Tényleg megbüntet a rendőr, ha nyáron téli gumi van az autón? Ez valami vicc?
Nem járok sokat az autóval. Vettem vadonatúj téli gumikat ősszel, mert télen nyilván fontos.
Most rakjam fel a 10 éves nyári gumit, amin ugyan minta van, de kőkemény szar már mind...?
Egy ismerősöm most mondta, hogy büntetnek a rendőrök újabban nyáron a téli gumiért.
20.
Így van. Jelenleg pont az ausztriai Dornbirnban vagyok. Van 11 fok erős izgalmi állapotban. Nem lépne me ha a Reschen hágón vagy az Arlberg hágón hajnalban havazna...
"Gondolod, hogy a mérnökök szándékosan szopatásnak terveztek külön téli- és külön nyári gumit?"
Nyilvánvalóan nem. Egy ideális világban úgy közlekednénk, hogy amíg nem esik az eső, addig a száraz úton legjobban teljesítőt használnánk, majd ha elkezd cseperegni, akkor felraknánk azt, ami esőben a legjobb. Ha esetleg véletlenül földútra tévednénk, akkor gyorsan terepgumikra váltanánk, ha pedig latyakos részre érnénk, akkor felraknánk a téligumit.
Ugye érted már?
A négyévszakos abroncs egy viszonylag új találmány, és az elmúlt 10 évben rengeteget fejlődött. Be kell látni végre, hogy a téli/nyári kombó használatával is olyan kompromisszumokat kötünk meg, amiket fel sem ismerünk igazán. Ilyen például hazánk éghajlatán való közlekedés is, egészen addig, amíg le nem esik a hó. Tesztekkel bizonyították, hogy száraz úton még a nyári gumi is jobban teljesíthet, mint a téli, lehet akár 0 fok körüli hideg is. A probléma akkor kezdődik, amikor latyak, vagy hó kerül az útra, ekkor a nyárigumi elvérzik.
A négyévszakos pont ezért jó megoldás. Hóban nem olyan jó, mint a téli, melegen forró aszfalton nem olyan jó, mint a nyári, de messze kimagaslóan jobb, mint nyáron a téli, illetve télen a nyári, és az átmeneti időszakban pedig van, hogy mindkettőnél jobban teljesít. Igazából eltekintve attól az időszaktól, amíg le nem sózzák az utakat, szinte teljesen felesleges a téligumi használata, mivel a jó téligumi szélsőséges használatra lett kifejlesztve, ergo amikor teljesen havas, jeges az út. Azért ilyennel nem találkozunk túl gyakran, ahhoz viszonyítva, hogy mondjuk mennyivel többet megyünk nem taknyos aszfalton. Természetesen olyan helyeken, ahol havazik rendesen, az ilyen szóba sem jöhet.
Ha a nyári jobb 0 fokban mint a téli, akkor egy rossz téli lett összehasonlítva egy jó nyárival ugye?
Nagyon jó a monológod, csak nem értek vele egyet. Elköltöztem külföldre (februárban) és nem volt hol kerekeket tároljak, emiatt az első évet télivel nyomtam végig. Preferálom a külön téli-nyári gumit, de nem volt rá lehetőségem...
A téli rosszabb nyáron mint a nyári, egy kicsivel. Viszont jól, biztonságosan lehet vele közlekedni!
Hideg, taknyos időben (azonos minőség esetén) a téli mindent ver. Latyakos, havas időben csak a téli gumi ami guminak nevezhető. Lehet bármennyire jó a 4 évszakos míg a hóban elvérzik, innentől nincs értelme megvenni.
Mint a kérdező is említette nem kocsikázik sokat, pár évente úgyis cserélni kell a gumit hogy ne keményedjen meg, tehát nincs jelentősége annak hogy gyorsabban kopik.
Én nem az a típus vagyok aki hóesés esetén rángógörccsel bebújik a takaró alá, jégen és hóban a legrosszabb közlekedni, akkor kell a lehető legjobb tapadás, cserébe feláldozható hogy nyáron picit rosszabb.
"Én nem az a típus vagyok aki hóesés esetén rángógörccsel bebújik a takaró alá, jégen és hóban a legrosszabb közlekedni, akkor kell a lehető legjobb tapadás, cserébe feláldozható hogy nyáron picit rosszabb."
Nagyon bátor vagy. Lehet, hogy külföldön neked valóban szükséged van rá, de itthon egy évben kétszer ha esik a hó, akkor már sokat mondtam. A téligumi viszont pont akkor lesz rossz nyáron, amikor a nyári rossz télen: ha belekényszerülünk a szélsőséges helyzetekbe. Ilyenkor viszont méterekben mérhető a különbség, ezért nem értek egyet ezzel az állítással, hogy jobb lenne télivel járni egész évben, főleg ezen az éghajlaton. A négyévszakost pont erre találták ki. (Mielőtt belemennénk a személyeskedésbe, én cserélgetem a nyárit és a télit.)
Érdemes azért vetni egy pillantást a Michelin Cross Climate-re:
Részemről befejeztem.
Én Magyarországról beszéltem, itt mégkevesebb hó van.
Egyik adat sem a hóról, jégről szólt, tehát engem nem győzött meg.
Igen, előfordulhat olyan eset nyáron, hogy nyárival meg tudsz állni, de télivel nem. Viszont: értelmesen vezetve a téli bőven megteszi nyárra (tudod, előrelátóan kell vezetni), a különbség elhanyagolható, de hóban nagyon sokat számít hogy milyen gumid van, itt a különbség nem elhanyagolható. Vezettem nyárival, régi Michelin télivel és új Falken télivel is hóban, a különbség ég és föld.
Ha választani kell, inkább egész évben télivel járjak mint bármi mással.
26-os
Itt valami hatalmas tévedés lesz, mert a mai téligumik durván érezhetően rosszabbul tapadnak még közúton is, mint a nyárigumik. A fékút 2x akkora, kanyarban nagyon alulkormányzott az autó velük, kenődik az egész.
Az a gumi, ami 90 felett ráz, nincs kicentrírozva, vagy kukás már.
Egyébként meg számtalan teszten bizonyították, hogy a téli gumi féktávja melegben jóval rosszabb, mint a nyárié.
Gyanítom, hogy anno a pályára nem új, hanem "felkeményedett" gumikkal mentek, emiatt esetleg tapadhatott jobban a téli, mert a nyári már "bakelit" volt.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!