Automatikus váltó hogyan működik pontosan? Ki lehet kapcsolni és átváltatni kézi vezérlésre?
Van, amit lehet kézzel, szekvenciálisan kapcsolni és van, amit nem. De a kuplungot egyetlen automata váltón sem tudod kézzel (lábbal) vezérelni, erre soha nincs mód.
Az automata váltóknál egyébként alapvetően kétféle felépítést különböztetünk meg. Az egyik az ún. hidrodinamikus váltó: itt egy "citrom" nevű egység a tengelykapcsoló, amiben olaj (egészen pontosan ATF) áramlik ide-oda. Ez után egy bolygóműves váltó következik, amiben a bolygóművek fékezését szintén az ATF vezérli mindenféle szelepeken át. Ezt egészíthetik ki vákuumos és/vagy elektromechanikus egységes, ezzel kicsit okosabbá téve a vezérlést (többféle kapcsolási program, lejtmenetvezérlés és ilyenek).
A másik elrendezés az ún. robotizált váltóké, ezek hasonlóak, mint a kéziváltók, tárcsás tengelykapcsolójuk van és hagyományos módon, fogaskerekekkel valósítják meg az áttételeket, csak mindent hidraulikus munkahengerek mozgatnak. Az egykuplungosok jobban hasonlítanak a kéziváltókra, a kétkuplungosok már nem annyira: ezekben két váltó van egybeépítve, két, koncentrikus tárcsás tengelykapcsolóval.
Van még a CVT, fokozatmentes váltó. Ránézel az ábrákra és azonnal tudod, hogyan működik:
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!