Egy autó meddig bírja tartani a maximális sebességét?
Ha van egy autó amit szépen fokozatosan gyorsítunk (egyesben elindulunk, aztán kettesbe stb.), és elérjük a maximális sebességet a legnagyobb váltó állásban, ezt a sebességet meddig tűri az autó? Meddig mehet a vezető maximális sebességgel? Vagy lehetne vele menni órákig is maximális sebességgel? Vagy időnként vissza kell váltani, lelassítani (pihentetés céljából) aztán újra felgyorsítani a max sebességre?
Pl egy sportautó ami megy 300+-szal, meddig bírná tartani ezt az iramot?
Vagy csak az üzemanyag szab határt, és addig mehet vele max sebességgel ameddig csak akar?
Egy sportautó, ami 300+-al megy maximum egy pár percig bírja, mert kifogyik az üzemanyag. (lást Bugatti 12 percig képes így haladni, és nem érdemes az anyós ülésre berakni még egy ugyan akkora tankot, mert az abroncsok robbanni fognak, és 300 felett valljuk be nem egy életbiztosítás)
Egyébként az utcai kocsik is ilyen problémával küzdenek (vagy az első fáig), szóval nem kell "pihentetni" a motort, de érdemes üzemmelegen próbálgatni a végsebességet.
Egy olyan autónál aminél a hűtés és a kenés rendben van, lényegében addig mehet míg ki nem fog fogyni a tank.
Maga a motor fizikailag bírni fogja, még a " piros " zóna is valójában egy biztonsági határon belül van, baja még ott sem lesz, teszteken jobban megpörgetik.
Mindössze ott már a fogyasztás fog irreálisan megnőni, mert már ahhoz is több energia kell, hogy maga a motor működésben maradjon, ezért van az, hogy egy bizonyos szint után a teljesítmény és a nyomaték is csökken.
Tegyük fel, hogy új autóról van szó, és minden tökéletes, semmi nincs még elfáradva. Többszáz km-t is el lehetne így menni vele. Zárójelben jegyezzük meg, hogy fizikailag is lehetetlen bárhol a világon ennyit menni max sebességgel (tegyük fel, hogy megy 200-at az autó). A nagyon gyors 280 felett menő autók pedig ennél a sebességnél már olyan sokat esznek, hogy kifogy a benzin nagyon hamar, és akkor úgyis meg kell állni.
Na de a lényeg, hogy a hűtőrendszer elméletileg kéne bírja órákig is a max terhelést.
Tételezzünk fel megállásokat tankolásnak, olajcserének.
1995-ben Egy Toyota Carina E-t a Rábaringen 100 000 kilométeren át zavartak padlógázon, végsebességgel. Csak tankolni, sofőrt cserélni, olajat cserélni álltak meg. Semmi baja nem lett a motorjának.
Szóval az eredeti kérdésre a válasz: csak az üzemqnyag szab határt annak, hogy meddig mehetsz maximális terheléssel.
Ez attól függ. Lehet, hogy van egy végsebesség, amit sík úton tud elérni, de ezt egy kemény emelkedőn már nem biztos hogy tartani tud.
"Pihentetni" nem kell, ha van benne olaj és meleg a motor, akkor semmi baja nem lesz.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!