Hogyan kell autón sebességet váltani?
Praktikákra vagyok kíváncsi, hogy rükvercnél le kell nyomni talán és balra tolni? De 2-esből hármasba hogyan, fel, jobbra, megint fel? 4-esől 5-ösbe is? hogy lehet olyan gyorsan ezt csinálni? gondolom, pl. 3asből 4esbe csak le kell tolni.
valaki úgy magyarázta, h van amikor oldalirányú nyomást is kell alkalmazni.
azon gondolkodom, hogy elkezdem a jogsit,és előre izgulok de elképzelni nem tudom, hogy hogy lehet olyan gyorsan fel-le váltogatni, valaki elmagyarázhatná bőven és érthetően.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Ha akarod, én nagyon szívesen elmondom neked:
úgy váltok az autómon "hanyatmentbe" ;) hogy jobbra el, lenyomva, és ezután hátra.
Te pedig beülsz pl. egy ....ba, a váltókaron fölhúzol egy gyűrűt, aztán balra húzod és előretolod.
Szóval térben és irányban pont az ellenkezője.
Akkor meg minek róla beszélni?
Különben is azért van az oktató, majd Ő elmagyarázza.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Az egyszerűség kedvéért a váltógombra vagy régebben a műszerfalra felrajzolták a kapcsolási sémát. Az 1. fokozat általában balra előre van, hátra a 2., utána meg folytatódik jobbra, ameddig csak kell. De olyan is van, hogy balra hátra van az 1. fokozat, középen előre a 2., hátra a 3. és úgy folytatod a H-sémát. Ez igen ritka (ún. "dog-leg" kiosztás), nem ilyenen fognak oktatni.
A hátramenet meg vagy teljesen balra és előre, az 1. fokozat mellett (dog-leg kiosztás esetén előtt), vagy jobbra hátra, a 4. vagy 6. fokozat mellett van. Ennek szokott lenni reteszelése: le kell nyomni vagy fel kell húzni a kart, esetleg a váltógomb alatti gyűrűt kell megemelni.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Tessék. Ez segít a legtöbbet szerintem :D
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Ha még csak most kezded csinálni a jogosítványt, akkor megnyugtatlak, nem a sebességváltás lesz a legnagyobb falat :)
De hogy a kérdésre is válaszoljak. Én Opel Movanot vezetek, abban úgy néz ki, hogy:
1 - balra előre
2 - balra hátra
3 - középen előre
4 - középen hátra
5 - jobbra előre
6 - jobbra hátra
R - gyűrű fel, majd bal előre az 1-es mellett.
A váltókart egy rugó mindig középállásba (3-4 közé) húzza, ha kiveszed sebességből. Ezért aztán elinduláshoz balra húzod a kart koppanásig, ott előretolod. Ez az 1-es. 1-ből 2-be pedig úgy váltasz, hogy amikor kiveszed 1-ből, szépen folyamatosan húzod balra és magad felé a váltókart, hogy ne ugorjon középre. Megvan a 2-es. 2-ből 3-ba meg amikor kiveszed fokozatból, hagyod, hogy a rugó tegye a dolgát (középre húzza a kart), utána megtolod előre, és már 3-asban is vagy. 3-4 meg csak nyílegyenesen lefelé húzod a kart. 4-5 kiveszed fokozatból majd jobbra tolod a kart és úgy felfelé. 5-6 meg ugyanaz mint az 1-2, csak jobbra kell tolni a kart váltás közben.
De megnyugtatlak, hogy elsőre úgysem fog menni a gyors váltás. Az majd jön idővel, miután az első párezer kilométeredet levezetted. Utána már annyira készségszinten fog menni a váltás, hogy gyakorlatilag észre sem veszed.
Személyes rész. Én is baromira fostam a sebességváltástól amikor vezetni tanultam, mert azt éreztem a vezetés legnagyobb bravúrjának, legnehezebb részének, és persze biztos voltam benne, hogy a büdös életben nem fogom rendesen megtanulni. Még a vizsgán is rettegtem, hogy te atyaég, mi lesz, ha most recsegtetem meg a váltót (sikerült is egyszer, de csak egy hibavonalat kaptam érte). Aztán levizsgáztam, megkaptam a jogsit, és szinte azonnal el is kezdtem vezetni, szerencsére a munkahelyemen volt is lehetőségem gyakorolni. Első nekifutásra a telepen belül kóvályogtam, utána keresztbe-kasul a városon, de néhány hét után már vidékre is leküldtek. Én pedig vezettem, vezettem és vezettem, majd egyszer csak azon kaptam magam, hogy olyan könnyen megy minden, mintha világ életemben ezt csináltam volna...
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Minden autónál ugyan az igazából, csak a rüki van máshogyan.
Pl 5 sebességes Citroennél a normál esetben 6os fokozat helyén van a rüki. (5-ös alatt)
Volkswageneknél és az Audiknál pl ugyan ott van mint az 1-es (bal előre) csak üres fokozatban le kell nyomni a váltógombot és úgy lenyomva beverni bal előre.
köszönöm farhárt, pont ilyen kifejtős választ szerettem volna.
így már nagyjából érthető.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!