ablakmosó folyadék kézipumpás pl), még a tolatólámpa is extraként volt csak kérhető...
Ha a "jó" szavunk egyéb definícióit nézzük, akkor akár lehet "jónak" is titulálni egy trabantot:
"Az ízlésnek, tetszésnek megfelelő, a szerint való; élvezhető".
Egy ilyen kocsi jópofa, "buli" manapság, hobbiként akár élvezhető is, idősekben kellemes nosztalgiát ébreszthet. Ilyenkor akár a "jó" szó is elhagyhatja a szájukat, de ez pusztán az emlékek megszépített mivoltának betudható.
Kedves #7 válaszadó bizonyára sosem vezetett/szerelt Trabantot, ezért ez a pikírt megközelítés. ;)
Amennyiben maradunk az általa elindított "nyelvész" gondolatmeneten, akkor az alábbi megállapításra juthatunk:
-az említett zwickaui szerkezet alkalmas arra, hogy
A-ból B-be, négy (4) nem túl testes felnőttet elszállítson
-egész úton tető van a fejük fölött
-mindannyian a menetiránnyal szemben ülhetnek
-valamennyien ablak mellett élvezhetik az utazást.
Tehát kényelmi szempontból nem találtunk negatívumot.
(ergo: JÓ)
Vagy nézzük a szerelhetőséget:
Ez a keletnémet pöffenet, pár egyszerű kéziszerszám (13-as kulcs, kombináltfogó, csavarhúzó) segítségével akár az országúton is megjavítható.
Primitív felszereltségének köszönhetően, rengeteg hiba kizárható.
Pl. sosem fog tönkremenni az AC-pumpa, a kormány v. fékszervó, nem romlik el a hátsó ablaktörlő, és a fűtőmotor, sosem kell újratöltetni a klímát, nem veszt élete során egy csepp hűtővizet sem, nem koszolódnak el az injektorfejek, és még hosszan sorolhatnám....
(tehát műszaki tekintetben is JÓ)
Sok más szempontból is mérlegelhetnénk a kisautót de most ezekbe ne menjünk bele.
/a motorerő, végsebesség, törésteszt, környezetszennyezés kérdéseit, inkább takarja jótékony homály/
Visszatérve az eredeti kérdésre -és a kapott 2db.pozitív eredményt összegezve- nyugodtan kijelenthetjük, a Trabant 500/600/601 típusai kiérdemlik a JÓ AUTÓ megnevezést.
Megerősítésként egy korabeli slágerrészlet:
"Trabanton szállni élvezet..." :D
Jó, hát "veterán vas" felhasználónév esetén nyilván nem az objektív véleményalkotásra számítunk :) Ugyan valóban nem vezettem trabantot, de ültem benne párszor, illetve rengeteg videót néztem vele kapcsolatban, mivel érdekes a köré épült történelem.
Attól még, hogy a Te kicsavart verziód szerint "kényelmi szempontból nem találunk negatívumot", nem jelenti azt, hogy "jó" (véleményem szerint). Számomra az, hogy valami elvisz A-ból B-be -- kivéve, amikor mégsem -- 4 embert is akár, tetővel a fejük felett, nem egyenlő azzal, hogy ez a jármű "jó". Vagy az az 1,5 millió km-t futott ikarus, ami belül füstöl, kívül rozsdás, itt-ott beázik, viszont 40 embert visz el A-ból B-be, az "még jobb"?
"Tehát műszaki tekintetben is jó"
Attól lesz valami műszaki tekintetben jó, ha könnyen szerelhető az út szélén? :) Nem tudom, szerintem akkor jó valami műszakilag, ha nem kell váratlan szerelésbe kezdeni, hanem kötelező szervizeket elvégezve megbízhatóan működik, illetve valamilyen műszaki szempontból többet tud a kortársainál, innovatív. Márpedig egy 1988-as (vagy akár 1970-es) Trabant esetén ezek közül egyik sem igaz. Persze az is szempont lehet végső soron, hogy milyen könnyen javítható, ha egyszer elromlik, de véleményem szerint a fontossági sorrend hátsó végébe szorul. Főleg akkor, ha valaki nem ért a szereléshez semennyire, tehát hiába szerelhető könnyen, nem lesz képes megszerelni úgysem. Főleg akkor, ha 2018-ról beszélünk, amikor a legtöbb Trabant havonta többször hibásodik meg aktív használat mellett.
"Pl. sosem fog tönkremenni az AC-pumpa, a kormány v. fékszervó, nem romlik el a hátsó ablaktörlő, és a fűtőmotor, sosem kell újratöltetni a klímát, nem veszt élete során egy csepp hűtővizet sem, nem koszolódnak el az injektorfejek"
Sőt, ABS-t sem kell soha megszerelni, olykor még a biztonsági övvel vagy turbóval sem kell bajlódnunk, de ha már ebbe az irányba megyünk, akkor a vízszintes vezérsík megfelelő trimmelésével sem lesz sose gondunk, vagy periszkóp belső tükreinek a tisztításával sem... Értsd: ami alapból nincs, valóban nem tud elromlani, de ilyenből végtelen sokat fel lehetne sorolni, ha még jobb színben akarnánk a trabit feltüntetni.
Előző válaszomban amúgy írtam is, hogy a könnyű szerelhetőség az egyik "jó" dolog, ami elmondható róla, ám ez is elég keserédes öröm.
Ne érts félre, szenzációs kocsinak tartom a Trabantot, de a szó szerinti értelemben vett "jó" minőségjelző nem aggatható rá.
Igen a Trabant a mai napig kiválóan használható járgány, csak karban kell tartani.
Nem csak hobbiautónak, hanem használós autónak is megfelel.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!