Pontosan mi is az adagoló? És hol vannak?
Ez egy kicsit sok kérdés volt egyszerre, annyira, hogy elovashatnád a wikipédia oldalt a dízel motorokról, nagyon jól leírja amit tudni akarsz, de azért
Menjünk kicsit vissza a múltba. 1886 Her Dizel... Na nem ennyire. Hamar rájöttek, hogy a dízelnek, mint keverék nem lángra van szüksége, hogy belobbanjon hanem hőmérsékletre. Egy pohár gázolajban el lehet nyomni egy gyufát. Viszont kellő hőmérsékleten minden meggyullad, öngyullad. Amikor ez a technika új volt még szívó, adagolós dízelek voltak. A henger csak levegőt szívott be és befecskendeztek nagy nyomással gázolajat. Ennek a nyomásnak az előállításához a főtengelyről vették le az energiát. Nem is túl régen, még 2000es évek elején kezdődtek a dízel autók típusjele C-vel. Addig adagolós de már turbós dízelek működtek. A turbó több levegőt adott, több üzemanyagot lehetett befecskendezni, nagyobb volt a végsűrítési nyomás így nagyobb teljesítmény. Ezeket hívták TD-nek. Turbó Dízel. Majd jöttek a CDI-CDTI-PD TDI-JTD-PDTDDTICDTICKDNDIN. Ez mind ugyan az (nagyjából) CD: Common rail Dízel Injektor. CDTI: Common rail Dízel Turbó Injektor. Itt már nem az injektorban állították elő a befecskendezési nyomást hanem a 'rail' csőben. Nem kellett a főtengelyről levenni sok energiát hanem egy közös nyomócsőben már kellő nyomáson várakozik az üzemanyag és az injektor lényegében csak egy szelep. Ha kell akkor kinyit de ez már elektronikusan. A mágnesszelep kap egy jelet, az injektor nyit és porlaszt majd zár, a levegő a turbóból már a hengerben van és nagy nyomás következtében nagy hőmérséklet is lesz amitől az egész öngyullad és smoke&charme. Tehát a nagynyomású pumpa váltotta az adagolót. És nem benyát kap mert az a benzin hanem nyálat, dízelt. Ezekből egyik sem tuning hanem a technika fejlődése. Ma már pl WV 2300 baros befecskendezést is produkál.
Az adagoló a régi dízelmotorok üzemanyag ellátásáért felelős szerkezete. Ez adta meg a mennyiséget és a megfelelő nyomást is. A soradagoló (traktorok, teherautók, régi Mercik), köradagoló (legtöbb régi dízelautó) és a porlasztóadagoló (VW féle PD pl. vagy amcsi dízel teherautók).
A tankból egy sima szivattyú keringeti a gázolajat, az adagoló pedig nyomkodja be magas nyomáson a porlasztóba.
A közös nyomócsöves rendszerekben amiket ma használnak már nincs úgymond adagoló, a közös csőben ott van folyamatosan magas nyomáson a gázolaj és elektronikusan van vezérelve mágnesszelepekkel minden. Itt is egy sima szivattyú keringeti a gázolajat és egy másik spéci nagynyomású szivattyú intézi a többit, őt már nem lehet adagolónak hívni, mert nem végez adagolást, csak nyomás előállítást. Nem pont úgy ahogy sokan elképzelik, ezek nem csapok amik kinyitnak meg elzárnak mivel nem lehet azokkal a mágnesszelepekkel 2000 bar nyomást csak úgy elzárogatni ezért trükkök vannak benne, de a lényege kb az végül is.
Ez nem troll kérdés, sőt.
A lényeg, hogy voltak régebben az adagolós motorok, ezeket leváltották az injektoros dízelek.
A PDTDI sajátossága, hogy ez már injektoros, viszont nincs külön magasnyomású pumpája, mint a CRTDI-nek. Maga a PD elem akkora nyomást képes előállítani, ami elég a rendszernek. Azonban ennek az egyik hátulütője az, hogy a PDTDI csak fix nyomáson tud működni, ami nem is akkora gond, de vannak hátrányai.
Az összes többi injektoros dízelmotor, ami nem PD, az CRTDI rendszerű, azaz common rail. Itt vannak külön az injektorok, és van külön egy magasnyomású pumpa, ami egy csövön továbbítja a gázolajat nagy nyomáson az injektorok felé.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!