Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » A Pannónia motorkerékpároknak...

Maximas kérdése:

A Pannónia motorkerékpároknak miért van kettő darab kipufogójuk?

Figyelt kérdés

A Pannónia motoroknak kettő darab kipufogójuk van arra az egy hengerükre is.(Itt most gondolok az egyhengeresekre)

Nem találkoztam még olyan nagyobb motorral ami hasonló tulajdonsággal rendelkezik. Általában hengerenként 1 db kipufogó kivezetés van.


Van ennek valamifajta előnye, vagy hátránya? Miért gyártották így őket?



2018. máj. 20. 19:33
 1/6 anonim ***** válasza:
68%

Csak jobban nézki, tekintélyesebb.

Gyakorlati haszna nincs semmi.

2018. máj. 20. 20:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/6 anonim ***** válasza:
100%

A Pannóniák elődje a 250-es Csepel volt, ennek első, 250/U jelű változata még ikerdugattyús motorral készült. Ennél a kipufogónyílás csak oldalra nézhetett a csatornák kiosztása miatt, így két kipufogóval kellett megépíteni. Mai napig értelmezhetetlen okból sikerült a két kipufogónyílást a menetszéltől jobban takart hátsó hengerhez telepíteni, amitől a motor rendszeresen megszorult, miközben a hengert érő friss menetszél az amúgy egyáltalán nem melegedő felömlőcsatornát hűtötte.

1951-re kifejlesztették az egydugattyús 250/51-et, itt azért használtak két kipufogót, mert így jobban nézett ki. A Schnürle-rendszerű lapos dugattyús kétütemű működött volna egy kipufogóval is, de így jobban mutatott a motor.

Aztán ez így is maradt majd' negyedszázadra, mert jó magyar szokás szerint nem volt pénz fejleszteni, csak gyártották azt, ami úgy nagyjából majdnem működött. Pedig már a '60-as évekre világos volt, hogy a Pannóniák borzalmas melegedési hajlamát lehetne csökkenteni egy kipufogócsatorna és egy kipufogó használatával, de a szovjet piac így is vette számolatlanul az egyhengereseket és ez volt a lényeg, nem volt pénz a henger áttervezésére és az új henger felszerszámozására. Ugyanígy nem lett semmi az aluhengerből sem, amivel több, mint másfél évtizeden át küzdött a Csepeli Motorkerékpárgyár.

2018. máj. 20. 23:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/6 A kérdező kommentje:
Köszönöm szépen a szakszerű választ! Most már minden kristálytiszta!
2018. máj. 21. 08:03
 4/6 akos127 ***** válasza:

Ha esetleg tuning szempontjából nézzük, tudom nem egy nagy teljesítményű inkább kollektor motorról van szó, de volna egy hatalmas előnye az osztott kipufogónak ha rezonátor kipufogó kerülne rá.

Mivel kettő kipufogó van, az egyiket lehet rövidebbre a másikat hosszabbra hagyni, ez szélesítené a teljesítmény tartományt.

A másik előnye hogy egy kipufogónak vastagabbnak kellene legyen ami előnytelen a középtámasz miatt.

Egy vizes henger/hengerfej, rezók és elektromos gyújtás sokat dobna a paripán.

2018. máj. 21. 08:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/6 A kérdező kommentje:
Tunningolásnak semmiféleképp nem tenném ki, így szép és jó ahogy van :) Ha fürgébb motort szeretnék, akkor nem a jó öreg pancsit gányolnám szét, hanem vennék már egy arra a célra kitalált gépet. :)
2018. máj. 21. 16:28
 6/6 anonim ***** válasza:
Íme egy korabeli jelentés: "A P10/a típusú motor mérési eredményeiből következően megállapítható, hogy a ritkább bordázat a hűtésre kedvező hatással van. Ez tűnik ki a P10 és a T5 típusok összehasonlításából is. Javasoljuk a P10 típus bordázatára minden második borda lépésenkénti rövidítését, ezzel egyidejűleg rögzíteni a dugattyú hőmérséklet-eloszlását. A sebességeloszlásokból kitűnik, hogy a kerékpárváz a motorra erős árnyékoló hatást gyakorol. Javasoljuk a váz motor előtti ágát széthúzni, hogy az árnyékoló hatás a motor hűtésére nézve megszűnjék. Nem tartjuk kedvezőnek a kipufogórés kettéválasztását. Javasolunk egyetlen kipufogórést."-írta összegző jelentésben dr. Czibere Tibor tanszékvezető egyetemi docens (Miskolci Egyetem).
2018. jún. 15. 00:47
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!