Környezetbarátabb az elektromos autó?
Horváth András YouTube csatornáját nézve gondolkodtam el rajta, hogy vajon tényleg jó-e az elektromos autó (neki ilyen van, és ezekről készít videót).
Nekem még nincs autóm, meg egy darabig nem is lesz, tapasztalatom igazából dízeles autóval van, olyanon tanultam vezetni, és a szüleimnek is az van, így azon gyakoroltam.
Most azt ne nézzük, hogy általában az elektromos modellek vételára magasabb, viszont a szervizelése és “üzemanyag” költsége olcsóbb. Csak arra vagyok kiváncsi, hogy ez tényleg környezetbarát(abb)-e.
Laikusként annyit tudok, hogy vannak kihelyezett töltők meg tudom otthon a konnektorról tölteni. Az áram előállítása és tárolása vagy a benzin/dízel előállítása, tárolása és elégetése a szennyezőbb?
Tudtommal itthon atomenergiával van megoldva az áramelőállítás.
Szóval ha azonos modelleket nézünk akkor melyik a szennyezőbb globálisan egy benzines vw golf vagy egy elektromos vw golf?
Azt szokták mondani, hogy az elektromos autó máshol füstöl (nem a városban hanem ahol az energiát előállítják).
Tehát ha nincs otthon napelemem, ugyanúgy van áramom mint mindenki másnak, akkor melyikkel okozok kisebb kárt a környezetnek?
CO2 kibocsátás:
benzines / Diesel autónál: amennyi üzemanyagot elégetsz, annyi széndioxid keletkezik
elektromos autónál: az atomerőmű / vízierőmű nem bocsát ki széndoixidot
fosszilis erőművek esetén van széndioxidkibocsátás + más égéatermékek
De az erőművekben hatékony szűrők vannak + nem az orrunk alá pöfög, hanem magas kéményen át.
Igen, tény hogy az embereknek az a jobb ha nem a városokban bocsátja ki az autó a füstöt.
Viszont környezetnek (globális felmelegedés, ózonréteg stb) melyik a kevésbé káros?
Szóval egy tank benzin elégetésével keletkezik “x” károsanyag arra amerre járok.
Elektromos autóval egy fix helyen keletkezik a kibocsátás de az több vagy kevesebb mint x?
Ha kizárólag fosszilis erőművekkel termelnénk a villanyautók hajtásához az elektromos energiát, az erőmű akkor is kevesebb CO2-t bocsát ki, mint a hasonló teljesítményű benzines / Dieselautó, mert egy nagy erőmű, egy állandóan optimális üzemi paramétereken tartott rendszer jobb hatásfokkal alakítja át a fosszilis tüzelőanyagokban levő energiát, mint az autó. Beleértve a villamosenergia szállítása, elosztása során fellépő veszteségket is.
De az energiamix csak egy része a fosszilus tüzelőanyagok égetése, nálunk 40% feletti az atomenergia részaránya.
Kiszamolhatod, egyszer megneztem magyarorszagi aram tankolas co2 kibocsatasat. 3.5 literes benzin fogyinak felelt meg. A google a keplethezbszukseges ertekeket megadja :))
Az akku gyartasa kornyezetszennyezo nagyon de szerintem az kb egyenlo a benzin szallitasaval leparlasaval etc.
De ezt csak tippelem.
A villanyautó töltéséhez is meg kell termelni valahol az energiát, az sincs ingyen. Csak egy több száz vagy ezer MW-os, erősen helyhez kötött erőműnél sokkal több olyan lehetőség van, ami a legfeljebb pár száz kW-os belsőégésű motorral hajtott, mindenfelé mozgó autónál nincs meg. Ha már kőolaj- vagy földgázalapú az erőmű: nagy méretben fajlagosan kisebbek a veszteségek (pl. lehet optimális munkapontra belőtt gázturbinát használni) és azok egy részéből lehet távfűtést vagy központi melegvíz-szolgáltatást táplálni. Az autóknál a hőveszteség a hűtőkön át a környezeti levegőt fűti, aminek nincs haszna. Ha már van füst: egy k***a nagy kéményre rá lehet kötni olyan szűrőket, katalizátorokat, amiket egy autó még károsanyag-kibocsátásához illesztett méretben sem tudna elvinni. És ha több száz vagy több ezer kW a szükséges teljesítmény, mint egy erőmű esetén, akkor szóba jöhet a szokásos "elégetem a kőolajat vagy földgázt" megoldásnál jobb is az energiatermelésre.
Persze semmi sincs ingyen: egy belsőégésű motoros autó energiatároló egysége az üzemanyagtartály, ami aránylag kis környezetszennyezéssel előállítható. Az elektromos autók akkumulátoraiban elég sok érdekes alkálifém van, a teljesítményvezérlő elektronikában és a motorban pedig akadnak meredek ritkaföldfémek, amelyek kinyerése eléggé energiaigényes, de most már eljutottunk oda, hogy egy villanyautó a teljes élettartama alatt simán visszatermeli a gyártásához szükséges többletterhelést (a belsőégésű motoros kivitelekhez képest).
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!