Mi a különbség a turbos és a kompresszoros autók között?
A működési elv hasonló: sűrítik a motorba belépő levegőt, ezzel növelve a teljesítményt. A megoldás más: a kompresszoros autó esetén a kompresszort a főtengelyről hajtják meg, a turbós motor esetén a kipufogógázok hajtják meg egy turbinán keresztül. A kompresszoros autó esetén a kompresszor áttételét meg lehet úgy választani, hogy alacsony fordulaton is erős legyen a motor, viszont ekkor magas fordulatszámon nem sokat ér a feltöltés. A turbós motor alacsony fordulaton mindig erőtlen (turbólyuk), magas fordulaton jön meg az ereje. A kompresszoros motor esetén a kompresszornak nagyon-nagyon kicsi a késedelmi ideje (szinte nincs), a turbósnál érezhető némi késlekedés a gázpedál lenyomása után (amíg fel nem pörög a turbinakerék). Ezen kívül a turbófeltöltő jobban "fűti" a beszívott levegőt, mint a kompresszor, mert a sűrítésből adódó melegedés mellett itt még a turbinaoldalról, a forróg kipufogógázoktól érkező jelentős hő is "besegít".
Hogy melyik a jobb? Nem eldöntött, a motortól függ. Ha alacsony fordulati nyomatékra van szükséged, akkor a kompresszor a nyerő, ha magas fordulaton leadott nagy teljesítményre, akkor a turbófeltöltő. Ha mindkettőre, akkor különleges technológiájú (twin scroll vagy VTG) turbót, kisebb turbókat vagy kombinált feltöltést választhatsz - bár az igazi megoldás ez utóbbi, mert a turbó, akárhogy is finomítod, alacsony fordulaton sosem fog jól dolgozni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!