Motorolaj, váltóolaj, fékolaj, szervóolaj. Ezeket elég utántölteni, vagy teljesen cserélni kell?
A motorolajat évente, vagy a gyár által megadott km után cserélni kell. A váltóban is bizonyos km után cserélni kell.
A fék- és kuplungfolyadékot már nem kell ilyen szigorúan betartani, de 3 évente jó ha ki van cserélve.
Szervóról nem tudom, hogy kell-e cserélni. Én márkaszervizbe hordom az autóm, de eddig nem mondták, hogy cserélni kellene abban is, pedig 100 ezer fölött járok.
A motorolajat a motor működési elvéből adódóan többé-kevésbé minden motor fogyasztja. Ha ez bármilyen okból jelentőssé válik, azaz a minimum szint alá csökken a legutóbbi olajcserétől számított X km-en belül, akkor rá szoktak töltögetni.
Nyilván ezt csak időszakosan, mert ha eljön a következő olajcsere esedékessége (1év/Xkm), akkor úgyis az egészet cseréled.
A váltó zárt rendszer, nem igazán fogy belőle az olaj, hacsak nincs szivárgás. Az én autómban pl a gyártó szerint nem kell a váltóban olajat cserélni mert az autó egész élettartamára szól a gyárban beletöltött olaj. Mivel 200.000km környékén kuplungcsere miatt le kellett venni a váltót, nem a használt olajat töltötték bele vissza, hanem kapott frisset. 200.000km-enkén az a 1,5 liter váltóolaj nem egy őrült nagy kiadás.
Fékolaj szintje megint csak szivárgás miatt csökkenhet. Átmenetileg, amíg el nem jutsz a legközelebbi szervizig, rá lehet sőt kell tölteni. A szivárgás megszüntetése után pedig komplett csere.
Ha nincs semmi gond vele, akkor is érdemes a fékfolyadékot 2-3 évente lecseréltetni a higroszkópos tulajdonsága miatt.
A szervoolaj szintén normál üzemben nem fogy. A gyár szerint nálam ezt sem kellene lecserélni. Én az autó 10 éves korában 250.000km-nél leszívtam és feltöltöttem frissel. 4500Ft volt egy flakonnal gyáriból. Ennyi belefér 10 évente. Noha semmi hibajelenség nem volt. A leszívott hidraulika olaj inkább fekete volt és szagtalan. A friss gyári olaj pedig sötétzöld, enyhét alkoholra emlékeztető szaggal.
Nekem a manuális váltóban is előírás a 45 ezrenkénti csere. Már kétszer volt cserélve eddig a váltóolaj.
Azt meg nehezen is tudom elképzelni, hogy egyáltalán nem kell cserélne benne olajat, hiába zárt.
Manuális váltóban általában nem előírás az olajcsere, mert általában a gyári olajjal az idők végezetéig elmegy. Kivéve amikor nem ( pl Peugeot kishaszonjárművek ), mert br füstgázok és egyéb nyalánkságok nincsenek a váltóban, de kopó fémalkatrészek vannak és az olaj ( a mágneses fémleválasztó ellenére is ) egy idő után telítődik fémporral, ami több kárt csinál, mint hasznot - bár ez a legtöbb esetben nagyon sok százezer kilométer után következik be. Egy átlagos kéziváltóban 1-3 liter olaj van, 5 évente ledobatni nem akkora költség, hogy ne lehessen kibírni.
Nagyon sokáig a legtöbb automataváltóra is felkerült a lifetime olajjal feltöltve matrica és nem írtak elő csereperiódust. Idővel az olajban keringő fémtörmelék megette a szeleptömböket aztán 250-350 000km között beesett egy váltófelújítás. Persze ez is nagyon nagy táv egy átlag autósnak, más belehajtja 5 év alatt, te megveszed tekert órával.... és bamm mínusz fél milla.
A felújítás egy idő után ( főleg a rossz konstrukcióknál) úgy is be kell hogy következzen, de rendszeres váltóolaj cserével szerintem kitolható akár 500 000km-ig is ( szerintem, erről elfogadható írásos anyagot vagy tartamtesztet még nem találtam). Az új csoda automatáknál már mindenhol van előírt olajcsere periódus - ennek ellenére is van ami letérdel már 100k km előtt :D
Ahogy már írták : motorolajat évente vagy futás szerint,fékolajat mondjuk 5 évente ( én itt cserélném a váltóolajat is) cseréld. A szervót passzolom én is :D
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!