Egy autóversenyző miért kell izmos legyen?
Látom, hogy manapság sok pilóta eléggé szálkás, ha nem is akkorák mint egy kondis izompacsirta. Ugyanakkor látok átlag, de vékony testalkatúakat is.
Régi képeket nézve senki sem volt izmos, sőt. Régen lehet könnyebb volt kicsit vezetni az autókat, de ma akkor sem annyira nehezek, hogy izmos testet követeljenek.
Milyen versenyzőkre gondolsz? Rally? F1?
A sok izom inkább gátolná a versenyzőt, de nagy állóképességre szükség van.
Inkább a kinézet miatt szálkásítják magukat. Szeretnek pózolni fészen és instán. Biztos régen volt nehezebb vezetni. Ma már a szervók, elektronika inkább könnyebbé tették a vezetést.
Igen igen, elírtam bocsi. Természetesen azt akartam, hogy régebben volt nehezebb és ma könyebb mégis ma gyúrnak.
Egyébként Forma-1-re gondoltam.
Hamilton például tuti javarészt a kinézete miatt csinálja, mivel ő modellkedik, a sok nő stb.
A pilótának könnyűnek kell lennie. Minden kilót, amit megspórolnak rajta, értékes célokra lehet használni. Éppen ezért súlyfelesleg nem nagyon lehet rajtuk, mert két kiló zsír helyén elfér két kilónyi telemetria, esetleg pontosan ugyanennyi súly, amit az egyensúly beállításához használnak. Az pedig nagyon jól jön.
De nem elég, ha könnyű. Maga az autó vezetése már nem akkora fizikai kihívás, mint évtizedekkel ezelőtt, hiszen a kezelőszervek kisebb erővel működnek. Viszont mivel minden szakágban folyamatosan gyorsulnak az autók, a verseny közben ható tehetetlenségi erők óriásiak. A Forma-1-ben például fékezésnél el lehet érni az 5 g-s lassulást is, mint ahogy kanyarodni is lehet 5-6 g-s keresztirányú gyorsulással (ha megvan hozzá a kellő tempó). Ahhoz, hogy a pilóta egy verőfényes nyári kora délutánon, harminc-egypár °C-os levegőhőmérséklet és 50 °C körüli aszfalthőmérséklet mellett, két réteg tűzálló overallban, a háta mögött centikre bömbölő (és fűtő) motorral, nagyjából két órán át körönként 10-15 alkalommal elviseljen jócskán 1 g feletti lassulást úgy, hogy nem csak ballasztként utazik az autóval, hanem mondjuk egy keményebb féktávon, 3-4 g-s lassulás közben még helyezkedik is, hogy előzzön, nagyon edzettnek kell lennie. A fejét sisakkal együtt meg kell, hogy tartsák a nyakizmai még az Eau Rouge-ban is, nehogy már elszédüljön (igen, van HANS, de az önmagában nem elég). Ha megnézed, sokszor épp a feltűnően nagy nyakizmok miatt néznek ki kissé aránytalanul az autóversenyzők. A karjaiknak annyira erősnek kell lenniük, hogy mikor féktávon jönnek a g-k, ne csak támaszkodjanak velük minden izmukat megfeszítve (bár fogja őket az öv), hanem tudjanak kormányozni, váltani, rádiógombot nyomni, manettinót tekerni. Akár egyszerre is. A lábaiknál is erről van szó: bár az üléspozíciójuk miatt a lábuk a vízszintesnél feljebb áll, fékezésnél az kell, hogy az izmok teljesítménye jóval több legyen, mint ami az egyensúlyban tartáshoz kell, hogy finoman tudják szabályozni vele a gáz- és fékpedált.
Ráadásul eddig még csak az erők egyszeri elviseléséről volt szó. Mint írtam, 50-70 körön át, körönként 10-15-ször van nagy féktáv és komoly kanyar, mindez jó melegben. Ahhoz, hogy a futam végére se fáradjanak el, az kell, hogy nagyon edzettek legyenek, ne készüljenek ki addigra. Végeredményként pedig nagyon edzett, szálkás, de semmi felesleges izomtömeget nem hordozó embereket kapsz.
A F1 piszokul megterhelő, 6.5 G gyorsulást is mértek már.
De emlékszem, annó, volt, hogy a verseny végén Senna - t úgy kellett kiszedni a kocsiból, úgy kikészült, pedig ő nem volt épp kispályás.
Köszönöm a válaszokat (még írhattok)!
Külön köszönet az 5-ös válaszolónak a profi leírásért, igazán érdekes volt olvasni.
Ellenben a 4-es bar** kommentjét...
Nos az a helyzet, hogy átlag ember számára felfoghatatlan erők hatnak a pilótákra egy sima kanyarodásnál is. Egy gyors kanyart hogy be tudjanak venni a Forma 1-ben, vagy egy satuféket hogy kibírjanak a pilóták, nagyon erős nyakizomra van szükség például, egy átlagember nyaka lehet ki sem bírná ezeket az erőket.
hatalmas divat lett mostanában szidni az F1-es pilótákat, hogy primadonnák, stb. Na hát ez éppen ellenkezőleg van, a régi F1-es autóknál hiába volt a nagy hang, meg keménynek hitték őket, azok az autók lepkefingok a mai modern, szupergyors autókhoz képest. Bármennyire is fáj, egy 80-as, 90-es évekbeli pilóta nem tudna egy gyors kört menni a mai modern autókkal, nem bírnák ki. Ja és olyan "kemények" voltak a régi pilóták, hogy egy-egy verseny után úgy kellett őket kikapirgálni az autóból, a mai, sokkal gyorsabb autókból pedig a pilóták 35 fokos hőségben, vastag ruhában is, 2 óra körözés és koncentrálás után csak úgy kiugranak az autóból, egyből interjúkat adnak, örülnek, stb. Na ezért kell az állóképesség, szinte jobb kondiban kell legyenek, mint egy focista, bármilyen hihetetlen is.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!