Őszintén, mit szerettek a Forma 1-ben?
Senkit nem akarok megsérteni, de egyszerűen nem értem, hogy mi a jó benne. SZámomra így néz ki: van kb. 20 tök ugyanolyan autó, amik 70-szer mennek körbe-körbe. Mi ebben olyan izgalmas? Még ha legalább Lamborghinik, Bugattik, Aston Martinok lennének, ami mind egy-egy külön világ, más az alakjuk, mások az erősségeik... de így... ha meg az eredmény érdekelne, odaülnék az utolsó körre.
Na?
én is utálom a focit is :D
19:18 voltam
Van akinek az alkonyat, és társai, van akinek a barbi és a rózsaszíne, van akinek a sakk, van akinek a Dr. House hülyeségei, és van akinek a forma 1 jön be. Tedd a szívedre a kezed, Te miket szeretsz? Fogadok van közte olyan, amire egyetlen másodpercet se pazarolnék. Nem vagyunk egyformák ... Szerencsére :)
maci
Pontosan, ahogy az utolsó mondja. Az autósport egy sport a sok közül, amit lehet szeretni és nem szeretni. Azon belül is az F1 csak az egyik. Általánosságban az van, hogy aki unalmasnak tartja, és felmerül benne a kérdés, hogy "mit lehet szeretni benne", az többnyire nem ismeri a részleteit, és ezek hiányában talán fölösleges is magyarázni.
Ha csak az imént említett módon merült fel benned a kérdés, akkor ennyi a válasz. Ha tényleg kíváncsi vagy, és meg szeretnéd ismerni, akkor még aktív vagy egy visszavonult autóversenyzőnek tedd fel a kérdést, meglátod, hogy órákon át tud mesélni róla teljes átéléssel.:)
Ha még mindig érzel némi kíváncsiságot (de csakis ebben az esetben), akkor leírok néhány érdekességet.
Nem pusztán egyszerű körözésről van szó, némi költői túlfűtöttséggel nevezhetnénk az autóvezetés-technika művészetének. Ezek az autók nagyon különböznek a hétköznapi társaiktól, nyersek, durvák, nagyon ki vannak élezve az ideális körülményekre, és a legkisebb vezetői hibát is súlyosan bűntetik. A pilóták vezetés közben hihetetlen pontossággal kell ügyeljenek az autó számos paraméterére, olaj, hűtővíz, gumik és féktárcsák hőmérsékletére, fékerőelosztásra, differenciálmű beállításra, stb. Rengeteg dolguk van. Minden egyes kanyarban nagyon precízen kell tudni a fékpontokat, a kanyarívet, kigyorsítást, és végig egy olyan határon autózni, ahol az autó éppen csak hogy nem csúszik meg. Egy átlagos pilóta esetében (azonos állapotú autóval) egy kényelmes kör és egy eszeveszett kör ideje között kb. másfél-két mp van. Ha ehhez hozzávesszük, hogy egy átlagos pályán kb. 10-15 kanyar van, tisztán látszik, hogy kanyaronként tized- sőt századmásodperceket próbálnak javítani, ami hihetetlen érzékeket igényel. A legapróbb hiba is tönkrevághatja azt az előnyt, amiért több kanyaron keresztül sikerült megdolgoznia.
Ezenfelül az autók kicsit sem kímélik a versenyzőket. Tudtad például azt, hogy sok esetben, amikor a rázókövön keresztüldobják az autót, erős fizikai fájdalmat éreznek közben? A tavalyi szingapúri versenyen pl. annyira rázott a pálya, hogy Kubicának látászavarai lettek a végére. N. Mansell egy Monte Carlo-i futam után összeesett, amikor kiszállt az autójából. Ugyancsak vele történt, hogy valami megdobta az autóját, kb. 1 m-ről esett vissza, és eltört a gerince. A F1-es versenyautók féktávokon megközelítőleg 5 G-vel lassulnak. 1 G nagyjából 33,7 km/órás sebességkülönbséget jelent 1 másodperc alatt. Ha ezt beszorozzuk 5-tel, azt kapjuk, hogy olyan erő hat rájuk, mintha 168 km/órás sebességről egyetlen (!!) másodperc alatt lassulnál álló helyzetre. Egy közúti baleset alkalmával, ha 170-nel belerohansz egy útszélén álló járműbe, nem biztos, hogy 1 mp alatt megáll az autó.
Szóval ilyen körülmények között kell kontrollálniuk az autóikat, méghozzá olyan precízen, ahogyan azt fentebb részleteztem.
És még nagyon hosszan ecsetelhetném, hogy miért tekinthető művészetnek az autósport, de most megkíméllek a további részletektől.:)
Ha érdekel még a téma, szívesen írok privátban.
Igenis érdekel, mert nagyon érdekeseket írt!
Köszi, így már más szemmel nézem egy picit.:D
sztem az F1-nek két oldala van:
- technika
- vezető
Ezek a motorok kb. 20ezret fordulnak, míg egy átlagos 5-6000-t. Régen úgy építették meg a kocsikat, hogy a versenyre csúcsra voltak járatva, majd szétzuhantak. Ma már úgy kell építeniük, hogy több versenyt is kibírjon, miközben hihetetlen megterhelést kap a motor. Ez mérnökileg nagyon nagy kihívást jelent. Az autótervezés tudomány, tehetség kérdése. Érdekes, a legtöbb VB bajnok autó 1-2 nagyon neves tervező nevéhez köthető. Gondolj bele, hogy pl már az is érdekes hogy oldják meg a vezérlést, amikor mp-enként 20 ezret fordul. Egy másodperc alatt 300at fordul, vagyis 3ms alatt fordul egyet! Ennyi idő alatt kell odavinni az üzemanyagot, gyújtani, vezérelni, stb...
Olyan fizikai hatások vannak, amiket nem ismernek. A kocsik mindig változnak, így mindig új trükkökkel próbálkoznak, hátha bejön, de igazából vakon tapogatóznak. Melyik csapat játszik jobban?
Van taktika is. Ki mikor milyen gumit tetet fel? Meddig marad kint gumicsere előtt? Ki dönt jobban?
A pilóták reakcióideje kb 2-3* jobb egy átlagos embernél. Ha érdekel kb. milyen lehet vezetni egy ilyen kocsit, olvasd el a totalcaron volt erről egy cikk.
Nézni azért jó, mert egyrészt ezen gépek hangja lenyűgöző, másrészt érdekes azt látni, hogy pl az Alonso az alapjárati fordulat nélkül versenyzett végig egy futamot. Sok érdekes dolog történik, ha tudod hogy mire kell figyelni, mi mit jelent. Nem a balesetek a lényeg, meg a kiesés... Az is érdekes ugyanazt az ívet ki hogy veszi be, és miért. Jól teszi hogy azon az íven megy, vagy sem, stb...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!