Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Kettős tömegű lendkerék és...

Kettős tömegű lendkerék és szimpla lendkerék. Mi a különbség a kettő között? Ugyan olyan könnyen meghib

Figyelt kérdés
olyan sok a baj a simával is mint a kettős tömegűvel? Jobb ha sima van az autóban és nem kettős tömegű?

2017. márc. 13. 10:48
 1/7 anonim ***** válasza:
27%

Elvileg a kettőstömegű az valami hatásfokot javít. Röppsúlyok vannak benne (ha jól tudom), amik a fordulat változásával változtatják helyüket (cenrifugális erő), ez által javítja a hatásfokot a motor (főtengely) nyomatékának továbbítása szempontjából a hajtáslánc felé.

Amíg jó, addig nem egy rossz találmány, semmivel se több a baj vele, mint a hagyományossal, de nem jelent annyi javulást, mint amennyi fejfájást okozhat, ha elkopik és cserélni kell. Nyilván a nagyobb nyomatékú dízelekben van értelme, ahol a veszteség százaléka nagyobb bruttó nyomatékveszteséget eredményez (pl, csak az egyszerűség kedvéért, ha 10% a veszteség, ez egy 150 Nm-es benzinesnél 15 Nm, marad 135, de egy 450 Nm-es dízelnél már 45 Nm, marad 405), és ezt a veszteséget igyekeznek csökkenteni. Csak amíg egy hagyományos lendkerék/kuplung kombó cseréje kb 60-70 ezer Ft, addig a kettőstömegű lendkeréknél ez sokszor több, mint 300 ezer Ft, és ebből csak 30-50 ezer a kuplung. Mivel ha kuplungot kell csak cserélni, akkor maradhat a régi lendkerék, de ha lendkereket kell cserélni, akkor mindenképpen kell kuplungot is (mert a használt kuplung hamar megenné az új lendkereket). De lehet kapni egy "kiváltó szettet", vagyis a kettőstömegű lendkerék helyett hagyományos lesz az autódban. Meg se érzed a változást, csak a pénztárcád lesz utána kevésbé éhes. Ez egy innovációs kísérlet, a nyugat-európai vásárlók pénztárcájára, illetve autó-életciklus szokásaira ("pár évesen majd eladjuk a kelet-európaiaknak, legyen nekik bajuk vele") van kitalálva.

Nekem személyesen ilyen miatt nem fáj a fejem, mert amióta az eszemet tudom benzines párti vagyok, a taxim és a hobbiautóm is benzines. Az a tuti, hiába fogyaszt többet. Ha sokat kellene ingáznom, pályán autózni, esetleg hosszú távokat fuvaroznék (kamion vagy furgon), akkor nyilván dízellel tenném (kamionból Európában nincs is nagyon más), de rövidebb utakra, városozni mindenképpen benzines.

2017. márc. 13. 11:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/7 anonim ***** válasza:
80%

Egy Németországban dolgozó motorfejlesztő barátommal beszélgettem a múlthéten, mikoris szóba került a kettős tömegű lendkerék. Érdekes dolgot mondott: a mait autók főtengelye nem kovácsolva van, hanem sima öntéssel/marással készül. Emiatt elég kicsi a "nyomatékbírásuk". Annak, hogy kettős tömegű lendkereket használnak elsősorban nem az az oka, hogy alacsony és magas fordulaton is ideális mértékű energiát tároljon a lendkerék, hanem hogy az előre megszabott üzemidőt biztosítsák. Voltak kísérletek a szóban forgó alkatrész kiváltása (szimplával helyettesítették őket), de nem jártak sikerrel. Átlagos, de változó terhelés mellett tesztpadon 1500 óra körül, élesben napi városi használatban 35-40 ezer kilométer volt a főtengelyek élettartama. Ezek modern dízel motorokra vonatkoznak (azt hiszem 2 literes űrtartalmat mondott).

És a feltett kérdéseidre a válasz: a sima, nem kettőstömegű lendkerekek jóval kisebb eséllyel hibásodnak meg. Régen az volt a fő hibájuk, hogy megrepedeztek, majd ha ezt nem vette észre a tulaj, akkor akár szét is robbanhattak. Repedésre ma már kisebb az esély, mivel legfőképp acélból készülnek ami által kevésbé hajlamosak rá. Élettartalmuk általában a használattól függ. (Volt valaha pár képem egy ilyen szétrobbant lendkerékről. A sofőrnek nagy szerencséje volt, mert a gázpedáltól kb. 5 centire jött be az egyik lendkerékdarab. Váltón, padlólemezen, mindenen keresztül... Most csak egy videót találtam (2:15-től érdemes figyelni) https://www.youtube.com/watch?v=lSctdru2ATE )

Hogy melyik jobb, azt így nehéz kiválasztani. Én a simára voksolnék, jól elkészítve normális körülmények között "örök élet +1 nap". Az áruk is kevésbé húzós, legfeljebb 50 ezerből bármilyet el lehet készítetni (tavaly csináltam utoljára ilyet, 26 ezer volt az egyedi alap lendkerék legyártása plusz 15 ezer a könnyítése).

2017. márc. 13. 12:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/7 anonim ***** válasza:
100%

"Csak amíg egy hagyományos lendkerék/kuplung kombó cseréje kb 60-70 ezer Ft, addig a kettőstömegű lendkeréknél ez sokszor több, mint 300 ezer Ft,"

Ez az érték a japán dízeleknél elmehet akár 500e-ft ig is,ha valami népszerű dízel autód van(direkt nem akartam márkát írni), annak ez a kuplung+kettőstömegű kombináció megvan 150e ft-ból minőségi alkatrészekkel.


"De lehet kapni egy "kiváltó szettet", vagyis a kettőstömegű lendkerék helyett hagyományos lesz az autódban"

Még a #2 annyival kiegészíteném, hogy a váltók se szeretik az egytömegűsítést, főleg ha városban alacsony fordulaton van használva.

2017. márc. 13. 13:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/7 anonim ***** válasza:
100%
Az egytömegű általában kiszolgálja az autót. A kettős tömegű ritkán. A hatásfokhoz nincs köze, a komfortot javítja, csillapítja a motor rezgéseit a hajtáslánc felé, így javítva a zajkomfortot, csökkentve a vibrációt az utastérben, és kímélve a hajtást.
2017. márc. 13. 17:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/7 anonim ***** válasza:
100%
Jobb ha tudod, hogy a benzinesek jó részében is van már.
2017. márc. 13. 18:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/7 anonim ***** válasza:

Itt egy kis olvasnivaló a ketőss tömegűről:

[link]

2017. márc. 13. 21:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/7 A kérdező kommentje:

Köszönöm mindenkinek :)

Most már sokkal tisztább a dolog! :)

2017. márc. 15. 20:17

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!