A levegő mennyiségét a gázpedál szabályozza? Akkor hogyan van az, hogy a lambdaszonda mondja meg a számítógépes vezérlésnek, hogy mennyi üzemanyagot fecskendezzen be, a kipufógóban levő oxigén mennyisége szerint?
A motorvezérlő. A tökéletes égéshez egységnyi tömegű benzinhez 14,7 egységnyi levegő kell.
A légtömegmérő méri a beáramló levegő tömegét. Vagy kiszámítja a fojtószelepállás-visszajelző, a szívócső-vákuum mérő és a lhőmérséklet mérő jeléből (utóbbi megoldás olcsóbb). Ebből ki tudja számolni, mennyi benzin kell. Elvileg. De ezt még korrigálja a hűtővízhővel, üzemanyagnyomással, lamdaszonda jelével, és a megtanult információkkal. Ezek pedig autónként változnak. Mit tankolsz bele, mennyire vannak elhasználódva az injektorok, stb. Ezeket abból látja, hogy mennyivel kell több vagy kevesebb benzint befecskendezni az ideálishoz képest. Ezt elteszi a hosszútávú korrekció memóriába. Legközelebbi indításkor is már ezekkel számol. Van még a rövid távú korrekció, amit nem tesz el sehova, csak az előző munkaütem korrekciójával korrigálja ugyanannak a hengernek a következő munkaütemére szánt üzemanyagmennyiséget. A korrekciónak vannak határai. Nem azért, mert nem tudná a végtelenségig növelni a benzin mennyiségét, egészen a folyamatos nyitásig, hanem mert bizonyos érték felett már hibára utal. Ilyenkor a további korrekció helyett jön a CheckEngine lámpa.
Ezért kellett például az E85-divat idején átalakítót tenni az injektoros autókba. 25%-al megnövelte az eredeti nyitási időt, és becsapta ezzel az elektronikát. Átalakító nélkül csak kb. felesbe, kétharmadba lehetett E85-t tankolni.
"25%-al megnövelte az eredeti nyitási időt"
Ez az idő arra vonatkozik,hogy mennyi ideig van nyitva a befecskendező szelep,vagy inkább arra,hogy mikor nyisson, mikor zárjon?Még egy kérdés.Honnan tudja a befecskendező szelep,hogy mikor kell nyisson, mikor kel zárjon? Ezt mi irányítja, és mi alapján?
"Átalakító nélkül csak kb. felesbe, kétharmadba lehetett E85-t tankolni."
Átalakító nélkül lehet E85 -t tankolni bármelyik benzines autóba fele fele arányban?
Sorjában:
Mérte az átalakító, mennyi ideig van nyitva az injektor. Amikor a motorvezérlő elengedte az injektort, az átalakító még ennek a lemért időnek a 25%-ig lehúzva tartotta a kimenetet (közös pozitív volt, ezért írtam, hogy "lehúzva"). Nagy vonalakban ennyi, de az átalakító is korrigált a vízhőfok függvényében, és hidegindításkor még ezen felül dúsított pár másodpercig.
Honnan tudja mikor: van egy elég pontos abszolut főtengely helyzet jeladó. Pontosan tudja hol tart a motor, melyik henger jön sorra, és mikor kell nyitni az injektort (beleszámítva a nyitási késleltetés idejét). Ugyanebből az értékből határozza meg a gyújtás időpontját is. Már régen nincs gyújtáselosztó, amiben a röpsúlyok és a vákuumdob állították az előgyújtást.
Ugyanebből a jeladóból matekozza ki azt, ha kimaradt egy robbanás. Gyújtás után nőni kell a főtengely szögsebességének, ha nem nő, kimaradt a munkaütem. Ha ez túl gyakran ismétlődik túl sokáig (tehát tovább, mint ameddig egy kiürült tank miatti ledadogás tart), akkor jön a CheckEngine lámpa.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!