Dízel autót (BMW) miért nem szabad "pörgetni"?
Helló szeretnék venni egy 1999-es BMW 320D-t de sokszor hallottam hogy a dízelt nem szabad pörgetni,rossz az autónak stb. EZ MENNYIRE IGAZ ?
végülis a LE MANSi futamokon a dízelek nagyon mennek.
CSAK HOZZÁÉRTŐK ÉS KÖSZÖNÖM!
Való igaz, az LMP1 kategóriában már évek óta a dízelek uralkodnak, WTCC-t is nyert már dízelautó, a Dakaron is aratott már sikert... De ezek a motorok nem csillagászati fordulaton pörgő erőforrások voltak, hanem hosszú áttételezésű (na, ez mondjuk relatív) váltóval megtoldott, benzineseknél lényegesen alacsonyabb fordulaton pörgő motorok.
Egyébként a dízelt azért nem szabad pörgetni, mert a benne lezajló öngyulladásos égés különleges szerkezeti anyagokat kíván: ugyanez a kopogásos égés végzi ki a benzines motorok csapágyazását és olvasztja át a dugattyútetőt. Egy dízelmotor alkatrészei tehát mindig nehezebbek, mert nagyobb erőket kell elviselniük (nem véletlenül nagyobb egy dízelmotor nyomatéka, mint a vele azonos hengerűrtartalmú benzinesé). És minél nehezebbek a dugattyúk, hajtókarok, annál kevésbé célszerű pörgetni a motort, mert ezek az alkatrészek óriási tehetetlenségi erőket szabadítanak rá a főtengelyre, ami nem biztos, hogy ezt hosszú távon is elviseli (gondolj csak bele: minden egyes fordulat során kétszer kell megállítani és újra felgyorsítani minden egyes dugattyút és hajtókart). Ezen kívül a dízeleknél van egy ún. gyulladási késedelem, ami az üzemanyag befecskendezése és az égés kezdete közt eltelik. Ezt nem lehet egy bizonyos határ alá szorítani (át kell melegednie az üzemanyagnak), tehát mindig is ott lesz a körfolyamatban. És így - bár az öngyulladásos égés jóval gyorsabban zajlik le, mint az Otto-motor szikragyújtásos égése - a teljes égésfolyamat valamivel lassabb, mint az Otto-motoré, tehát nagy fordulaton nem fog kielégítően működni a motor, mert nincs ideje elégni az üzemanyagnak. A manapság divatos piezotűs common-rail adagolók esetében pedig nem is lehet egy bizonyos időtartam alá csökkenteni a munkaütem hosszát, hogy a bonyolult befecskendezési műveletsort pontosan le lehessen játszani (munkaütemenként akát 5-6 befecskendezés, utóbefecskendezés, stb.).
na most az előző disszertáció szintű irományhoz képest én kifejtem az eszedhez mérten a dolgot:
AZÉRT NEM LEHET MERT CSAK! Nem arra van kitalálva aztán ha pörgetni akarsz valamit az az utcaszéli nemiszolgáltató legyen a p*csödön.
Csak példaként mondtam a LE MANSi futamokat és nem érdekel hogy kinek mi jön be jobban benzin/dízel nekem egy BMW 320D-m lessz (még e hónapban)CSAK TUDNI AKARTAM MIÉRT NEM SZABAD PÖRGETNI ANNYIRA A DÍZELEKET ÉS MIÉRT ROSZZ A MOTORNAK és PONT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
üdv
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!