Mire jó a nagyobb fék az autókon?
A kérdés jogos én se értettem igazán ezt soha. Ha lenyomom a pedált akkor blokkol a fék . A blokkolásnál nem tud jobban megállni egy kerék ,tehát visszafelé nem fog forogni. Oké abs van ,de az is csak a blokkolásra reagál.
Én csak arra tudok gyanakodni hogy gyorsabban kialakul a féknyomás a pedál adott lenyomására és gyorsabban befogja a pofa a tárcsát és ez a kis időnyereség hoz jobb fékhatást,ami nagyobb sebességnél sokat számít. Ezért raknak fémhálós fékcsöveket is a kocsikra gumi helyett mert a gumi minimálisan tágul,ott elvész egy kis idő, a fém nem.
Így van, a nagyobb lassabban melegszik fel.
Ha mondjuk 100-nál a fékbe taposol, akkor lehet, hogy a kisebb fék már 50-nél túlmelegszik és csökken a fékhatása, míg a nagyobb a megállás pillanatában sem melegedett túl.
A féktávban olyan lényegesen nem számít a fék " mérete" . Egy kisebb tárcsával is blokkolóra lehet fékezni a kereket elektronika nélkül. HA állóra tudod fékezni a kereket akkor ABSsel simán a blokkoláshatáron tudsz fékezni. Lehet ipari körülmények között ki lehet mérni a 255 és a 295-ös fék között 100km/h vészfék mellett 10%-nyi fékút különbséget, de ez max 3 méter. Ennél jóval több van a reflexidőben :)
A nagy fék azért jó, mert nehezebben melegszik el, ahogy már írták. Nagyobb a hőtehetetlensége plusz a jóval nagyobb betét miatt jóval nagyobb felületen történik a hőátadás, ami miatt nem vetemedik el a tárcsa valamint jobb a fékhatás ha sokszor kell fékezni és ez versenynél nagyon nagy előny.
Saját példa: Volvomon 305mm-es tárcsa van, a Fordon 300mm-es, de a Volvoé jóval vastagabb és a Volvoban a fékbetét közel kétszer akkora felületű, mint a Fordban. A Volvoban sosem volt gond a fékkel, pedig azzal volt bőven száguldás, a Fordnál egyszer volt egy komolyabb fékezésem nagy tempónál elmelegedett és elvetemedett a három hónapos első tárcsa és ment a kukába. Valószínűleg a kisebb felületű fékbetétek miatt kisebb felületre koncentrálódott ugyanannyi hő és bámm.. :D
Maga Alonso sem melegít el egy féket 3 másodperc alatt,úgyhogy rekesszük be a mesedélutánt.
Lehet hogy az ócska fordod alól hallottál kályhapattogást,de az nem a fék volt.
Gyárinál nagyobb féket rakni egy autóra csak igen komoly tuningot követően ajánlott,egyébként szánalmas,és semmi értelme.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!