Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Miért nem használnak görgős...

Miért nem használnak görgős csapágyazást a motorokba a sikló csapágyazás helyett?

Figyelt kérdés
Így, ha véletlenül elfogy az olaj, akkor sem lenne akkora baj. Nem tudna szétkopni olyan gyorsan.

#Görgő csapágy #sikló csapágy
2018. jan. 23. 00:56
1 2
 11/13 JulesTS ***** válasza:
1983-as GSX 1100-asomnak gorgoscsapagyazasu a fotengelye es valoban, egy darabbol allo fotengely kozepere nem lehet rahuzni a golyoscsapagyat, ezert is csinaltak tobb reszbol allo fotengelyt. Ez egy kis szerias jarmunel aminek az araba be lehet rakni a tobblet koltseget, annal megcsinaljak, egy auto aminel minden apro koltsegnovekedes szamit, annal nem fognak ilyet csinalni. Egyebkent annak idejen eleg strapabiro konstrukcionak szamitott, dragstert es streetfightert is szerettek belole epiteni (hosszabb egykerekezest is birta).
2018. jan. 23. 12:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/13 anonim ***** válasza:

Használnak görgőscsapágyazást a főtengelyen, az említett olaj-levegős 1100-as Suzuki-blokk is ilyen. Szeretnek is belőle ritka erős motorokat építeni, mert a versenyek után egyszerűbb a görgőscsapágyat cserélni, mint a siklócsapágy csapját köszörülni és új csészéket beépíteni.

De megvan ennek is az ára. Többhengeres motornál osztott főtengely kell, hogy fel lehessen húzni középre is a görgőscsapágyat, amit bonyolultabb gyártani és szerelni. Az egyrészes, öntött vagy kovácsolt főtengelyre viszont osztottan szerelhető a siklócsapágy.

De még csak a főtengelycsapágyakról volt szó. A hajtókar csapágyait lehetetlen görgősökre cserélni, vagy ha mégis, akkor két sonka közt is osztani kell a főtengelyt, a "LEGO-főtengely" meg nem jó dolog. A dugattyúcsapszegnél még problémásabb a helyzet, ott csak tűgörgők férnek el.

A vezérműtengely pedig a másik bonyolult feladat: hogy húzod át a görgőscsapágyat a bütykökön? Ha osztott tengelyt használsz, hogy oldod meg, hogy akár percenkénti 10.000-es fordulat felett is pontos legyen minden henger vezérlése?

Nem univerzális megoldás tehát a görgőscsapágy. A siklócsapágy, megfelelő olajminőség, olajmennyiség és olajnyomás mellett nagyon hosszú életű. Jó esetben a "véletlenül elfogy az olaj" nem annyira gyakori hibaok, hogy azért megérje jóval bonyolultabb konstrukciójú alkatrészeket gyártani. Van nívópálca, kis lámpa, mérőműszer vagy mindkettő jelzi az olajnyomást elméletileg ha el is tűnik az olaj, nem szokás utána sokáig hajtani a gépet.

2018. jan. 23. 18:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/13 anonim ***** válasza:
Dugattyú csapszegnek már minden téren alkalmatlan a gördülő csapágyazás, ott ugyanis kicsit szakszokon oda-vissza mozog a két felület, ilyenre pedig nem alkalmas egy görgős csapágy
2018. jan. 24. 07:13
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!