Simson kr51/1-ben eredetileg mekkora fényszóró izzó van?
Nekem 6v 15/15 wattos de elég gyengén világít, mekkorát érdemes belerakni amit elbír és nem cseszi szét az elektromos rendszert.
Továbbá ugyanez a típus: a lendítőkerék hány w-os teljesítmény leadásra képes?
Gyárilag 6 V 15/15 W-os biluxizzó volt benne, ha jól emlékszem, Ba20 foglalatban. Ezzel a foglalattal lehet venni 25/25-öset is, de az már a Sperberekbe és a Habichtokba járt az erősebb, 6 V 43 W-os lendkerékmágnes mellé - a Star és Schwalbe lendkerékmágnese csak 6 V 33 W-ot tudott.
Egyébként tehetsz erősebb izzót a Schwalbeba, csak tök felesleges. Ha a világítótekercs a 15 W-os izzószálat sem bírja ellátni energiával, akkor a 25-össel sem fog elbírni. Ez nem olyan, mint otthon a kislámpa, hogy ha a 100-as izzót tekered bele, az is teljes teljesítménnyel világít, mert bírja a paksi erőmű, itt bizony meg kell termelni a teljesítményt. Ha pedig a világítótekercs teljesítménye már a 15 W-hoz is kevés, hiába teszel bele erősebb izzót. A másik végén kell kezdeni a probléma megoldását: meg kell vizsgálni a világítótekercset, hogy nem zárlatos-e és delejeztetni kell a lendkereket, mert pár évtized alatt "elfáradnak" a mágnesszegmensek. Utána még lehet, hogy ki is fogja nyomni a 15/15-ös izzót, ha minden jól sikerül.
Am ha zárlatos lenne akkor már elég rég óta nem üzemelne szerintem mert akk valószínű hogy leégett volna nem?
Továbbá ha pl kiveszem az első vagy hátsó izzót akkor ugye 1 van bent az meg tökéletesen világít.
Lehet akkor az van, hogy delejeztetni+nagyobb teljesítményű világító tekercset kellene belekötni.
Ó lenne még 1 kérdésem, a töltőtekercsnek mekkora teljesítménye van? mert ugyan is arra rá van kötve az irányjelző de az meg úgy világít mint a bolond ja és ráadásul abba meg 12V-os izzó kell mert a 6v-osat kiverte mindig
"Am ha zárlatos lenne akkor már elég rég óta nem üzemelne szerintem mert akk valószínű hogy leégett volna nem?"
Nem. A menetzárlatos tekercs képes olyanra, hogy működik ugyan, csak a kelleténél kisebb teljesítménnyel. Mondjuk nem adja le a maga 15 W-ját, csak keringenek körbe-körbe szerencsétlen elektronok a menetzárlaton (minek menjen végig a hosszú kábelezésen és izzón, ha van rövidebb út is?), aztán jó, ha a teljesítmény fele megvan. Amire te gondolsz, az a rövidzárlat: ha valahol sikerül fogyasztó nélkül összekötni a pozitív szálat a testtel, akkor jön a melegedés és a többi csoda, amitől elméletileg védene az olvadóbiztosító. Csak ha jól emlékszem, a Schwalbenál a biztosító csak az akkuról működő fogyasztók rövidzárlata esetén véd, a világításnál simán össze lehet kötni bármit bármivel, az áram korlátozását a nem túl acélos lendkerékmágnes végzi.
"Továbbá ha pl kiveszem az első vagy hátsó izzót akkor ugye 1 van bent az meg tökéletesen világít"
A Simsonokon eléggé érdekes a világítás megoldása. A világítótekercs (jelen esetben 15 W) csak a fényszórót működteti, a hátsó helyzetjelzőt a töltőtekercs (18 W) hajtja meg a feszültségszabályzón át. Így elméletileg akku nélkül is van féklámpa, mert a töltőtekercs 5 W-os kivezetéséről van hátsó helyzetjelző, a 18 W-osról meg féklámpa, tehát az N-es, akku nélküli kivitelek is jelzik a lassulást. Az erősebb fényszóróhoz pedig csak a világítótekercset kellett cserélni, tehát ugyanaz az alaplap jó volt a 15 W-tal világító Starhoz és Schwalbehoz, valamint a 25 W-tal pusztító Sperberhez és Habichthoz is.
Ez az elmélet, a gyakorlat azonban egészen más. Azon pár évtized alatt, ami a Schwalbek gyártása óta eltelt, jó páran kókányolták már őket, általában az eltelt évek számával fordítottan arányos szakértelemmel. Ebből aztán egészen egyedi megoldások alakultak ki. Például a lámpák bekötésére az az általános módszer, hogy a fényszórót és a hátsó helyzetjelzőt bekötik a világítótekercsre, a többi kapcsoló pedig opcionális. Vagyis a gyújtáskapcsoló nem kötelező, a fényszóró mehet éjjel-nappal (mondjuk most már ezt írja elő a KRESZ), biluxkapcsoló sincs, mer' minek, azt' jól is van, valami fény jön elöl-hátul. A töltőtekercs sokszor ki is marad az alaplapból, mer' ebbe nem köll akku, vagy ha benn van, nincs bekötve. Ha mégis, akkor a feszültségszabályzó marad ki, mert a falusi ezermesterek számára túl bonyolult alkatrész és még sokba is kerül. Ha meg minden megvan, biztos, hogy valamit sikerül rosszul bekötni. Lehet, hogy nálad is ez a gond: a világítótekercsre van kötve a fényszóró és a helyzetjelző is, így 15 helyett 20 W-ot kellene leadnia. Az meg nem fog neki menni. Nem tűnik soknak az az 5 W így, leírva, de ha azt nézed, hogy a névleges teljesítmény 4/3-ával próbálod terhelni, akkor már érthető, miért nem adja le a teljes fényerőt a fényszóróizzó.
A delejeztetés biztosan nem fog neki megártani, a nagyobb teljesítményű világítótekercs már szabadon választott. Az utángyártottak között nagy a minőségi szórás, láttam már olyan 35 W-os tekercset (S51 késői, HS1 izzóval szerelt kivitelei), amivel a 25-ös biluxizzó is csak sárgás-vöröses fényt tudott produkálni.
A töltőtekercs Schwalbe esetén 6 V 18 W-os, ennek pontosan megfelelőnek kell lennie, mert 6 V 18 W-os szoffitaizzók vannak az indexben gyárilag. Elméletileg a feszültségszabályzó megfelelő értéken tartja a töltőfeszültséget, az indexek meg akkuról mennek, tehát nem szabad kiégniük. A gyakorlatban - mint írtam - bármi előfordulhat. Ha gyári kiépítésű, akkuról működő, kormányvégbe szerelt irányjelződ van, akkor nem szabad kimennie a 6 V-os izzóknak. Ha valami tekercsről működő, ki tudja, hogyan összetaknyolt, Jóska bá-féle sufnimegoldású irányjelződ van, akkor meg nem kell csodálkozni semmin: a szabályozatlan váltakozó feszültség alkalmatlan irányjelző működtetésére.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!