Hogyan kell autón sebességet váltani?
Praktikákra vagyok kíváncsi, hogy rükvercnél le kell nyomni talán és balra tolni? De 2-esből hármasba hogyan, fel, jobbra, megint fel? 4-esől 5-ösbe is? hogy lehet olyan gyorsan ezt csinálni? gondolom, pl. 3asből 4esbe csak le kell tolni.
valaki úgy magyarázta, h van amikor oldalirányú nyomást is kell alkalmazni.
azon gondolkodom, hogy elkezdem a jogsit,és előre izgulok de elképzelni nem tudom, hogy hogy lehet olyan gyorsan fel-le váltogatni, valaki elmagyarázhatná bőven és érthetően.
Ha akarod, én nagyon szívesen elmondom neked:
úgy váltok az autómon "hanyatmentbe" ;) hogy jobbra el, lenyomva, és ezután hátra.
Te pedig beülsz pl. egy ....ba, a váltókaron fölhúzol egy gyűrűt, aztán balra húzod és előretolod.
Szóval térben és irányban pont az ellenkezője.
Akkor meg minek róla beszélni?
Különben is azért van az oktató, majd Ő elmagyarázza.
Az egyszerűség kedvéért a váltógombra vagy régebben a műszerfalra felrajzolták a kapcsolási sémát. Az 1. fokozat általában balra előre van, hátra a 2., utána meg folytatódik jobbra, ameddig csak kell. De olyan is van, hogy balra hátra van az 1. fokozat, középen előre a 2., hátra a 3. és úgy folytatod a H-sémát. Ez igen ritka (ún. "dog-leg" kiosztás), nem ilyenen fognak oktatni.
A hátramenet meg vagy teljesen balra és előre, az 1. fokozat mellett (dog-leg kiosztás esetén előtt), vagy jobbra hátra, a 4. vagy 6. fokozat mellett van. Ennek szokott lenni reteszelése: le kell nyomni vagy fel kell húzni a kart, esetleg a váltógomb alatti gyűrűt kell megemelni.
Tessék. Ez segít a legtöbbet szerintem :D
Ha még csak most kezded csinálni a jogosítványt, akkor megnyugtatlak, nem a sebességváltás lesz a legnagyobb falat :)
De hogy a kérdésre is válaszoljak. Én Opel Movanot vezetek, abban úgy néz ki, hogy:
1 - balra előre
2 - balra hátra
3 - középen előre
4 - középen hátra
5 - jobbra előre
6 - jobbra hátra
R - gyűrű fel, majd bal előre az 1-es mellett.
A váltókart egy rugó mindig középállásba (3-4 közé) húzza, ha kiveszed sebességből. Ezért aztán elinduláshoz balra húzod a kart koppanásig, ott előretolod. Ez az 1-es. 1-ből 2-be pedig úgy váltasz, hogy amikor kiveszed 1-ből, szépen folyamatosan húzod balra és magad felé a váltókart, hogy ne ugorjon középre. Megvan a 2-es. 2-ből 3-ba meg amikor kiveszed fokozatból, hagyod, hogy a rugó tegye a dolgát (középre húzza a kart), utána megtolod előre, és már 3-asban is vagy. 3-4 meg csak nyílegyenesen lefelé húzod a kart. 4-5 kiveszed fokozatból majd jobbra tolod a kart és úgy felfelé. 5-6 meg ugyanaz mint az 1-2, csak jobbra kell tolni a kart váltás közben.
De megnyugtatlak, hogy elsőre úgysem fog menni a gyors váltás. Az majd jön idővel, miután az első párezer kilométeredet levezetted. Utána már annyira készségszinten fog menni a váltás, hogy gyakorlatilag észre sem veszed.
Személyes rész. Én is baromira fostam a sebességváltástól amikor vezetni tanultam, mert azt éreztem a vezetés legnagyobb bravúrjának, legnehezebb részének, és persze biztos voltam benne, hogy a büdös életben nem fogom rendesen megtanulni. Még a vizsgán is rettegtem, hogy te atyaég, mi lesz, ha most recsegtetem meg a váltót (sikerült is egyszer, de csak egy hibavonalat kaptam érte). Aztán levizsgáztam, megkaptam a jogsit, és szinte azonnal el is kezdtem vezetni, szerencsére a munkahelyemen volt is lehetőségem gyakorolni. Első nekifutásra a telepen belül kóvályogtam, utána keresztbe-kasul a városon, de néhány hét után már vidékre is leküldtek. Én pedig vezettem, vezettem és vezettem, majd egyszer csak azon kaptam magam, hogy olyan könnyen megy minden, mintha világ életemben ezt csináltam volna...
Minden autónál ugyan az igazából, csak a rüki van máshogyan.
Pl 5 sebességes Citroennél a normál esetben 6os fokozat helyén van a rüki. (5-ös alatt)
Volkswageneknél és az Audiknál pl ugyan ott van mint az 1-es (bal előre) csak üres fokozatban le kell nyomni a váltógombot és úgy lenyomva beverni bal előre.
köszönöm farhárt, pont ilyen kifejtős választ szerettem volna.
így már nagyjából érthető.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!