Növelt fényerejű izzónál ez normális, lehet ebből baj, lehet valamit tenni ellene?
99-es Swift. Hagyományos izzónál az utat úgy láttam be jól, hogy a fényszóró magasságállítót 4-re tekertem, tehát legalulra. Így az úttestet is meg az előttem lévő dolgokat is láttam. Nem rég vettem egy pár kék, növelt fényerejű izzót, nem névtelen kínait, hanem Osram-ot. 4-es állásnál ugyan jól látom az utat is meg az előttem levő dolgokat, de a tábláknak csak a fele látszik, olyan némelyik, mintha árnyékos lenne. Fel tekertem teljesen 1-re, így már jobb a helyzet, a táblák 90%-a látszik, de néha még így is némelyik kicsit ,,árnyékos". Mitől lehet ez?
E jeles izzó.
Mikor volt utoljára beállítva a fényszórógeometria? Nem, nem a tekerővel, hanem a lámpák állítócsavarjaival. Igen, ilyenkor szoktak jönni a "Jaaa..." meg "Öööö..." kezdetű válaszok.
Az Osram izzónak az emelt fényerő mellett van egy másik előnye is a gagyihoz képest: az, hogy pontos a gyártástechnológia. Tehát az izzószál tényleg ott van a foglalathoz képest, ahol lennie kell, a foglalat rendesen illeszkedik a fészekbe, nincs több foknyi lógása, az árnyékolókanál úgy áll, ahogy az ki van találva, egyenes az izzószál - a végeredmény meg az, hogy a lámpa tükre olyan képet vetít, amilyet kell neki. Parabolatükrös és FF fényszórókban jellemző, hogy jó minőségű izzókkal a falon határozottan látható a jellegzetes alakú (bal oldalon vízszintes, jobbon 15 fokban emelkedik) fény-árnyék határ a tompított fénynél, a kontúrja is aránylag éles (de nem annyira, mint projektorosnál).
A ki tudja, hol és hogyan gyártott gagyi izzóról ezeket a tulajdonságokat nem lehet elmondani. Sokszor nem is illeszkednek a foglalatba, az izzószál milliméterekkel arrébb van, az árnyékolókanál minden izzóban másképp áll, az izzószálak görbék vagy ferdék - az eredmény pedig a szabványosra egyáltalán nem hasonlító, vetítési kép, mindenfelé kószáló szórt fénnyel. Lehet, hogy a te esetedben is ez történt: a "hagyományos" izzóval annyi szórt fényed volt, hogy teljesen le kellett tekerni a fényszóró magasságállítóját, hogy ne az égbe világítson. Az Osrammal minden bizonnyal kevesebb a szórt fény, határozottabb a fény-árnyék határ, ezért a táblákat már nem a mindenfelé szóródó fény világítja meg, hanem a fénykévének kellene eltalálnia őket. Azért kell feljebb emelni a kévét, hogy ez összejöjjön.
Egyébként a magasságállítót nem úgy kell használni, ahogy írtad. Sajnos sokan abban a tévhitben élnek, hogy ez a helyes használati mód, mert mióta elterjedtek az utastérből állítható szabályzók, egyesek azt hiszik, ez helyettesíti a geometria beállítását. Pedig nem így van. Ezek a tekerentyűk terhelésfüggő magasságszabályzók, nem arra vannak, hogy a mikor merre világító fényszórókat ezzel állítsd be. Ha csak egyedül ülsz benne, csomagok nélkül, akkor a legmagasabb állásra tekerve kell pont jól világítania. Ha nem így van, be kell állítani a geometriát, mert valószínűleg túl kicsi a fénykéve lejtése (de van olyan is, hogy emelkedése van). A legalacsonyabb állás akkor kell, ha tele van az autó utassal és csomaggal, esetleg még utánfutót is vontatsz. Ilyenkor alsó állásba tekerve is az utat kell világítania a fényszórónak, nem mehet át légvédelmi zavarófénybe - feltéve, hogy nem terheled túl az autót.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!