Miben különbözik a biturbó a hagyományos turbófeltöltőtöl?
Az autómban ilyen van. Korábban egy szimplaturbósom volt.
A nevéből adódóan két turbófeltöltő van a motorban. Az enyémben pl egy kisebb változó geometriás és egy nagyobb fix. A két turbó külön-külön és összedolgozva is tud működni.
Alacsony fordulaton a változó geometriás szállítja a töltőlevegőt. Közepes fordulatig ez megfelelő ahogy állítja a geometriát. Közepes fordulaton aztán fokozatosan belép a nagy turbó, majd magas fordulaton illetve teljes terhelésnél mind a két turbó egyszerre tölt.
Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy az autó már kicsivel alapjárat fölött is nagyon nagy nyomatékot ad le. Nincs turbólyuk és nem lanyhul az ereje magas fordulaton sem. Azaz rugalmasabba a motor, szélesebb a használható fordulatszám tartomány.
A szimpaturbósnak az ereje csak olyan 1700-1800-as fordulattól kezdett érződni. Alatta kb úgy ment mint egy szívómotor és 3000 fölött se húzott már annyira. Ez szinte alapjáratról kilő. 1250-es fordulatom már a max nyomaték 91,5%-át leadja. 1500-as percenkénti motorfordulatnál már maximumon van és sokáig ott is marad mire kezd fogyni a "tolóerő".
"#1 ha nem egyformák akkor twinturbo ;)"
Az furcsa lenne, mivel a twin-turbó az iker turbót jelent, nem? Az angol nyelvben amúgy egymás szinonimái, csak a márkajelzések miatt alakult ki a kevert kép, hogy az egyik ilyen a másik meg olyan.
A biturbo azt jelenti két feltöltő van a motorban, a triturbonál meg három. Bonyolult mi? :D
A biturbos/twinturbos motoroknál is többféle megoldást alkalmaznak.
Az egyik a párhuzamos feltöltés, ahol a hengerek fele az egyik feltöltőt hajtja a másik fele a másikat. Ilyen például a Volvo sor6-os T6-os motorja ( 3-3 henger hajtja a turbókat, ők twin turbonak hívják) vagy mondjuk az Audi két feltöltős V6-osai ( ők meg biturbonak nevezik ).
Van a szekvenciális twin/biturbo amiről előttem már írtak: egy kisebb és egy nagyobb turbó egymásután építése.
Mindegyik megoldással ugyanarra törekednek: minél kisebb turbólyuk és minél több levegő :D
Régebben volt a neten egy cikk, amiben volt egy sematikus animáció a működéséről.
Sajnos most sehol nem találom. :(
A lényeg, hogy váltószelepekkel állítgatja a motorelektronika, hogy egyik, másik, vagy mindkét turbóra menjen a meghajtó kipufogógáz.
Mindössze ennyi a működése, nem túl bonyolult.
A motortérben van annyi hely, hogy elfér még egy feltöltő. Ha felnyitom a motorháztetőt mondjuk nem sok látszik belőle, mert le van burkolva hővédő lemezekkel.
Itt le vannak szerelve, de így még látványosabb a két feltöltő közötti különbség a szekvenciális biturbo esetében. Ezek BMW 335D-re való turbók, ők voltak a legelsők között, akik ezt a lépcsőzetes megoldást használták.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!