Miért melegszik fel lassan? Mért mozog hülyén a vízhőfok jelző?
Kb. 10 perc utána éri el azt a pontot ahol elkezdődik a skála. Addig hideget fúj a légkondi. Ha eléri a skálát akkor elkezd párásodni az ablak. Mi a baja? Cseréljem ki a hűtővizet, már rozsdás amúgy is, csak utána nem tudom, hogy mit töltsek bele.
Mazda demio 1.3 72LE
Az autó hűtőrendszere úgy van kialakítva, hogy -50 és +50 fokban is egy üzemi hőmérsékleten (nagyjából 80-100 fok) között üzemeljen a motor, ugyanis a motorolaj ezen a hőmérsékleten ken a leghatásosabban, és a fogyasztás is ilyenkor a legoptimálisabb. A hideg motor többet fogyaszt és durván kopik!
Az üzemi hőmérsékletet nagyobb tempónál (ezáltal magas menetszélnél) a termosztát szabályozza. Amikor a hőmérséklet üzemi alatt van (ez valahol 92-95 szokott lenni), akkor a termosztát ZÁRVA marad és a hűtőbe egyáltalán NEM JUT víz. (Ennek feltétele, hogy a termosztát megfelelően működjön.)
Elérve az üzemi hőmérsékletet a termosztát nyitni kezd és folyamatos szabályozással a motor hőmérsékletét 90 fok körül tartja.
Tehát
- Hideg motorral semmiképpen ne hajtsd meg a kocsit. Fokozatosan gyorsítva melegítsd a motort. A hideg motor sokkal durvábban kopik (5-10x gyorsabban, mint üzem melegen)
- Ha dízeles, akkor cseréld le inkább szívóbenzines autóra. Ilyen használat mellett sokkal tartósabb, egyszerűbb felépítésű motorok. Dízelt hosszabb távra érdemes venni, mert lassabban melegszenek be.
- Egy átlagos benzinmotor nagyjából 1 km után már 60 fok körüli víz hőmérsékletre melegszik 0 fok körüli hőmérsékletnél, 2-3 km alatt eléri a 90 fokot. De:
- Az olaj sokkal lassabban melegszik, mint a víz, így érdemes sűrű városi rövidtávok mellett meghajtani városon kívül a kocsit, elkerülve a kokszolódást, lerakódások keletkezését.
#2-es vagyok.
Egy másik kérdésből másoltam át.
Hozzátéve: nem normális, hogy 10 perc alatt mozdul meg a mutató. Egy ilyen kis benzines motor már 1-2 km járás után melegszik. Ez termosztát hibára utal, mint ahogy az is, hogy "hülyén" mozog a vízhőfok jelző.
A hűtővizet cseréld le. Érdemes bizonyos időközönként (kb. 5 évente), mert a fagyállóban található rozsdásodást gátló anyagok lebomlanak.
3. válaszolóra nehogy hallgass! Sem sósavat, sem csapvizet nem töltünk a hűtőrendszerbe. A sósav erősen korrozív, az alumíniummal hidrogénfejlődés mellett reagál. Bár némelyik fagyálló keverhető csapvízzel, ez sem ajánlott. Fagyálló hűtőfolyadékot kell használni, ami lehet készre kevert, vagy koncentrátum, amit ioncserélt vízzel kell hígítani. Ha rozsdás a rendszer, akkor egy öblítés nem árt neki. Jó öreg lehet benne a fagyálló, mert annak szép tisztának kéne lennie. Ha már rozsdás, akkor az is bomlik és korrozívvá vált.
Ne álló helyzetben melegítsd az autót, legfeljebb addig, amíg az alapjárat visszaáll, és elér mindenhova az olaj. Ez nagy hidegben sem igazán több fél percnél. Ha ekkor is lassan melegszik, termosztátot kell cserélni.
Ha a fűtés bekapcsolásakor párásodik az ablak, akkor szivároghat a fűtőtest a kocsiban. Annak valószínűleg nem egyszerű a cseréje.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!