Hogy kell bekapcsolni a motorféket? Egyesbe az emelkedőn kell váltani?





A 4 ütemű Otto-motor, hanem kap üzemanyagot, akkor a robbanási ciklusában nem ad nyomatékot, ellenben vákuum keletkezik a dugattyúba. Azaz erővel kell a dugattyút mozgatni. Ezt az erőt a motor nyeli el és nem az adja ki. (konyha nyelven). Ezért fékezi az autót.
Hogyan kapcsolod be? Ha kézi váltós autód van (és nem automata), akkor egyszerűen csak elveszed a gázt és az autó fékezni fog.
Nagyon instabillá teszi az autót, ha úgy használod a motorféket, hogy leváltasz és ráengeded a kuplungot. Ellenben nagyon hatékony fékezési technika, ha a kuplung tárcsa két oldalán forgó részt azonos fordulatszámra emeled.
Sajnos az eredeti cikk már 404-es, de a tárolt változat még elérhető: [link]










A motorféket nem kell bekapcsolni. Ha leveszed a lábad a kuplungról miközben az autó sebességben van, akkor kerék visszahajtja a motort, ami ezzáltal fékezi az autót. Ezt hívják motorféknek. Talán észrevetted, hogy ha mondjuk 50-nél kirakod a kocsit üresbe akkor tovább gurulsz mint ha sebességben hagynád. A motorfék miatt. Ez sokszor hasznos és mellesleg ilyenkor nincs üzemanyagbefecskendezés vagyis gyakorlatilag nulla az üzemanyagfogyasztás. Ellentétben azzal ha üresben gurulsz, mivel ilyenkor hajtás nélkül kell fenn kell tartani az alapjárati fordulatszámot.
Egyesbe igény szerint kell emelkedőn váltani. Ritkán de előfordulhat. Klasszik példa, hogy ha dugó van az emelkedőn és gyökkettővel lehet csak haladni, akkor elképzelhető, hogy vissza kell váltani egyesbe. Vagy ha nagyon meredek az emelkedő.





Angol anyag:
1: hogyan működik:
https://www.youtube.com/watch?v=o8Cta2cC2Co
2: mikor jó és mikor nem jó használni:





Bekapcsolni?
Leveszed a lábad a gázról, ekkor kényszerüresjárat lép fel, az autó lendületből forgatja a motort, a lendület fogy, na ez a motorfék.
Eközben a motorvezérlés megszünteti az üzemanyag befecskendezést (nem fogyaszt mot üzemanyagot).
Mindig olyan sebességbe váltunk hegynek felfelé, amilyen fokozatban tudnánk fékezés nélkül motorféket használva lefelé haladni.
Nem mindegy milyen meredek az emelkedő, így nem lehet a kérdést megválaszolni.
De igen, van olyan emelkedő, amikor bizony egyest kell váltani (garázskihajtás pincéből)





" Egyesbe az emelkedőn kell váltani?"
Ez mit jelent, mit akarsz kérdezni?





Bekapcsolni külön az öreg, Rába-motor Ikarusoknál, és öreg teherautóknál lehetett. Volt egy külön taposógomb az ülés alatt-előtt és a fékpedál között valahol, azt benyomva nullára állította az adagolón a töltés, és egy pillangószeleppel elzárta a kipufogót. Nevét jellegzetres "bubububu" hangjáról kapta.
A képen 48-as számmal szerepel:
Korai automata váltós (Praga) Ikarusokon a fékpedál megérintése (féklámpa bekapcsolódása) aktiválta ezt a funkciót, ilyenkor a légfék még nem működött. Az alapjárati fordulastszámhoz közeledve automatikusan kikapcsolt, ilyenkor már rendesen nyomni kellett a fékpedált.










Motorféket nem kell bekapcsolni, mondhatni hogyha a gázpedálról leveszed a lábad (és nem nyomod be a kuplungot) akkor az automatikusan működik.
Emelkedőn, hogy milyen sebességgel tudsz menni, azt általában az emelkedő meredeksége adja meg (ha a forgalmi viszonyoktól eltekintünk). Itt érezni kell az autót. Tudok olyan emelkedőt mutatni, ahol egyesben is erőfeszítés az autónak felmenni (elég para egy emelkedő amúgy).
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!