Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Mire jó a nagyobb fék az autókon?

Mire jó a nagyobb fék az autókon?

Figyelt kérdés
Mostanában olvasgattam pár olyan cikket/írást interneten, ahol (mondjuk versenyautóvá alakításkor) nagyobb féktárcsákat szerelnek fel az adott autóra, ezzel is "jobb fékhatást" elérve. Ettől tényleg jobb lenne a fék? Ha igen, akkor mi a magyarázat rá? Mert én nem értem a dolgot. Volt egy fickó, aki az autóján 3 opciót is kipróbált: 255mm, 275mm valamint 295mm átmérőjű féktárcsákat. Mindegyiknél lemérte a féktávot is. A kerekeken nem változtatott semmit. Az utolsónál érte el a legjobb eredményt. De nem értem hogyan, mivel már a 255mm-esnél is simán le lehetett blokkoltatni a kerekeket. Miért csökken a nagyobb féktárcsákkal a féktáv, ha elvileg a kicsivel is tudnának blokkolni a kerekek? Akkor a kicsinek is ugyan azt kellene tudnia mint a nagyobbaknak, nem?

2018. máj. 20. 10:53
1 2
 1/14 anonim ***** válasza:
70%

A kérdés jogos én se értettem igazán ezt soha. Ha lenyomom a pedált akkor blokkol a fék . A blokkolásnál nem tud jobban megállni egy kerék ,tehát visszafelé nem fog forogni. Oké abs van ,de az is csak a blokkolásra reagál.


Én csak arra tudok gyanakodni hogy gyorsabban kialakul a féknyomás a pedál adott lenyomására és gyorsabban befogja a pofa a tárcsát és ez a kis időnyereség hoz jobb fékhatást,ami nagyobb sebességnél sokat számít. Ezért raknak fémhálós fékcsöveket is a kocsikra gumi helyett mert a gumi minimálisan tágul,ott elvész egy kis idő, a fém nem.

2018. máj. 20. 11:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/14 anonim ***** válasza:
89%
Intenzívebb használat mellett később melegszik el.
2018. máj. 20. 11:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/14 anonim ***** válasza:
100%

Így van, a nagyobb lassabban melegszik fel.


Ha mondjuk 100-nál a fékbe taposol, akkor lehet, hogy a kisebb fék már 50-nél túlmelegszik és csökken a fékhatása, míg a nagyobb a megállás pillanatában sem melegedett túl.

2018. máj. 20. 11:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/14 anonim ***** válasza:
Pontosan, mivel nagyobb az érő álviteli felület, és nagyobb a hőelvezetés is. Az tuti hogy Rallyra perfect a legnagyobb. Bár én nem értek se a versenyzéshez vagy száguldáshoz, nekem elég ha elvisz az autóm A ból B be ;) Peace
2018. máj. 20. 11:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/14 anonim ***** válasza:
Persze ha nagyobb a fékpofa is.
2018. máj. 20. 11:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/14 anonim ***** válasza:
100%

A féktávban olyan lényegesen nem számít a fék " mérete" . Egy kisebb tárcsával is blokkolóra lehet fékezni a kereket elektronika nélkül. HA állóra tudod fékezni a kereket akkor ABSsel simán a blokkoláshatáron tudsz fékezni. Lehet ipari körülmények között ki lehet mérni a 255 és a 295-ös fék között 100km/h vészfék mellett 10%-nyi fékút különbséget, de ez max 3 méter. Ennél jóval több van a reflexidőben :)


A nagy fék azért jó, mert nehezebben melegszik el, ahogy már írták. Nagyobb a hőtehetetlensége plusz a jóval nagyobb betét miatt jóval nagyobb felületen történik a hőátadás, ami miatt nem vetemedik el a tárcsa valamint jobb a fékhatás ha sokszor kell fékezni és ez versenynél nagyon nagy előny.


Saját példa: Volvomon 305mm-es tárcsa van, a Fordon 300mm-es, de a Volvoé jóval vastagabb és a Volvoban a fékbetét közel kétszer akkora felületű, mint a Fordban. A Volvoban sosem volt gond a fékkel, pedig azzal volt bőven száguldás, a Fordnál egyszer volt egy komolyabb fékezésem nagy tempónál elmelegedett és elvetemedett a három hónapos első tárcsa és ment a kukába. Valószínűleg a kisebb felületű fékbetétek miatt kisebb felületre koncentrálódott ugyanannyi hő és bámm.. :D

2018. máj. 20. 12:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/14 anonim ***** válasza:
100%
Nagyon egyszerű a helyzet és rögtön értenéd, ha elmész vezetéstechnikai oktatásra. Igaz, hogy a példádban írt 255mm-es féktárcsa elég arra, hogy blokkolja a kereket, de csak a fékút elején! Tehát még mielőtt az autó súlya ráterhelődik az első tengelyre. ABS nélküli helyes féktechnikánál folyamatosan kell növelni a fékerőt, így nem blokkol a kerék és a süly növekedésével egyre nagyobb erőt tudsz kifejteni. Tehát a fékút elején a félig lenyomott pedál mondjuk blokkolná a kereket, a fékút közepén már nem teszi ezt. A nagyobb féktárcsa ekkor segít, mivel a maximálisan kifejthető fékerő lesz vele nagyobb.
2018. máj. 20. 12:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/14 anonim ***** válasza:
Verseny alatt nem 1x fékeznek és kész hanem nyomják annak is, nagyobb felületen fog a pofa, nehezebben melegszik jobban hül, pld az autómon 2 fajta féktarcsa és fékpofák voltak, méretre egyformák, az egyik nyúlósan fogott, hogy még a szememmel is fékeznem kellett, a másik meg mint a satu. Össze is kell koptatni a fékeket nem releváns úgy mérni, higy feldobom 1x fékezek mérek, csere, fékezek mérek mert ameddig nincsenek összekopva addig rosszabb a hatásfokuk.
2018. máj. 20. 13:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/14 anonim ***** válasza:
7%

Maga Alonso sem melegít el egy féket 3 másodperc alatt,úgyhogy rekesszük be a mesedélutánt.

Lehet hogy az ócska fordod alól hallottál kályhapattogást,de az nem a fék volt.

Gyárinál nagyobb féket rakni egy autóra csak igen komoly tuningot követően ajánlott,egyébként szánalmas,és semmi értelme.

2018. máj. 20. 14:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/14 anonim ***** válasza:
Alonso ide, Alonso oda, egy nem versenyzésre kitalált autón nagy tempóról állóra fékezésnél, vagy egymás utáni 2-3 satufékkel már túl is tudod hevíteni a fékeket, bármilyen hihetetlen számodra.
2018. máj. 20. 18:38
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!