Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Mire jók ezek a 3 hengeres...

Mire jók ezek a 3 hengeres motorok? Miért nem lehet 4?

Figyelt kérdés
Azért, mert ezer köbcenti? Nem lenne jobb még ekkora méretben is 4 hengerrel inkább? Most nem csak a Ford motorjáról beszélve, hanem a régi Swiftnél is pl.
2016. júl. 3. 11:11
 1/2 anonim ***** válasza:
Azért jó, mert olcsóbb és könnyebb vele tartani a szigorú környezetvédelmi normákat. És slusszpassz.
2016. júl. 3. 12:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/2 anonim ***** válasza:

A hengerek méretét nem lehet önkényesen változtatni. Az itt, Európában használt személyautóknál hengerenként körülbelül 300-350 és 750-800 köbcenti között van az a lökettérfogat, amin belül kell lennie egy hengernek. Ilyenkor a nyomaték még értelmes fordulatszámon belül érkezik, nem kell 10.000-ig pörgetni a motort, hogy ereje legyen, viszonylag lapos lehet a nyomatékgörbe, de jól "ugrik" a motor, nem válik lomhává.

Az ok egyszerű: minél kisebb a henger, annál nagyobb fordulaton működik jól. Az RC-autókban használt miniatűr motorkák például simán pörögnek 30.000-es percenkénti fordulatszám fölött is, mert ezt adják ki a lehetőségeik: kicsi a hengerűrtartalom, ezért villámgyors a töltetcsere, egy munkaütemben meg kis erőt tud kifejteni a kevés keverék, ezért magas fordulatra kell őket hangolni, hogy végeredményben valami teljesítményük is legyen. De ezzel a motorral már hiába hajtanál meg akár csak egy "nagymamabiciklit" is, el sem indítaná, mert semmi nyomatéka nincs.

Ugyanez a helyzet a személygépkocsiknál is. Lehet gyártani négyhengeres 1000-es motort, hiszen motorkerékpárokban is van ilyen. De míg ott egy ilyen motornak vezetővel és utassal együtt 400 kg-ot kell mozgatnia kis homlokfelület mellett, addig egy autóban benn ül apa, anya, a két gyerek meg az egyheti nyaraláshoz szükséges motyó és tolják maguk előtt a konyhaszekrénnyi homlokfelületet. Az akár 10.000 fölött is pörgő négyhengeres 1000-es motorkerékpár-motor (nem feltétlenül a 200 lóerős Superbike-homológ ördögszekerek motorjaira gondolok, hanem a visszafogottabbakra) ilyen terhelésre nem elindul, hanem csak leégeti a kuplungot, mert a nyomatéka kicsi, de magas fordulaton jelenik meg, nem tud elegendő vonóerőt kifejteni. Vagy ha mégis, ahhoz rengeteg váltófokozat kell, hogy még ilyen esetben is meginduljon emelkedőn felfelé a Swift, de autópályán ne pörögjön 8.000-et.

Ezért jobbak ilyen méretben a háromhengeres motorok. Nagyobbak a hengerek, alacsonyabb fordulaton működnek jól, nagyobb a nyomaték, kisebb a teljesítmény - autóhoz pont ez kell.

De ha továbbmegyünk: teherautóknál máris másak a lökettérfogati arányok. Személyautóknál 6 literhez már legalább 8 henger kell, de a 12 sem sok, teherautókban meg léteznek négyhengeres hatliteresek is. Nem nagyon pörögnek, lomhák, viszont a megrakott 7,5 tonnás dobozost megindítják az emelkedőn felfelé is. Aztán ahogy egyre nagyobb járművek felé tartunk, úgy nő egyre jobban a hengerenkénti lökettérfogat, mert egyre inkább lassú, nyomatékos motorokra van szükség.

2016. júl. 3. 13:51
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!