Miért bannolták a Škoda Fabia 2012-est Amerikából?
Nem tiltották külön, semmilyen jármű nem helyezhető forgalomba, ami nem szerzi meg az NHTSA típusbizonyítványt. Márpedig a VW soha nem is próbálkozott Amerikában a Skoda bevezetésével, így az is totál homály, hogy vajon miért vették fel a listájukra ezt a kocsit az amcsik. Szerintem ez csak egy "de jó lenne ha itt is kapható volna" kívánságlista a részükről.
Egyébként más a környezetvédelmi normájuk, más fényszórók kellenek meg még pár apróság van talán a biztonsági berendezések körül is, ami miatt nem igazán készít külön amerikai modellt a legtöbb gyártó. Viszont Mexikóban sok európai típus is kapható és az USA-ba is rendszámozhatóak ezek a járgányok, amint oldtimerré vállnak.
Lehet olyat az USA-ban magánszemélyként, hogy importálhatsz egy érdekes autót, hogy kiállíthasd, bemutathasd, de csak akkor, ha történelmileg vagy technológiailag jelentős autóról van szó.
Az így importált autók viszont csak 2500 mérföldet (4000 km) futhatnak évente.
Azt, hogy az adott autó importálható-e, azt az nhtsa (kb. az ottani nkh) dönti el.
Nem lehet ezt az eljárást igénybe venni, ha:
- Az adott típust gyártották az USA-ban
- Az adott típust már importálhatónak nyilvánították a szokásos eljárás keretében
- Még gyártják az adott járművet.
- Több, mint 500 készült belőle. (Ez még megengedett, de csak ha nagy jelentőségű autóról van szó)
- Egyedileg épített vagy másolat.
Szóval ez egy nagyon körülményes, szigorú és ritka eljárás.
Hogy az adott 2012-es skoda fabia greenline-t konkrétan miért nem engedték importálni, az nem derült ki, de gondolom az 500 db-os szabályon hasalt el, meg azért lássuk be, annyira nem nagy technológiai csoda. Ha megnézed az elfogadott listát, akkor láthatod, hogy nem is oda való ez a skoda.
Egyébként pl. a trabantot sem engedték, aminek mondjuk nincs jelentősége, mert a 25 év feletti járművek úgyis importálhatók.
*
Lista az elutasított típusokról:
Lista az elfogadott típusokról:
Az eljárás feltételei:
Érdekes ez a lista...
Pl az utolsó kis Zastava típusneve hivatalosan nem "Fica", hanem 750 és miért pont a 85-ösöket nem lehet forgalomba helyezni? Hiszen a szerbek azt 30 (!) évig gyártották.
Azért 85-ös van ott, mert aki próbált bevinni egy zastavát, az ő példánya 85-ös volt és a papírra azt írta, a típusnál is azért szerepel fica, mert az illető ezt írta a papírra, gondolom.
Ha valaki be akar vinni az usába egy ritka autót, de azt nem lenne ésszerű alávetni a szokásos biztonsági vizsgálatnak, ahol például kellene törésteszt meg még ki tudja mi, akkor van ez az ún. show or display eljárás.
De ezt az engedélyt csak nagyon ritka autóknak adják meg és csak évi 2500 mérföldet lehet vele menni.
Ha megnézed az elfogadott listát, ott nem is nagyon találsz tömegautót, csak igazi ritkaságokat.
Tehát valószínűleg ezt nem is a skoda vagy a vw csoport kezdeményezte, hanem egy magánszemély, aki a saját skodáját akarta forgalomba helyezni - sikertelenül.
Szóval a linkelt cikk valóban szenzációhajhász, mert ha a szokásos eljárás keretében a típus megfelelne a biztonsági teszteken, akkor simán forgalmazhatnák az usában.
Csak valaki ezt meg akarta kerülni, csakhogy az adott típus nem elég ritka/különleges hogy megkapja ezt az engedményt, így felkerült egy listára, hogy az ilyen típust (évjáratot) már meg se próbálja más.
A volkswagen mondjuk nem hiszem, hogy valaha is akarta volna a skodát amerikába forgalmazni, mivel amerikában a volkswagent még csak-csak ismerik, de a skodáról azt se tudják, hogy eszik-e vagy isszák.
tldr:
Egy egyéni különleges eljárás vizsgálatán bukott meg egy ilyen típusú autó, mert nem találták eléggé különlegesnek, ahhoz hogy mentesüljön a biztonsági tesztek alól.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!