Egy utcai versenypályán, mint pl Monaco, vagy Makaó, melyik lenne gyorsabb, egy WRC autó, vagy egy WTCC-s túrakocsi?
WRC autóból több fajta van így elég megmondani.. Ezen felül az átlag WRC lóerő és a WTCC átlag szerint WTCC-t mondanék.
Ezen felül ott van még, hogy mit mire terveznek.. WTCC például tervez makaóra
Ha csak a motort nézzük, akkor ugyan az alap koncepció hasonló, de picit más teljesítmény. Pontosan ez volt az FIA-nak célja évekkel ezelőtt, hogy egy kifejlesztett motor "bárhol" használható legyen. Nagyon sok kategóriában sor 4, 1.6L turbós motor az alap, lásd WTCC, WRC, R5.
Ezek a motorok gyakorlatilag ugyanazt tudják. 300Le és 400Nm környéke. Viszont a WTCC-ben pár éve engedélyezték a teljesítmény növelést, ott most 360-380Le és 400Nm-ről beszélünk.
Az WRC (vagy akár R5) autót hiába állítanának be aszfaltra, nem tudja ugyanazt a tapadást produkálni mint egy pályaautó, jelen esetben WTCC autó. Azonos teljesítményű motorral sem lenne esélye egy WRC-nek, mert nem arra van tervezve.
Utcai versenypályán a túraautó gyorsabb, mert azt arra építették. A raliautót is be lehet állítani aszfaltra: a futóművet le kell tekerni teljesen, be alá a jó kemény rugókat, hozzáigazítani a csillapítást, fel a nagy aszfaltkereket nagy fékekkel, hosszú végáttétel, azt' hadd szóljon!
Viszont akkor is ott maradnak dolgok, amikre aszfalton semmi szükség. Például az összkerékhajtás: száraz, jó minőségű aszfalton semmi szükség rá. Négy keréken több nyomaték vihető át az útra, de a hajtási veszteség is nagyobb. A hajtási veszteség pedig többet visz el, mint amennyit a jobb trakcióval nyersz. És még nehezebb is, mint egy sperrdiffis első- vagy hátsókerékhajtás.
Aztán ott vannak a karosszéria merevítései. Az FIA-bukókeret már mindenütt kötelező, de nem mindegy, hogy ezen kívül hol és mennyire erősíted meg a bódét. Raliautókon jellemzően sokkal merevebb karosszéria kell, mert mikor murvás pályán úgy adja ki legjobban a kanyarív, hogy két kerék már benéz az út menti vízelvezető árokba 120-nál, nem árt, ha nem csuklik össze minden. Túraautónál ekkora erők azért nem hatnak, az ugratások, kátyúk, nyomvályúk nem számítanak üzemszerű igénybevételnek, sokkal kevesebb letámasztás, átlapolás is elég. Megint csak könnyebb az autó, vagy ha a szabályok miatt nem is könnyebb: több ballasztot lehet elhelyezni, jobban be lehet állítani a súlyelosztást.
Szóval anélkül, hogy jobban szaporítanám a szót: utcai versenypályán a túraautók jobbak. Nincs mit kezdeni azzal, hogy erre épültek, szemben a jóval széleskörűbb felhasználásra készült raliautókkal.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!