Mit ért a KRESZ az alatt, hogy vákuumos fékrásegítő és hidraulikus fékberendezés?
A hidraulikus fékberendezés azon az elven működik, hogy a folyadékok gyakorlatilag összenyomhatatlanok. Rálépsz a pedálra, ezzel elmozdítod a főfékhenger dugattyúját, a főfékhengerből elkezded kinyomni a fékfolyadékot (képzeld el úgy, mintha egy vízzel teli injekciósfecskendő dugattyúját tolnád befelé). Mivel szegény folyadék nem tud összenyomódni, ezért amivel összeköttetésben áll, arra nyomást fejt ki - így a fékmunkahengerekre is, ahol ugyanez történik, csak fordítva: jön a folyadék, attól mozdul el a munkahenger, ez elmonzdítja a fékbetéteket, azok súrlódnak, a jármű lassul.
A vákuumos fékrásegítő egy olyan szerkezet, ami mindezt megkönnyíti. A főfékhenger dugattyúját mozgató rudazatra van szerelve egy jókora, légmentesen záró dob és benne egy membrán. Mikor rálépsz a fékre, a membrán egyik oldalán légköri nyomás lesz, a másikon pedig a szívócsőben uralkodó kisebb légnyomás jelenik meg. Ez elmozdítja a membránt - úgy, ahogy a huzat bevágja az ajtót. Mivel ez a hatás is mozgatja a rudazatot a lábadon kívül, ezért könnyebb fékezni. Ha a vákuumos fékrásegítő tömítetlen, akkor a membrán egyik oldalán nem lesz kisebb a nyomás, nem lesz nyomáskülönbség, nem mozdul el a membrán, tehát csak a lábadra számíthatsz fékezésnél. Tehát lassul a jármű, csak nagyobb pedálerő hatására.
Nem volt épp szakszerű a magyarázat, de remélem, segített :-)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!