Miért nem használnak az autómotorok főtengelyénél golyós csapágyazást?
Használtak! A kétüteműek golyóscsapágyon gördültek.
Hogy oldanád meg a golyóscsapágyak kényszerolajzását? Valamint a siklócsapágyak jóval halkabb működésűek.
A legfőbb érv pedig az, jpgy a gördülőcsapágyak csak olyan módon szerelhetőek a főtengelyre, ha a főtengely több darabból van összerakva. Joszen egy csapágycserénél nem tudnád másképpen leszerelni a csapágyakat a forgattyús tengelyről.
1.Csak jóval nagyobb méretű kellene bele, hogy elbírja a terhelést, a szerelés meg problémás.
2. Mondjuk ez még menne, de mi kenné e vezérműtengelyt.
3. Mi kenné e henger_dugattyút? Mert most a karterben lévő olajat veri fel a hengerfalra, ez a szóróolajozás.
4. Turbónál mi kenné a turbót? Ja, hogy olajszivattyú? Akkor ennek beépítést sem ússzuk meg.
5. Vannak olajnyomást felhasználó részek a motorban: pl. változó szelepvezérléshez...
Szóval csak veszthetnék a dolgon..
Milyen típusra gondolsz pontosan? Én még nem láttam gördülőcsapágyas négyütemű motort!
Még a legegyszerűbb fűnyíró motor is siklócsapágyas.
"előnye:kisebb főtengely tehetetlenség"
Aztán mitől is kisebb?
A főtengely csapja (ami ugye a siklócsapágy egyik "fele") olyan méretű, súlyú, amelyik elbírja a terhelést.
A golyóscsapágy is ilyen méretű csapra kerül.
Akkor hol van itt a főtengely kisebb tehetetlensége?
Ugyanakkorák a forgó tömegek.
#4-esnek: 1983-as GSX 1100-nak golyoscsapagyas a fotengelye.
Tron65: birja a dinamikus terhelest, ezert is szerettek belole dragster motort epiteni. Meg streetfightert, mert hosszas egykerekezesnel jobban viselte a kenes hianyat.
#1-es irta jol tul bonyolult volt a fotengely, tul sok reszbol allt. Bonyolult es draga eloallitas egy sport-tura motornal meg elmegy, de atlag autoknal kerulik. Egyebkent meg volt oldva az olajozasa...
A siklócsapagyak könnyen és olcsón gyárthatóak. Több darabból is összeépíthetőek. Csendes, nyugott járást biztosítanak. Belsőégésű motorokban folyamatosan változó irányú, dinamikus erők lépnek fel. Ezeket jól csillapítja a csapágyakban jelenlévő kenőanyag film. Így is biztosítva hosszú élettartamot. Nagyfordulatszámú, nagy terhelésű csapágyak általában mindig siklócsapágyazásúak. A hidrodinamikus siklócsapágyak ellenállása gyakorlatilag csak a kenőanyag belsősúrlódásából áll, ami lényegesen kisebb mint a gördülőcssapágyak gördülési ellenállása.
A motorok belsősúrlódásainak csökkentése nagyban hozzájárul a motor fogyasztásához.
Gördülőcsapágyakat leginkabb ott alkalmaznak ahol az indítasi nyomaték csak kis mértékű.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!