A képen látott szituációkban kiknek vannak elsőbbségei és miért?
KÉP
1. ÁBRA
Volt alkalmam egy ilyenbe belefutni. Rendszerint megyek azon az útvonalon, ahol a KÉK autós. Megállok, megvárom amíg a szembejövő elmegy utána kanyarodok balra. De most az alábbi szituációban volt részem. A PIROS autós villogott, hogy menjek és úgy kanyarodott utánam ő be.
De hivatalosan kinek lenne elsőbbsége? Vagy megyünk egyenesen és jó nagy ívben kikerüljük egymást? Igen ám, de annyira nem szabályos az a kereszteződés, persze hogy nem kanyarodnának az emberek akkora ívben na meg ha mindketten kanyarodnánk akkor egymásra ijesztenénk.
2. ÁBRA.
Na jobbról még nem jöttem ki (mint KÉK autós) és balra is ritkán kanyarodok (mint PIROS autós), így ilyenbe még nem volt igazán részem. Itt is ugyan az a helyzet mint az első ábránál? Persze, megvárjuk amíg elmennek a főútvonalon lévők és utána. Ja és leginkább azért nincs részem ilyenben, mert elég forgalmas, így ha én vagyok a PIROS autós és ki akarok kanyarodni balra és jön valami balról (jobbról nem) akkor ugye nem tudok menni, viszont a szembelévő mehet, mert ő kisívben fog kikanyarodni, így a neki jobbról jövőt nem fogja akadályozni. Nagyon ritka, amikor nem jön senki csak a két autós van (PIROS és KÉK).
"KRESZ-ben udvariasság?"
Igen, ha ugyanolyan helyzetben van a két jármű, akkor marad az udvariasság, ami a gyakorlatban sajnos lehet úgy is, hogy a másik bunkó, akkor inkább menjen ő, de azért vannak jó példák is.
Egy normális kamionos elengedi a személygépkocsit, neki is jobb az, ha több helye lesz a kanyarodáskor, vagy legalábbis nincs ott plusz egy jármű, amire figyelni kell.
A bunkó meg kifordul eléd, mert arra számít, hogy úgysem mersz kihajtani elé (és ne is tedd)
A KRESZ-ben van erő sorrend:
1 - rendőr
2 - lámpa
3 - tábla
4 - útburkolati jel
5 - szabály
Amikor ezek közül egyik sem alkalmazható, marad a "kölcsönös udvariasság", amit a gyakorlatban a két balra kanyarodó járművek esetében kell sokszor elő venni, hisz az egyenesen haladó, vagy jobbra kanyarodónál, ha más nem akkor az utolsó pont egyértelműsít.
#4#
A "kanyar lecsapás" a kereszteződés méretétől, és a járművek méretétől függ, és nem utolsó sorban ott is figyelni kell, hogy a másik mit csinál, mit szándékozik tenni.
Nem kell egymást megkerülve balra kanyarodni, sőt, az esetek többségében nem is úgy kanyarodnak, de nem mindegy, hogy két személyautó, vagy busz, teherautó, kamion áll egymással szemben, és mekkora az a kereszteződés.
Abból is lehet probléma, ha valamilyen oknál fogva az egyik megkerülve kanyarodna, a másik meg nem... szóval, ha bizonytalan a helyet, jobb, ha elengedjük a másikat.
Mindkét ábrán, mindkét jármű egyszerre mehet.
Ha az út geometriája engedi, akkor egymás útjának keresztezése nélkül. Ha nincs hely, akkor a rajz szerint.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!