Jawa mustang vasarlasnal mire kell figyeljek?
Mire figyelj egy harminc-akárhány éves motor esetében?
Mindenre... ha beindul a hang is árulkodó lehet, ki kell próbálni, megnézni van-e olaj a blokkon, vagy máshol, ugyanakkor ne várj újszerű megjelenést, működést.
Szocialista (Csehszlovák) "remekmű", soha nem volt népszerű, most is inkább annak érdemes megvásárolni, aki egy kis darab múlt idézőt szeretne, nem gond, ha szerelni kell...
Első sorban arra, hogy ne vedd meg...
Egy borzasztó konstrukció, az 50-es években tervezte a motorját a varrógépgyárból alakult Jawa és már 30 éve is egy régi vacak volt.
Két db parafás kuplung lamellája van, kb évente elkopik, a berugókar fogkoszorúja gyárilag illesztés hibás, csak a fogak fele van kapcsolatban, kis idő után egy erősebb rúgásnál ledarálja a fogakat. A karburátora bután primitív, vagy hidegen lesz kihívás elindítani vagy pedig melegen. Folyton bütykölni kell, állítgatni, cserélgetni az alkatrészeit, egy szabadidő rabló.
Amit eddig írtam az mind egy pöpec állapotú mustangtól kell elvárni.
Nagyapám 40 évig használta,hozzá sem kellett nyúlni.
Csörgött zörgött de hasított vele az öreg,néha két személlyel is.
Én inkább simsont vennék.
Persze ha csak 15 ezred van rá,akkor inkább mint egy babetta vagy romet
A sok "csak a szépre emlékező" idióta. Nagyfater csak járt vele, sosem volt semmi baja. Persze, mint régen a Wartburg meg a kockalada. Annak sem volt soha semmi baja, a lakótelepen mégis minden második hétvégén mindenki mindig bütykölt rajta valamit, ami aztán szépen a feledés homyályába merült, és csak annyi maradt belőle, hogy "soha nem volt semmi baja":
A Jawa Mustang már a piacra kerülése idején is egy elcseszett korszerűtlen vacak volt. Parafás kuplung kopott mint az állat, a középső fém lamella körmeit nagyon hamar ledarálta, attól kezdve az csak dísz volt. A kuplung meleg blokknál (amikor már a váltó is tűzforró volt) sem nem emelt ki teljesen, sem nem zárt. Megállva már nem lehetett kivenni üresbe, lefulladt behúzott kuplunggal is. Ilyenkor berúgáskor már megcsúszott a kuplung, csak betolni lehetett. Első villa egy nyeklő-nyakló vicc. Hűtőbordák nevetségesen kicsik, nagyon hajlamos a túlmelegedésre. Amiért némi becsülete volt fiatalkoromban (korai 80-as évek), az a lábváltó és a három sebességfokozat. A faák egyszerű Jikov karburátor tényleg vicc. A "szivató" egy úsztatógomb, ami lenyomja az úszót, és dől bele a benzin, aztán ha minden rendben van, akkor rúgásra (vagy kettőre, háromra...) indul. A túlfolyás, csepegés nem hiba volt, hanem tulajdonság, a porlasztó alatti csepegőtálca lefolyócsövecskéje a henger mellett fél centire van rögzítve. Nyáron volt, hogy meg kellett állni kényszerpihenőre, mert forrni kezdett a karbiban a benzin. Teljesítménye nevetséges. Némelyikben annyi volt a fojtás, hogy a szívócsonk tetején csak egy kis furat volt, le volt csökkentve a keresztmetszet. Ezt kireszelve tudott menni akár 60-65-el is egy kamasz súlya alatt, de ilyenkor már simán elkért 3-4 liter benzint. Annyit, amennyivel egy normális nagymotor elmegy, ha nem hajtják agyon.
Lényeg, felejtsd el, meg ne vedd, menekülj tőle! Kivéve ha kifejezetten nosztalgiázni akarsz, van kedved, helyed és szerszámod szerelgetni, és nem zavar, hogy minden 3-4 óra motorozás után 1 óra szerelés (átlagosan).
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!