Sok motoros miért nem tart jobbra a sávokban?
Szép is lenne ha motorral beállnék araszolni a sok idióta közé☺
Mellesleg jobbról előzés csak sávon belül valósítható meg,de ilyen gyökér szerencsére nagyon kevés van.
"az autós nem számít jobbról történő előzésre, ami amúgy is tilos."
Lakott területen belül, többsávos úton egyáltalán nem tilos jpbbról előzni. Lakott területen kívül meg mit is keres az autós a belső sávok valamelyikében?
1: Azért szép véleménnyel vagy autós közlekedő-társaidról.
2: Gondolom, mindezt a sebességek betartásával teszed.
3: Szerinted mit? Talán a külsőben is vannak.
4: Én nem az álló kocsisorról beszélek, hanem a menet közbeni kerülgetésekről.
1. Vagyok.
Nézd,aki naponta órákat képes eltölteni araszolással,azt nem tudom máshogy nevezni mint idióta.
Szerimtem ha jobban belegondolsz,te sem jutsz más következtetésre
A mostani válaszom feltételezi, hogy nem egy olyan motorosról van szó, aki KRESz-t figydelmen kívül hagyva száguldozik lakott területen belül, az egy teljesen más "fejezet". Ha ész nélkül, indexeket nélkülözve cikázik valaki sávok között, az azért van, mert szereti az adrenalin érzését, szereti az érzést, amit a motor uralása ad neki. Szerintem ez egy felelőtlen, önző ember viselkedése, játszótérnek használni a közutat. Jobbról előzni meg természetesen tilos. Elhaladni sávon belül meg csak bizonyos esetekben engedélyezett.
Na de visszakanyarodva az első mondatomhoz. Én is motorozok, így ehhez mérten fogadd a válaszom.
A legtöbb esetben azért, mert a sáv nagyjából 6 méter széles, és nagyon sokat számít, hogy hogyan helyezkedik egy motoros. Bele sem gondol a legtöbb sofőr, aki csak autót vezet, de borzasztóan befolyásolhatja a biztonságot, hogy a motoros sávon belül hogyan helyezkedik.
Néhány példát hadd említsek.
0) Motornál nincs "belső tükör", azaz a legtöbb esetben a közvetlenül mögöttem lévő sáv holttér. Ezért nem feltétlenül érdemes ilyen helyzetben középen haladni, hanem vagy jobb- vagy baloldalt, így a két tükröt egyszerre használva elég biztonságosan lehet haladni. Középen haladni azért sem ajánlatos a legtöbb sztenderd esetben, mert ha van kavicsszóródás, olajfolt, akkor az általában középre van összeterelve, vagy innen tűnik el leglassabban.
1) Ha 2x1-sáv van, viszonylag szűk, és sok a beláthatatlan mellékutca jobbról, akkor a sávom bal oldalára fogok húzódni, hogy én is hamarabb lássam a jobbról érkező autót, és ő is lásson, ne bújjon ki a motorháztetővel elém. Ha a jobb oldalon közlekedek, akkor kidugja picit az orrát, hogy jobban lásson, de ha én épp ott jövök, akkor esetleg balesetet szenvedhetek. Ilyen esetben nem érdemes jobbra tartani, sőt inkább sávon belül balra, és folyamatosan számítani kell arra, hogy valaki ennek ellenére kijön eléd. Számtalanszor kerültem el balesetet így, főleg buszsávban haladva.
2) Ha haladok lakott területen kívül, nincs senki előttem, alapállapot a sáv jobb felében menni. Egyrész, hogyha valaki előzni akar, könnyebb dolga legyen, másrészt szemből jövő kocsisorból kikukucskáló ember (igen, sajnos van ilyen) nem fog megölni, amikor kicsit jobban átjön a sávomba, vagy ha nem vesz észre, és elkezd előzni, több esélyem van jobbra kitérve túlélni a helyzetet.
3) Ha lakott területen kívül utolérek egy sort, és előzni akarok, akkor balra fogok húzódni. Így láthatóvá válok az előttem haladó járművek számára, mögöttem lévő járművek tudni fogják, hogy előzni szándékozom, szemből jövők is látni fognak, nem állnak neki előzni, amikor én még ott vagyok, illetve én is messzire ellátok a sor bal oldala mentén, nem csak az előttem lévő autó hátulját látom, így ha bármi van, előbb tudok reagálni. Ugyanezért utálok a nagyobb furgonok, kamionok mögött haladni huzamosabb ideig, mert nem látok át rajtuk (úthibák, vészfékezések, stb). Illetve ebből a pozícióból könnyebb megkezdeni az előzést.
4) Ha városi közlekedést nézzük, akkor egyik kiemelkedő veszélyforrás a mögöttem lévő autós, aki esetleg mobilozik, és nem veszi észre, hogy fékezek (lámpa vált pl, bejöttek elém, ilyesmi). Ilyen esetben akkor tudok leggyorsabban reagálni, ha nem középen vagyok. Piros lámpához is úgy állok meg mindig, hogy a sáv szélén, egyesben, figyelve a tükröt, volt hogy ez mentett meg attól, hogy hátulról belémjöjjenek (természetesen mobiljával volt elfoglalva). Mindig úgy kell megállni, hogy "vészkijáratot" már előtte eldöntötted, és úgy állsz meg, hogy ezt észben tartod.
5) Akkor is jobb oldalt fogok haladni városi körülmények között, ha buszsávban megyek, és összefüggő kocsisor alakult ki tőlem balra. Nagyon sok az autós, aki megfelelő körültekintés nélkül tér át a buszsávba, motorost nem észrevéve (2 hete halt meg egy szabályosan közlekedő motoros az Erzsébet hídon pontosan ezért, kijöttek elé, és pillérnek lökték).
6) Egy motor alapból fürgébb, sokkal gyorsabban képes sávot váltani, mint egy autó (főleg a keskenysége miatt). Egy számodra esetleg cikázásnak tűnő mozdulat lehet egy tapasztalt motoros rutinszerű sávváltása, amiben valójában semmi veszélyes nem volt.
A sávhelyezkedés egyik legalapvetőbb része a motorozásnak (azon belül is az ún. "útstratégiának"), ezzel lehet a biztonságunkat leginkább szabályozni, ha az egyéb KRESz által leírt szabályokat már betartjuk. Legtöbben nem "cikázunk", hanem a folyamatosan változó környezethez igazítjuk a sávban elfoglalt helyzetünket úgy, ahogy azt az adott pillanatban épp a legbiztonságosabbnak érezzük, általában úgy, hogy az adott helyzetben a legtöbben és a legjobban lásson a többi körülöttünk lévő jármű. Ezért is fárasztóbb a motorozás, mint az autózás, sokkal több dolgot kell figyelembe venni, sokkal több számítást végez az agy motorozás közben. Nagyobb távnál erre még rájön a szélzaj is.
Remélem ezzel kielégítő választ tudtam adni. Szólj, ha bármi kérdés még felmerült.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!