Mi értelme van az S osztályos merciknél a V12 nek?
Mercedes-AMG S 65 és Mercedes-AMG S 63 4MATIC
A merci oldalán és videókban is azt láttam , hogy az S63(v8) jobban gyorsul mint az S65(v12) , nem is kicsivel jobban. De akkor mi értelme van az S65 nek ami jóval drágább ha a másik jobban gyorsul és még olcsóbb is.
Majdnem ugyan ezt láttam a Maybachnál is, habár ott elhanyagolhatóan de jobban gyorsul a v12 vel szerelt viszont szintén ott is ugrik akkor a 4x4. Na meg persze szintén jóval drágább is.
Szóval akkor mi értelme van? Milyen pozitívumai vannak ami miatt mégis jobb választás valakinek a V12?
Ebben a kérdésben nem az értelmet kell keresni. Ez egy régóta tartó p*csméregetési verseny, ami még mindig tart.
Valamikor a II. világháború után a legtöbb európai luxusmárka nagyon jól megvolt a soros hathengeres motorokkal. Ki lehetett belőlük hozni 3 literes hengerűrtartalmat és 100 lóerő fölötti teljesítményt, finoman jártak, elfértek a motortérben - jók voltak mindenre, amire kellett. Jó, persze létezett BMW 501 a V8-as OHV-motorral, de az nem lett eget rengető sikersztori.
Aztán az '50-es és '60-as évek fordulóján a Mercedes-Benz és a Rolls-Royce nagyjából egyszerre jött rá, hogy a nagy lóvé az Atlanti-óceán túloldalán van, ott meg V8-nál kisebb motort nem tudnak értelmezni. El is készült a V8-as Silver Cloud II és a szintén V8-as 600 (W100). Onnantól meg ez lett a luxusautók szabványos kivitele Európában: böhöm nagy V8-as motor, valahol 5-6,5 l közötti hengerűrtartalommal. Az már elég mindenre, a Mercedes-Benz W126 még a bőségesen elegendő 250 km/h-s tempót is megfutotta vele. Valahogy nem is vágyott senki a hengerszám további szaporítására - leszámítva a Jaguart, de szerintem ők is megbánták a V12-es E-Type-ot, XJ-t és XJS-t.
Azonban a luxusmárkák közé a '70-es évek során igyekvő BMW-nek ki kellett találnia valamit, ami miatt a '80-as évekre tényleg egy lapon emlegetik a Mercedesszel. Ezért aztán 1986-ban sikeresen rárúgták az ajtót mindenkire a V12-es 750i E32-vel. Több henger volt benne, mint az aktuális Mercedes S-ben (W126), gyorsabban ment - már harminc éve is csak így lehetett villantani. Annyira pörögtek a témán, hogy először a sorhatos "kis" M30 motor mellett csak a bazi nagy M70-es V12-ket gyártották, a normális méretű, használható M60-as V8-asok később jöttek.
Na, itt szabadult el valami a luxusautók piacán, amit a mai napig látunk. Az addig a piaci folyamatokat nem nagyon figyelő Mercedesnél felszívták magukat a marketingesek és megalkották a W140 kódú "bálnát", ami feleslegesen nagy és komplikált lett, de legalább volt benne V12-es motor, hogy ne csak a BMW-nek legyen olyanja. Később aztán jött a W220 légrugóval és az MB egyik leggyengébb meghibásodási statisztikájával - de bizony kellett bele a milliónyi parasztvakító extra. Annál is inkább, mert nem csak az új 7-es érkezett V12-es motorral, hanem a '80-as évek végén a V8-cal még csak nézelődő Audi kihozta az A8-at, majd 2001-re sikeresen belepasszírozott egy 12 hengeres motort, hogy le ne maradjanak a hengerszám-szaporítási versenyben. Még úgy is belevágtak, hogy nekik a quattro-hajtás adottságai miatt nem lehetett a hagyományos, 60°-os V12-t használni, hanem négy hengersoros W12-t kellett alkotniuk. Elmebaj a javából.
El is érkeztünk tehát a kérdésed lényegéhez: miért kell V12-es motor a Mercedesnek? Azért, mert csak. Mert a többi prémiummárkának is van és akkor nekik is kell, akkor is, ha nem jobb a 12 hengeres motor, mint a kisebb V8-as. Mert ha nincs, akkor a kedves vevő megy oda, ahol megkapja a maga 12 hengerét és nem jár úgy, hogy szégyenszemre a szomszéd autójában több dugattyú kalimpál, mint az övében. Pedig láthatod jól, hogy itt, Európában már vagy 50 éve eljutottunk oda, hogy az emberi méretű V8-asok bőven elegendőek luxusautókba és vagy húsz évig ez így is volt. Csak utána elszaladt a ló és elindult egy fegyverkezési verseny a luxusautók gyártói között, ami a mai napig tart és néha érdekes eredményeket produkál (pl. V16-os BMW E32, amit tényleg nem lehet megmagyarázni).
De jó hogy szinte mindenki ezt látja bele, hogy mert farokméregetés.
Egy olyan autóban ahol a kényelem a fő minden szempontból, és a rezgések kiküszöbölése és kiszűrése. Ott logikus hogy egy nagyon simán járó V12 előnyben van egy V8 vagy V10 konstrukcióval szemben.
"Egy olyan autóban ahol a kényelem a fő minden szempontból, és a rezgések kiküszöbölése és kiszűrése. Ott logikus hogy egy nagyon simán járó V12 előnyben van egy V8 vagy V10 konstrukcióval szemben"
Manapság ott járunk, hogy ha kell, két kiegyensúlyozó tengely forog a motorban, nem is feltétlenül egyező irányban. A háromhengeresek botrányos rezgéseit is ki tudjuk szűrni, akkor egy V8 már nem lehet feladat.
Értem én, hogy a soros hathengeresen alapuló elrendezések, főleg a 60°-os V12 nagyszerűen kiegyensúlyozott, de manapság már ott járunk, hogy az öntvényen belül kiegyensúlyozó-tengelyek, azon kívül meg aktív motortartóbakok és több tízkilónyi hangszigetelés nyeli el a kellemetlen rezgéseket. A V8-at is ki lehet zárni.
Ahogy láttuk már korábban, V8-ból nagyjából 7 literig lehet motort építeni úgy, hogy az még luxusautóban is elég jó. Ha más nem, hát a Mercedes-Benz W108 450 SEL 6.9 ott van példának: rálépsz a gázra, felgyűri az aszfaltot, kettétépi a teret, legyorsul mindent, ami négyajtós luxusbódéval eszedbe jut. Nem elég?
Nem hát. 7 literes hengerűrtartalomból, főleg turbóval mindent meg lehet oldani (lásd csak a modern idők V8-as, 4 literes "kínai motorjait", amik tudnak annyit, mint az EU/NHTSA-motorok, de nem kell rájuk a nagyon erős luxusadót kifizetni), de ha egyszer megteheted, hogy 12 dugattyú bólogasson a szomszéd 8 dugójával szemben, akkor ki fogod fizetni az ártöbbletet. Erről szól a marketing.
Mondjuk a környezetvédelem szempontjából szerintem szinte mindegy hogy hány hengerből jön ki az adott teljesítmény, feltéve, hogy azonos az össz lökettérfogat és a teljesítmény.
Ezen a vonalon haladva 2 literes motorból is lehetne V8-at készíteni vagy épp 12-t is csak minek bonyolítanák feleslegesen a konstrukciót ha nem fontos.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!