Mikor célszerű bekapcsolni az autó klímáját?
Mehet rögtön.
A kikapcsolásnál viszont érdemes pár perccel a motor leállítása előtt kikapcsolni, hogy kiszáradjon és ne gombásodjon be.
Nem árt tudni, hogy ezekben az autókban igen kicsi teljesítmény felvételű kompresszorok vannak. Szeretik túldramatizálni a klíma jelentőségét, például azzal a marhasággal, hogy előzés előtt kikapcsolja, hogy legyen elegendő erő az előzéshez...
és ezt számtalan(nem műszaki)ember beszopja. Ha ez így lenne, nem adna a hatóság ilyen szarra behozatali engedélyt.
Pont fordítva, menet közben bekapcsolni kicsit rosszabb, azért mert ha nagy fordulaton megy a motor, amikor behúz aklímakuplung, akkor ránt egy nagyot amit a kompresszor annyira nem szeret.
Legjobb alapjáraton bekapcsolni indulás után.
#5: Ennek leginkább (emelkedőn) indulásnál van jelentősége.
Egy gyengébb motornak 1000 rpm környékén 5-10 kW a teljesítménye, itt azért megérződik az a 2-3 kW-tal kevesebb teljesítmény.
"előzés előtt kikapcsolja, hogy legyen elegendő erő az előzéshez.."
Nem annyira marhaság ez. Egy kisebb motort elég jól megfog a klíma. Én már csak tudom, régi Swift-el járok. Amúgy sem egy erőgép, de lehet vele dinamikusan közlekedni, bekapcsolt klímával viszont hiába nyomod, nem akar menni. Eléri a kívánt sebességet, de nagyobb gázzal és dupla annyi idő alatt, mint klíma nélkül. Bizonyos lóerő felett semmit sem érezni, de szerintem még manapság, új autó fronton is van az a kategória, aminél megérezni a klímát. Ilyen esetben jól jön előzéskor a plusz erő. Aki csak kevés lóerővel gazdálkodhat, annak nem mindegy.
Ha napon álltam és forró a kocsi, én először lehúzom az ablakokat és pár percig így megyek, hogy kihúzza a meleget a menetszél. Utána ablak fel és klíma be.
A klíma felvesz 1-2kW-ot. Közepes fordulaton a te autód is szerintem lead 30-40kW-ot. Tehát max 5-6%-kal kap nagyobb terhelést a motor. Ez nem túl jelentős. Azaz nincs igazán jelentősége. Ha van egy enyhe szemmel alig látható emelkedő, az már jóval többet számít terhelésben.
Leállítás előtt viszont egy-két km-rel kinyomom a klímát, hogy a ventilátor légárama ki tudja még szárítani az elpárologtatót. Nem jó ha vizes marad, mert elszaporodhatnak rajta a gombák, baktériumok.
Én is ismerek olyat, aki a "rántásra" hivatkozva szigorúan csak alapjáraton hajlandó bekapcsolni a klímát. Rendszeresen hosszú távon járok autópályán. Ha akkor van melegem és szívbaj nélkül bekapcsolom 130-as tempónál is. 13 éve, 300.000km óta így használom. Eddig még nem lett semmi baja ettől. Persze jobb félni mint megijedni, ezt aláírom. De se megállni nem fogok a leállósávban vészvillogóval csak azért mert épp klímát kapcsolok, se izzadni nem fogok. Mégis csak az autó van értem... :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!