Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Miért nem használnak görgős...

Miért nem használnak görgős csapágyazást a motorokba a sikló csapágyazás helyett?

Figyelt kérdés
Így, ha véletlenül elfogy az olaj, akkor sem lenne akkora baj. Nem tudna szétkopni olyan gyorsan.

#Görgő csapágy #sikló csapágy
2018. jan. 23. 00:56
1 2
 1/13 anonim ***** válasza:

A kérdés jó, sebváltókban kúpgörgős, tűgörgős, golyós csapágyazás van, bizonyos típusoknál kb sosem romlanak el a váltók, élettartamra szóló szintetikus olajjal.

Valószínű anyagi okai is vannak, egy garnitúra hajtókarcsapágy pár ezer forint, egy odavaló 1 darab görgős ennek vagy az 5x-öse lenne darabonként is.

Tömeggyártásban minden ilyen, olcsó előállításra törekednek, nem az örök garanciára.

2018. jan. 23. 01:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/13 crudy ***** válasza:
Nem szeretem ugyan azt leirni amit mar elottem de ez tenyleg jo kerdes. Es a lenyeg, mint irtak a koltseghatekonysag. A golyos (vagy gorgos) jobb mint a siklocsapagy, de egy siklocsapagy arabol egy rosszabb minosegu golyoscsapagy jon ki. Az a golyoscsapagy ami strapabirobb mint a siklocsapagyak, sokkal dragabbak. Egy japanbol rendelheto, auto araval vetekedo tuning turbofeltolto mar valoszinuleg golyos vagy gorgos csapaggyal keszul. De az a reteg ami hasznalja, nem sporol, a lenyeg a teljesitmeny maximalizalasa es az h ne essen szet extrem terheles alatt sem.
2018. jan. 23. 01:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/13 anonim ***** válasza:

Mivel drágább, akkor ha elfogyna az olaj , jóval drágább lenne azt javítani is.

Mert olaj nélkül mindegyik besül, tönkre megy.

2018. jan. 23. 04:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/13 anonim ***** válasza:
53%

Ja, és ott nem is lehet görgőset használni.

Egy főtengelyre nem lehet feltenni.

A siklócsapágy két fél csapágy és úgy teszik fel.

2018. jan. 23. 05:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/13 anonim ***** válasza:

Szerintem is ott van a titok, hogy például a főtengelyre, oké, hogy a két szélső csapágy még rásajtolható volna, de a többi csapágy hogy kerülne fel rá?


Ellenben viszont én a tartósság tekintetében azért nem volnék 100%-ban biztos, hogy a görgős jobban beválna.

Tekintettel, hogy ha minden rendben, akkor a siklócsapágyaknál a motorban csak addig van fémes érintkezés míg felépül az olajnyomás, ezután már az olaj képezte filmréteg elhatárolja egymástól a fémeket. Szóval a kopás az teljesen zéró. Görgőscsapágynál meg kenés mellett is folyamatosan van fémes érintkezés is, szóval azért ha hosszú távban gondolkodunk, akkor lehet mégis csak a sikló jobb.



Most van érdekes példa, vasútüzemben például, ott is kizárólag siklócsapágyakat alkalmaznak, pedig ott sokkal nagyobb terheléseknek van kitéve a csapágy. Ellenben ahogy belegondoltam, pedig megoldható volna a görgőscsapágyazás is, lényegében a főtengelybe lenne a belső csésze belemarva, a golyók pedig úgy kerülnének rá, hogy ott helyben illesztik össze a kosár két felét. Innentől meg csak a blokkban kell kialakítani a külső pályát megfelelő bélésfémből, két darabban. Ez csak egy ilyen laikus elképzelés, de szerintem biztosan lenne rá technika, hogy görgős csapágy kerüljön a motorba, viszont még ott sem azt tesznek, nyilván okkal.

2018. jan. 23. 06:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/13 anonim ***** válasza:

#5, vannak többhengeres, görgős csapágyazású főtengelyek, pl a 350-es JAWA, trabant, wartburg, ezek az itthon is ismertek.

Préssel szedik szét, tolják össze őket, de nem a főtengely, hanem a hajtókar cserék miatt.

Amúgy a siklócsapágyazásnak lényegesen nagyobb a terhelhetősége, pl dízelmotorok esetében, ezt elfelejtettem az 1-nél.

2018. jan. 23. 07:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/13 D. Brasco ***** válasza:
A siklócsapágy sokkal nagyobb terhelést bír es a szerelhetőseg miatt is jobb valasztas!
2018. jan. 23. 07:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/13 anonim ***** válasza:
Hogy húzod rá a főtegelyre a golyóscsapálgyat? Ez az egyik probléma, a másik meg hogy a siklócsapágy sokkal jobban bírja a nagy terhelést és a súrlódási vesztesége is kisebb, bár ez elsőre nem nyilvánvaló. Valamint nem abból kell kiindulni, hogy mi van ha elfogy az olaj, hanem abból hogy gondos gazda módjára nem felejted el rendszeresen ellenőrizni az olajszintet.
2018. jan. 23. 08:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/13 anonim ***** válasza:

Kezdjük azzal, hogy a golyós/görgős csapágyak utálják a dinamikus, ütés szerű terhelést.

Hol is vannak azok az ominózos siklócsapágyak?


És motor motorban?

2018. jan. 23. 09:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/13 anonim ***** válasza:
Aki nem látott főtengelyt miért böfögi be a pénzt? Fizikailag nem lehet kivitelezni, egy főtengelyre, ami egy darabból készül nem lehet egész gyűrűt formáló csapágyat rakni, az ütésszerű terhelést szintén rosszul viselik a gördülő csapágyak...
2018. jan. 23. 10:25
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!