Tényleg igaz, hogy a Toyotánál a beszállítók egészen máshogy működnek, mint a többi autógyárnál?
Nem tudom, hogy igaz-e, egyetemen hallottam erről.
A tömegmárkák többsége rengeteg beszállítóval van szerződve.Ezzel sokat spórolnak, nem kell minden egyes alkatrészt kifejleszteni,megveszik a Bosch,Siemens cuccokat.
Ellenben a Toyotánál nem nagyon vannak beszállítók vagy a cég tulajdonában vannak,vagyis végig 100 százalékos kontroll van felettük.
Az nem igaz, hogy a cég tulajdonában vannak (legalábbis nem több, mint más autógyártóknál), viszont az igaz, hogy máshogy működnek. Toyota Production Systemként szokás hivatkozni a rendszerükre, ami nagyjából abból áll, hogy:
-Just-in-Time rendszer a végletekig nyomva. Vagyis nincs a gyárban csak annyi alapanyag, ami pár óráig elégíti ki a gyártási igényeket. A többi úton van és folyamatosan hozzák az alkatrészeket, vagyis nincs helyben készletezési költség.
-Nincs lazsáló munkás - csak annyi embert vesznek fel, amennyi kell. Ha éppen nem kelessz átképeznek, átküldenek másik üzemegységbe vagy hazaküldenek egy időre.
-Az összes folyamat együtt zajlik, nem kell egyik munkaállomásnak arra várnia, hogy a másik befejezze egy alkatrész megmunkálását. Ha ilyen van, azt rögtön áttervezik.
-Nincsenek kemény fizikai melók a gyárban, max. olyan, ami nagyon monoton.
-Ha valami nem jó a gyártási folyamatban, akkor a vállalati kultúra legalján levő melós is megállíthatja a gyártósort és szólhat, hogy hol talált hibát, kb. azonnal nekiállnak kijavítani.
Lean-re átnevezve egyébként az USA-ban meg Európában is hódított ez a szemlélet, de felénk nagyon nem működik. Az Audi akart hasonlót csinálni Győrben, de akkora bukta lett, hogy a végén inkább építettek egy óriási alkatrészraktárat a gyár mellé, s onnan viszik át a gyártósorra összeszerelni a terméket.
Ez így nem igaz. Egyre szorosabbak a kapcsolatok, de nem tulajdonosi szinten. Termékfejlesztés, gyártástervezés stb vonalon.
A Toyota-nál van a lean nevű szemlélet, azt keveri az oktatód a tulajdonlással (mondjuk elgondolkodtató, hogy milyen egyetem milyen képzésén keveri ennyire valaki oktató létére...). De ezt a rendszert már az autó- és más iparágakban is sok más vállalat átvette világszerte.
De nem akarnám hosszúra nyújtani, ezzel foglalkozom. Már nálunk is működik ez a gondolkodásmód, pl. Suzuki, de sok más ipari területen is használják.
Nem mai dolog, úgy hívják családi tulajdonú vállalat, a világ minden részén ismert forma. Kicsit túl van tolva ez már, adunk neki japán nevet és eladható lesz.
A lean sem egyenló a Toyota-val, onnan indult, de már messze túlnőtte azt.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!