Mennyivel lenne rosszabb a mai korszerűbb autók teljesítménye, ha a szelepvezérlésük OHV lenne?
Vannak ma is OHV motorok, a nagy amerikai V8-ak között bőven akad még. Egy V8-as blokk belső ágán kényelmesen elférnek, ellenben egy pici sor4-nél már helyproblémák akadnának.
A szíjas (D)OHCnál szerintem sokkal kevesebb energiát visz el a vezérlés, mint az OHVnál.
Ennek nem teljesítménybeli oka van, hanem gyártástechnológiai.
Egy 4 hengeres alul vezérelt blokkot úgy kell kialakítani, hogy a 8 szelep 8 tolórúdja helyet kapjon, ezért azokkal együtt kell a blokkot kiönteni. De a probléma sokkal prózaibb, nagy fordulaton azok a karcsú hosszú rudak kihajolnának (egy kis kihajlás is számottevően csökkentené az élettartamát), ezért azt a 8 hosszú furatot nagy pontossággal kell kialakítani, hogy ne tudjon lötyögni benne, ami elég drága gyártási költség.
Traktornál használják, mert ott kicsi a fordulatszám, nem kell akkora precizitás, kevesebb alkatrész, olcsóbb konstrukció.
V8-as motoroknál szintén, mert oda már több vezérműtengely kellene, és mégis csak olcsóbb 16 furat, mint 2 vagy 4 tengely.
De a személyautóba olcsóbb egy bordásszíjon esetleg láncon átvinni a hajtást, megvétel után úgyis a tulaj cserélni majd.
Még annyi a gondolatmenethez, hogy ugye azt nem írtam, de a tolórudakat is le kell gyártani: jó minőségű acélból, nemesítve, felület edzve, pontos tűréssel, 8-szor.
A traktornál hülyeség, hogy kevesebb az alkatrész, pont hogy több, viszont soha nem kell cserélni, alacsony üzemi fordulatszám, örök élet.
Megint én,
Az OHV motorok csak hengerenként csak 2 szelepesek lehetnek, annál több nem fér el. De a teljesítményben ennek nem volna szerepe, mert cserébe kis lökethosszú nagy átérőjű hengereket használnak, ahova nagy szeleptányérok férnek, ezért a áramlási keresztmetszet nem változik számottevően.
Viszont nem lehet velük változó szelepvezérlést megvalósítani, és ettől csökken a hatásfokuk. A teljesítmény az egy relatív dolog, mert szinten tartható egy felül vezérelt motoréval, csak többet fog fogyasztani.
Kicsit elszórva, amiért elnézést kérek, de a legtöbb számottevő szempont elhangzott. Egyébként ez egy nagyon szép téma volt
Előzőkhöz: A tolórudak mind ciklikus mozgású tömegek. minden szelep nyitásnál-zárásnál fel kell őket gyorsítani, majd újra lelassítani.
pont a fentiek miatt a motor kiegyensúlyozása is bonyolultabb.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!