Milyen autók vannak amik alacsony lóerősek, de nagy nyomatékkal rendelkeznek?
Pl. 70 le, de 200 nm nyomaték, vagy 100 le, 300 nm nyomaték.
Természetesen dízelre gondolok, de ha van ilyen benzines, az is érdekelne. Köszi
A teljesítmény az a nyomaték és a fordulatszám szorzata.
Ezért amit szeretnél ahhoz az kell, hogy ne legyen túl magas a maximális fordulatszám, viszont nagy nyomatéka legyen kis fordulaton is. Főleg traktoroknál vagy teherautóknál találsz ilyeneket. Az általad megadott értékek inkább régebbi vagy kisebb teherautókra jellemző.
Egy két példa:
MTZ-82:
Max teljesítmény: 82 LE
Max nyomaték: 300 Nm
IFA W50:
Max teljesítmény: 125 LE
Max nyomaték: 430 Nm
VW Crafter:
Max teljesítmény: 109 LE
Max nyomaték: 280 Nm
Személyautókban használhatatlan lenne egy ilyen alacsony fordulatszámú motor. Esetleg valami 100 éves matuzsálemnél találhatsz még ilyet.
A nyomaték és a teljesítmény képlettel számítható egymásból, összefüggenek. Nincs olyan, hogy hasraütésre X Nm és Y LE.
Nem részletezném több sorban leírva a számítást, de itt egy közelítő képlet egy adott fordulatszámhoz és nyomatékhoz tartozó teljesítményre:
Forgatónyomaték (Nm) x Fordulatszám (rpm) / 6971 = Teljesítmény (LE)
Próbáld ki bármelyik átlagautónál, maximális nyomatékkal, maximális teljesítményhez tartozó fordulatszámmal. Ha a nyomatékgörbe nem hajlik vissza túlzottan, jó közelítő eredményt kapsz.
Az általad elképzelt 70 loerős 200Nm nyomatékú motor ezt a teljesítményt kb. 2500-as fordulatszámon adná le, és itt lenne a vége. Nem életszerű.
A mi autónk (még nem próbáltam de) a végsebességét szerintem nem egész 4000 rpm körül adná le (168 km/h), ez gondolom a lóerő is egyben, kb. itt adja le a maxot nem?
Viszont a nyomaték 150 nm, amit 1700 és 1800 között ad le papíron, gyakorlatban - gondolom mivel már 11. éves - inkább 2000 körül lódul meg. Ahogy néztem a képletet, oda-vissza nem igazán lehet számolni vele, és kiszámoltam, hogy kb. 40 le-re jön ki a teljesítmény a nyomaték max. körül.
"A vegsebesseg ott van ameddig elforog a motor. Tehat tiltason."
Nem feltétlenül.
Azon a fordulaton lesz a végsebesség, ahol a menetellenállás (légellenállás) teljesítménye és a motor teljesítménye egyenlő.
Rosszul nézted a képletet, meglehetősen jól lehet számolni vele.
Például:
Suzuki VVT motor, 1.3
118 Nm x 5500 rpm / 6971 = 93 LE, ami hajszálpontosan stimmel.
BMW E60 530D
Max nyomaték 1750 rpm-nél 500 Nm
500 x 1750 / 6971 = 125 LE, a max nyomatékhoz tartozó fordulatszámon még csak ekkora a teljesítménye.
Ha visszaszámolunk nyomatékot a maximális teljesítményből, 4000 rpm-nél ad le 234 LE-t:
234 LE / 4000 rpm x 6971 = 408 Nm
A nyomaték csökkenését a fordulatszám emelkedése kompenzálta, 400 felett viszont annyira letörik a nyomaték, hogy nincs értelme tovább húzatni.
A képlet amit írtam, pontosan levezethető a forgatónypomaték és a teljesítmény definicuójából. Az adott munkaponton pontosan megmutatja a motor fordulatszáma és forgatónyomatéka ismeretében a teljesítményt, és vissza. Ezt próbáltam bemutatni a fenti példával. Kis köbcentis pörgős japán rizskályha vs. sorhat bajor dízel.
Nagy köbcentis Dízel motoroknál van ilyen.
Mondjuk a kérdésedhez igazodóan 100 Le vagy alatta már csak régebbi típusoknál van.
Pl. Egy VW Transporter T4 2.5TDI 88Le-vel 195 Nm.
102Le meg 250Nm.
M1 (személy) kategóriába, 1 millió Ft. Ért is vannak.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!