Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Mennyire tartjátok jó ötletnek...

Mennyire tartjátok jó ötletnek autóba napelemet rakni, hogy télen ha gyengén is de töltse az aksit ami magával von hőtermelődést is?

Figyelt kérdés

10-20W-os napelemekre gondoltam a kalaptartóra helyezve és elektronikával megoldva, hogy nappal töltse az aksit.


Ez mire is lenne jó?

Egyrészt visszatölti amit megeszik a központi zár/riasztó másrészt töltés közben picit melegszik az akksi és ha melegebb sokkal jobban bírja tekerni a startert is nem de? Még ha bevetek 5mm-es polisztirol lapokat is főnyeremény lehet.


Úgy gondolom minden szempontból jó lenne, ha egy szinte filléres pár 10W-os napelem lenne az autóban nem zavaró helyen. A gyártó vajon miért nem alkalmazza ezt? Lehet azért, mert nagyban nőne tőle az akkumulátorok élettartama? :O


2018. nov. 30. 22:19
 1/9 D. Brasco ***** válasza:
100%
Igen...biztosan azért nem alkalmazzák a gyártók....
2018. nov. 30. 22:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/9 anonim ***** válasza:
100%

Azért nem, mert rohadtul semmi értelme nincs. Egy jó minőségű akkumulátort nem kell folyamatosan tölteni és nem is merül le, ha használják a kocsit rendszeresen.


Amúgy egy becsületes 20W-os napelem 10e forint körül van. Ehhez kell még az elektronika, a csepptöltő... Az egész árából megközelítőleg 2-3 garnitúra akkut vehetsz, amennyi egy autó teljes élettartamára elég!

2018. nov. 30. 22:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/9 anonim ***** válasza:
100%

"A gyártó vajon miért nem alkalmazza ezt? Lehet azért, mert nagyban nőne tőle az akkumulátorok élettartama? :O"

Azér' hát. Minden egyes gyártó, a román óccsórönótól a hiperűrhajó de pappírbódés jappánon át a világverő húdeszuper übergermánig veled és csak veled akar kib***ni. Mind összeesküdött ám ellened és csak az az egyetlen céljuk, hogy te minél többet költs karbantartása és alkatrészre. Tényleg. Semmi jobb dolguk nincs ennél. A céges flotta, mint olyan, hótt' lóf*** nekik, nem is érdekli őket. Pedig ott nagyot lehet ám hasalni holmi idő előtt kimúló akkuval, előjel nélkül indíthatatlanná váló autóval.

Na, de nézzük csak részletesebben! A központi zár lehet, hogy nem "eszik". Ha nem teljesen hülyék tervezték a zárat (bár mint tudjuk, az autógyárakban minden mérnök hülye, ellenben a sarki italbolt törzsközönségét erősítő ezermester és egyéb dolgokban is jártas Miska báttyával), akkor az ajtók bezárása után a zárszerkezet nem fogyaszt áramot, akár az idők végezetéig is zárva marad áramfelvétel nélkül. Én láttam is már ilyet. Csak akkor fogyaszt újra, mikor oldani kell a zárást. Ebből adódik, hogy ideális esetben a motor leállítása után, töltés nélkül csak egy zárást és egy nyitást kell produkálnia. Ha meg valakinek az a mániája, hogy az álló autón b***ogassa a központi zárat, az meg is érdemli, hogy tologassa az autót.

A riasztó már más dolog, az tényleg fogyaszt. Nyugalmi állapotban (nem óbégat, nem kapcsolgatod) még akár az 1 W-ot is elérheti a fogyasztása. Hihetetlen! Ki lehet számolni, hogy ezzel a terheléssel egy teljesen feltöltött akku mennyi idő alatt merül le, de ez nem az óttóhoz nagyon értő Okos Jóskák világa. Ők nem számolnak, csak aztat lássák, hogy merül, osztán akkó' kimerül a zellem a zótóba', lehet tóni. Persze, hogy lemerül az akku, főleg, ha okos havertól vetted a nímettbű' nemrég behozottat, ami ott már amúgy kuka volt.

Egyébként igazad van: töltés közben melegszik az akkumulátor. Kisütés közben is, mert neki aztán mindegy, merre megy az amper, ha áthalad rajta, fűteni fogja. Ezt annak idején ki is használták az autógyártók, a mai napig emlékszem arra az utasításra, amit a VAZ adott ki a Zsigulikhoz: nagy hideg esetén (vagyis -15 °C alatt) indítás előtt nem volt elég, hogy kurblival "feltörted" az olajat, hanem álló motor mellett fel kellett kapcsolni 1 percre a tompított fényszórókat, hogy az akku az áramfelvételtől előmelegedjen és így egyrészt nagyobb teljesítményt adjon le (aki ezen hangosan röhög, azt megértem: a majd' húszkilós ólomakku nem fog egy perc alatt jelentősen felmelegedni és nem növekszik a kapocsfeszültség), másrészt az előmelegedett lemezek nem deformálódnak annyira, mikor megérkezik rájuk a 100 A feletti indítóáram (ennek viszont van értelme). Csak mellékesen jegyezném meg: ekkor az akku 90 W terhelést kap. Egy ilyen teljesítményű napelem, főleg abból a fajtából, ami ezt a kraftot poros felülettel, felhős időben, egy autóba telepítve (tehát széles hőmérsékleti tartomány és páratartalom mellett, rezgésállóan, éveken át) leadja, nem kicsi. Én így, fejből, kalaptartónál nagyobbra tippelem.

De biztos, hogy csak a gonosz autógyártók összeesküvéséről van szó. Még véletlenül sem arról, hogy a megfizethető árkategóriába nem fér bele ez az extra. Ugyanis érdekes módon az értelmetlenül drága autóknál használtak hasonlót: napelemes napfénytető segített abban, hogy leállítás után a szellőzőventillátor a jól lehűtött klímahűtőről még tolja befelé a hideg levegőt, amíg volt értelme, mert fel nem melegedett. Érdekes módon ez valamiért csak a drágább árkategóriában működött, sokszor ott is csak borsos extraként. Szerintem azért, amit írtál: mert szinte filléres a pár 10 W-os napelem. Hiszen ezt te és csakis te tudod jól, nem az a sok hülye (avagy mérnök), aki az autógyárakban és az autóipari beszállítóknál dolgozik.

2018. nov. 30. 23:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/9 anonim ***** válasza:

"A riasztó már más dolog, az tényleg fogyaszt. Nyugalmi állapotban (nem óbégat, nem kapcsolgatod) még akár az 1 W-ot is elérheti a fogyasztása. Hihetetlen! Ki lehet számolni, hogy ezzel a terheléssel egy teljesen feltöltött akku mennyi idő alatt merül le, de ez nem az óttóhoz nagyon értő Okos Jóskák világa."


Ez erősen függ a riasztó típusától is. Nekem az S80ban mozgásérzékelős riasztó van ( gyári ) az bizony másfél-két hét alatt elég csúnyán lemeríti a 95Ah-s akkut. :)

2018. nov. 30. 23:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/9 anonim ***** válasza:

Én vettem egy ilyen napelemet mert van egy olyan autóm amit csak ritkán használok. Kiraktam a tetőre, bedugtam a szivargyújtóba és annyi. Persze ilyen borús időben meg a rövid nappalok miatt szinte alig tölt valamit, de mihelyt kisüt a nap szépen töltögeti a 2 db 64 Ah-s aksit. Arra tökéletesen elég, hogy szinten tartson és így ne kelljen egy csepptöltőt folyamatosan rajta tartani.

Egyébként van egy gyári VW napelemem is, szintén szivargyújtós csatlakozással, de azt nem tudom melyik típushoz adtak ki ilyeneket. Nekem az túl kicsi, talán egy 45 Ah akkut tudna szinten tartani.

2018. dec. 1. 00:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/9 anonim ***** válasza:

Azért nem teszik bele, mert bár elméletben teljesen rendben van, de nem segítene annyit hogy az egész megérje.

Ha normál szinten használod az autót akkor úgyis utántölt az aksi, ha meg rajta felejted estére a rádiót és/vagy a fényszórókat akkor teljesen mindegy a napelem.

Volt "szerencsém" a nyáron javítani a centrálzáram. Bár igazad van hogy folyamatosan eszik, de elhanyagolhatóan keveset. Az nem fogja lemeríteni az aksit. Ha meg évekig nem indítod be az autót akkor úgyis kikötöd.


Ezzel szdmben a napdlemek jelenleg még mindig nagyon drágák ( tudom, van occo ebay-es is. De itt most a normálisról beszélünk), egyszerűen többe kerülne, mint azt a plusz 1-2 aksit megvenni. Emellett annyira szituációfüggő hogy sok esetben értelmetlen lenne. Például sokan garázsban tárolják az autót.


Ha gondolod köss be magadnyk párat. De nem hiszem hogy forradalmat indítanál el.

Mondjuk elektromos autókból van olyan aminek a teteje nalelem.

2018. dec. 1. 07:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/9 anonim ***** válasza:
Az akkutöltésnek még csak-csak látom némi értelmét. Főleg nagyon ritkán használt autóknál lehetne hasznos. De ennek a melegedő akkunak nem. Szerintem 2 fok se lenne az a hő amit a töltéssel termelsz. A leghidegebb hajnalban van amikor sötét van. Legtöbben akkor is szoktak indulni. Így nem sokat segít a reggeli induláskor, ha a déli órákban csöpögtet némi visszatöltést az akkuba. A másik dolog, hogy manapság nem olyan borzasztóan drága egy új akku. 5-6-7 évet simán kibírnak ezek, tehát nem is sűrűn kell bevásárolni ezekből.
2018. dec. 1. 08:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/9 Koplárovics Béci ***** válasza:

"Lehet azért, mert nagyban nőne tőle az akkumulátorok élettartama?"


Nem igazán nő. A gyári akksi 10 éves volt, amikor ki kellett cserélni, amire cseréltem, az 6 éve van az autóban, egyelőre semmi jele, hogy meg akarna halni. Mondjuk nem a teljesen teszkós kategória. Exide-ból a közepes minőségű.


"Egyrészt visszatölti amit megeszik a központi zár/riasztó másrészt töltés közben picit melegszik az akksi és ha melegebb sokkal jobban bírja tekerni a startert is nem de? "


Ha túltöltöd, akkor meg felrobban :) Ha vezérled a töltést, akkor meg egy idő után nem tölti.

2018. dec. 1. 10:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/9 anonim ***** válasza:

Sőt, lehetne olyat is, hogy kiszedni a padlólemezt és lehetne lábban hajtani a járgányt.

[link]

2018. dec. 1. 12:40
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!