10w40 olaj helyett használhatok 5w40-est? (144 000 km)
#1-es ez így hülyeség amit írsz.
Tegyük tisztába a dolgot:
Kezdjük az elején, a viszkozitás fogalmával:
"A viszkozitás – más elnevezéssel a belső súrlódás – egy gáz, vagy folyadék belső ellenállásának mértéke a csúsztató feszültséggel szemben. A motorolajok esetében a viszkozitás jelentősen befolyásolja az olaj teljesítményét a különböző hőmérsékleten. A mai modern olajokkal szemben elvárás, hogy a téli hidegben se legyen túl viszkózus ahhoz, hogy keringeni tudjon, és elégséges kenést biztosítson a motor számára, valamint, hogy a motor üzemi hőmérsékletén se legyen annyira alacsony a viszkozitása, hogy ne tudja megakadályozni a megfelelő alkatrészek érintkezését." Forrás: [link]
Na most vegyünk példának egy 10w40-es olajat. Sajnos az olajoknak (és úgy általában minden anyagnak) van egy olyan rossz tulajdonsága, hogy alacsonyabb hőmérsékleten nagyobb a sűrűsége. Egy sűrű olaj pedig nem igazán alkalmas magasfokú kenésre. Ezért kitalálták az eljárást, hogy hidegben is valamelyest folyékonnyá teszik az olajat, ezzel is elősegítve a kopás minimalizálását, illetve, hogy egyátalán hidegen fel tudja szívni az olajszivattyú.
A 10W olaj, ahogy a rövidítés is mutatja (winter = tél), a hidegoldali viszkozitást mutatja, azaz, hogy milyen sűrű az olaj adott hőmérsékleten. Egy 10W olaj kb. -20°C-ig használható, egy 5W olaj -30°C-ig, míg a 0W olaj hidegoldali viszkozitása megegyezik a melegoldali viszkozitásával.
Tehát egy 0W, 5W vagy 10W-40 olaj között annyi a különbség, hogy hidegen folyékonyabb. A sűrűbb olajak 10W50, 20W60-asok.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!