Mi a különbség a 8 szelepes és a 16 szelepes autók működése között? Mi a szerepük ezeknek a szelepeknek?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Tervezés kérdése minden, szelepek száma nem elsődleges.
Löket fogalma tiszta???
Mennyit mozdul a dugattyú egy fordulathoz..., azonos lökettérfogathoz (köbcenti) is lehet méretezni hosszú és rövid löketű motorokat, na ettől függ leginkább, mennyire pörög..., nyomatékgörbe stb.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
16:58
"nem is kell feltétlen"
Nem az hogy nem kell feltétlen, hanem NINCS
A kétütemű motorban felömlők vannak.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Felömlők, oké nevezzük általánosan annak.
Azért fogalmaztam óvatosan, mert lehet szelepekkel bonyolítani az Ottó motort is, úgy mint 4-re sincs feltétlen szükség hengerenként...
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Két üteműnél egyáltalán nincs szelep.
Ott mint mondtam felömlő van, és azok számát szokták bővíteni.
Például Simson gyárilag 2 felömlős, de a tuningoltak 90%-a ma már 4 felömlős.
De van 5 meg 6 felömlős 70-es Simson is.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
A 8V az egyszerűbb technika, hengerenként 2 szelep végzi a gázcserét.
Előnye, hogy a kevesebb alkatrész miatt megbízhatóbb, valamint, hogy alacsonyabb fordulaton jobban megy, mint a 16V-es társai.
A 16V egy újabb technika, itt -maradva a 4 hengernél- hengerenként 4 szelep végzi a gázcserét. Voltak még próbálkozások a hengerenként 3 és 5 szeleppel is, azonban előző nem kerül annyival kevesebbe, hogy megérje gyártani a 4-gyel szemben, az 5 szelep pedig nem hoz túl sok teljesítménynövekedést a 4-hez képest, bár a VW még mindig alkalmazza az 1.8-as motorjában.
Előnye, hogy jobb teljesítményt képes hozni a motor, hátránya, hogy magasabb fordulaton adja a nagyobb teljesítményt. Éppen ezért divatosak manapság a változó szelepvezérlések (pl CVVT, VVTI, stb.), mert itt alacsonyabb fordulaton praktikusan mondjuk 8V-esként tud működni, nagyobb fordulaton pedig rendes 16V-esként.
Hátránya még, hogy kevésbé megbízható, de ez csak azért van, mert 2x annyi szelepe van, mint a 8V-nek. Azonban gyakorlatilag a 16V szinte semmivel sem megbízhatatlanabb, mint a 8V!
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
18:10 "mondtam" be ne gurulj mert értetlenkedem.
Felesleges a szelep, de tervezés kérdése. Sőt olyan motorral is játszanak, ami üzemmódot képes váltani, pl.:
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!