Manapság nem elavult a hátsó felfüggesztés ha csatolt lengőkaros vagy torzió rudas?
Nézőpont kérdése.
Egy multilinkkel szemben már 10 éve is elavult volt. De egy átlag alsó-középkategóriás autóban még ma is előszeretettel alkalmazzák.
A Toyota elég érdekesen oldja meg. A jelenleg futó Auris modellek a következőképpen néznek ki: Vannak az alapfelszereltségű modellek, (start, live) 1,33 dual-vvti benzinmotorral, vagy 1,4 d4d dízellel. Ezek alatt torzió rudas a hátsó futómű.
Aztán jönnek ugyanazzal a karosszériával a közepesen felszerelt, és a fullos felszereltségű autók (active, executive) 1,2 d4t, 1,6 valvematic, és 1,6 d4d, valamint az 1,8 hibrid motorokkal, ezek alatt már multilink hátsó futómű van. Külsőre ugyanúgy néznek ki (a trend elemeket, díszcsík, alufelni, sötétítés, stb. leszámítva), de ha beleülsz, és kipróbálod, akkor a multilink hátsó futóművel fényévekkel jobbnak érzed ugyanazt a kocsit a kanyarokban.
Attól, hogy csatolt hosszlengőkaros még nem feltétlen lesz torziós, vagy fordítva. A torziós rúd a rugót helyettesíti, sokkal kevesebb helyigénnyel. Önmagában a torziós rugózás egyáltalán nem számít elavultnak, sőt! Pl az Alfa Romeo 75 első futóműve is torziós rugózású de keresztlengőkaros, ahogy a régi Porsche 911-eseknek is.
A csatolt hosszlengőkar már más tészta. Alsó középkategóriában a legelterjedtebb megoldás, nem véletlenül. Ugyanis ez is helytakarékos és emellett részben független a két kerék mozgása egymástól. A lényeg, hogy na félj tőle, simán lehet az is jó, ha jól meg van csinálva, lehet észre se vennéd. Meg amúgy is elég ritka a keresztlengőkaros vagy multilink felfüggesztés ebben a kategóriában.
Nem jelent problémát a csatolt lengőkar hátul. Egyébként igen praktikus ez a megoldás: lapos, csak két oldalt, keskeny sávban foglal helyet, tehát jókora csomagteret lehet kialakítani fölötte. Részben független a két kerék mozgása, az összekötő profil keresztstabilizátorként is tud működni - hétköznapi használatra teljesen jó. Gondolom, a Corollával amúgy sem körrekordot akarsz dönteni a Hungaroringen.
Természetesen a multilink elméletben stabilabb, de légy nyugodt, a hétköznapokban, mikor munkába jársz, a gyereket viszed óvodába-iskolába vagy épp költözteted a kollégiumba, a csatolt lengőkar is tök jó. Hamarabb fogy el a gumik tapadása, mint hogy a futómű képességeit meghaladná a feladat, amit adsz neki.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!